آیا نشست بایدن-پوتین به جنگ جدید لفظی بین روسیه و آمریکا تبدیل می گردد؟

به گزارش تور آلمان ارزان، رئیس جمهوری آمریکا قبل از دیدار با همتای روسی خود، در 3 نشست با متحدین واشنگتن شرکت نموده و اظهارات ضدروسی بسیاری را خواهد شنید و امکان تبدیل شدن نشست سران ژنو به جنگ جدید لفظی بین روسیه و آمریکا بعید نیست.

آیا نشست بایدن-پوتین به جنگ جدید لفظی بین روسیه و آمریکا تبدیل می گردد؟

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: مشخص شده که اتحادیه اروپا از آمریکا خواسته تا در مقابله جمعی با اقدامات خصمانه روسیه با یکدیگر مشارکت نمایند. این مسئله در بیانیه مشترکی که قرار است در نشست سران آمریکا-اتحادیه اروپا، آنهم یک روز قبل از نخستین دیدار حضوری روسای جمهوری روسیه و ایالات متحده در ژنو، به تصویب برسد که آخرین مرحله از تهیه سیاست کلی کشورهای غربی علیه مسکو خواهد بود.

این سیاست در جریان سفر دوره ای جو بایدن به کشورهای اروپایی مورد توافق قرار می گیرد. رئیس جمهوری آمریکا قبل از دیدار خود با پوتین در ژنو، علاوه بر نشست سران اتحادیه اروپا-آمریکا، در نشست سران گروه 7 و همچنین کشورهای عضو ناتو هم شرکت خواهد نمود که در تمامی آنها الگوی آینده روابط غربی ها با روسیه مشخص می گردد، این الگو یا بر اساس رقابت تمام عیار، یا بازگشت به تبادل نظرهای راهبردی شکل خواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه، اینکه قرار است در چارچوب نشست سران اتحادیه اروپا و آمریکا در تاریخ 15 ژوئن (25 خرداد) در بروکسل قرار است مواضع مشترکی در رابطه با بازدارندگی روسیه اعلام گردد، از سوی آژانس خبری بلومبرگ فاش شد و این مسئله در پیش نویس بیانیه مشترکی که در بروکسل در حال تهیه است، مطرح شده است. طبق این اطلاعات، در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا و آمریکا در عملکردی یکسان به رفتارهای منفی و خصمانه طرف روسی پاسخ قاطع خواهند و در عین حال از رایزنی های مرتب و نزدیک و همکاری در تمامی ابعاد برای مقابله با چالش های حتمالی از سوی چین حمایت خواهند کرد. علاوه بر این طرف های اروپایی در آنالیز روابط با مسکو قصد دارند روی مسائل دموکراسی، آزادی مطبوعات و حقوق بشر تکیه نمایند و در این رابطه نقدها زیادی از روسیه به دلیل رویدادهای ماه های اخیر، از جمله جنجال اخراج متقابل دیپلمات ها و همچنین حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری در پایتخت بلاروس آماده شده است.

شکست اتحادیه اروپا برای مشخص سیاست مشخصی در روابط خود با روسیه

بدین ترتیب، به نظر می رسد که فراهم سازی آخرین مرحله از سیاست آینده دولت بایدن در برخورد با روسیه در بروکسل شکل خواهد گرفت. مسئله اینجاست که اتحادیه اروپا طی ماه های گذشته بارها کوشش نموده تا راه چاره خاصی در قبال مسکو مشخص کند، ولی این کار بی نتیجه مانده و رهبران کشورهای اروپایی تنها پیروز شده اند تا در این باره به توافق برسند که اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز روسیه علیه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن محکوم شده است. ضمن اینکه جوزف بورل نیر مأمور شده تا گزارشی درباره روابط با روسیه برای نشست سران اتحادیه اروپا و آمریکا تهیه کند. مقامات بروکسل امیدوارند که در این نشست سران، بالاخره بتوانند در این خصوص به نتیجه مطلوبی دست یابند.

این در حالی است که قبل از نشست بروکسل، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در دیدار رهبران گروه 7 و ناتو هم شرکت کند که مکانیزم جمعی برای بازدارندگی روسیه مورد آنالیز قرار می گیرد. بدین ترتیب، سفر دوره ای بایدن به اروپا در ماه ژوئن، این امکان را به وی می دهد تا بعنوان رهبر دنیا غرب، قبل از دیدار با ولادیمیر پوتین، درک مشخصی از دیدگاه شرکای واشنگتن در مورد روابط با روسیه بدست آورد.

ضمن اینکه مقامات اوکراینی نیز کوشش می نمایند که تا قبل از برگزاری نشست سران روسیه-آمریکا به بایدن دسترسی پیدا نمایند و حمایت او از طرح های ضدروسی مقامات کی یف را بدست آورند.

در این راستا کی یف سعی دارد موافقت واشنگتن برای دیدار ولادیمیر زلنسکی با جو بایدن در بروکسل را جلب کند. برای اینکه نتیجه دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا می تواند به ضرر اوکراین تمام شده و نقشه کی یف برای ایجاد یک جبهه متحد غربی در جهت مقابله با روسیه را بهم خواهد زد و مسلماً اوکراین علاقه ای ندارد که تیرگی روابط بین مسکو و واشنگتن کاهش یافته و دو طرف بتوانند زبان مشترک پیدا نمایند.

روسیه همچنان به نتیجه مثبت نشست سران پوتین-بایدن امیدوار است

روزنامه کامرسانت در ادامه یادآور شده، این در حالی است که طرف روسی امیدوار است نشست سران ژنو راهی برای تبادل نظرهای دوجانبه در مورد مسائل مربوط به ثبات راهبردی و از سر گیری همکاری ها باشد، نه اینکه منجر به دور جدید اتهامات علیه مسکو گردد.

در این رابطه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به تازگی اذعان نموده که نشست سران دو کشور می تواند انگیزه مثبتی برای از سر گیری مذاکرات درباره ثبات راهبردی باشد و این نتیجه خوبی برای این نشست خواهد بود، برای اینکه نمی توان انتظار زیادی از دیدار پوتین و بایدن در ژنو داشت. به گفته وی، دیدار آینده روسای جمهوری روسیه و آمریکا نقطه عطف بسیار مهمی است که می تواند دورنمای روابط دو کشور را مشخص کند.

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز به نوبه خود نسبت به تبدیل شدن نشست سران ژنو به جنگ جدید لفظی بین دو کشور هشدار داده است.

این دیپلمات در این باره گفته است: وزیر امور خارجه و دیگر مقامات بلندپایه مسکو بارها تأکید نموده اند که طرف روسی حاضر است پای میز مذاکره نشسته و در صورتی که واقعیات به ما ارائه گردد، در مورد هر مسئله ای تبادل نظر کند.و این انتظاری است که مسکو از نشست سران روسیه-آمریکا دارد و هیچ موضوع تابویی وجود ندارد، به این شرط که اظهاراتی مانند به احتمال زیاد یا شرح دیگری نمی تواند وجود داشته باشد از طرف آمریکایی شنیده نگردد. واقعیت ها گفته گردد و مقامات روسی همیشه آمادگی دارند تا آنها را مورد آنالیز قرار دهند.

در این رابطه، ریابکوف نیز یادآور شده که مقامات مسکو همیشه برای تبادل نظر، بر اساس اصل احترام متقابل، از جمله در مورد استقلال و حاکمیت یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی طرف مقابل آمادگی دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1881

به "آیا نشست بایدن-پوتین به جنگ جدید لفظی بین روسیه و آمریکا تبدیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نشست بایدن-پوتین به جنگ جدید لفظی بین روسیه و آمریکا تبدیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید