اختلاف دولت و قوه قضائیه بر سر توهین به روحانی

به گزارش تور آلمان ارزان، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود به ماجرای اهانت موتورسواران به رییس جمهور و شعار مرگ بر روحانی در جریان راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه واکنش نشان داد. واکنشی که به نظر نمی رسد با استقبال دولت همراه گردد.

اختلاف دولت و قوه قضائیه بر سر توهین به روحانی

غلامحسین اسماعیلی گفت: بارها گفته ایم و تکرار نموده ایم که توهین و اهانت را هم خلاف اخلاق و هم قانون می دانیم و زیبنده نیست که ما در جامعه شاهد شنیدن توهین به مقامات کشور باشیم و بارها افراد را از این اعمال برحذر داشته ایم.

او درباره اقدامات اجرا شده در این رابطه و احتمال برخورد با توهین نمایندگان اضافه کرد: دادستان عمومی و انقلاب اصفهان بعد از این حادثه طی نامه ای به اداره کل اطلاعات استان درخواست کردند که مقصرین و مسببینی که در این اقدام نقش داشتند شناسایی و معرفی شوند و تا آنجا که ضوابط اجازه دهند دادستان موضوع را پیگیری خواهد نمود.

اسماعیلی تاکید نمود بنابر قانون کاهش مجازات حبس در جرم توهین به مقامات تغییراتی انجام شده است و براساس این قانون این جرم جرمی قابل گذشت است و نیازمند شکایت خصوصی است.

اسماعیلی اضافه کرد که در این مورد یا هر مورد دیگری اگر شکایتی داشته باشیم پیگیری می کنیم.

این در حالی است که دولت می گوید درباره اتفاقات اتفاق افتاده در اصفهان باید قوه قضائیه اقدام کند. بنا به استدلال دولت این اتفاقات جنبه عمومی دارد.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری در این باره گفته بود: در خصوص ابعاد حقوقی، باید توجه داشت که رفتارهای مورد ارتکاب براساس مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی از جمله مواد 608، 609 و 618 جرم و در خور مجازاتند. مطابق این مواد و باتوجه به نوع رفتار شکل گرفته از سوی آن افراد، جرم های توهین، تهدید و هیاهو و اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی به وقوع پیوسته که شماری از آن ها نیازمند شکایت و شماری دیگر به موجب قوانین کیفری گذشت ناپذیر و دارای جنبه غالب عمومی است.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در نامه ای به رییس قوه قضائیه، خواهان دستور اقدام و پیگیری قاطع این موضوع شد. اما به نظر می رسد قوه قضائیه بنا ندارد آنگونه که دولت می خواهد وارد این ماجرا گردد.

امروز نیز علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه متاسفانه آنچه که در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیس جمهور نبود بلکه به نحوی حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود، گفت: در حرکتی که توسط عده ای در ایجاد تفرقه انجام شد و مغایر با روح 22 بهمن بود، مساله، فرد نیست بلکه جریانی است که در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. ضمن اینکه اساس موضوع تفرقه افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد.

به نظر نمی رسد نگاه قوه قضائیه این باشد.

بعضی انتقاد می نمایند که قوه قضائیه در موارد مشابه به گونه ای دیگر عمل می نماید و به نوعی در رفتار خود دچار تبعیض است.

سفر رئیسی به عراق تبلیغاتی نبود

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در نشست خبری امروز خود بعضی ادعاها درباره انتخاباتی بودن سفر ابراهیم رئیسی به عراق را رد کرد و گفت: ایشان با برنامه تحول و جامع مسئولت قوه قضائیه را قبول کردند و فرایند مسئولیت و برنامه ها به دور از کار تبلیغاتی بوده است و آنچه انجام می گردد عمکلرد قوه قضائیه است.

او اضافه کرد: ایشان در دیداری که با دانشجویان در پاسخ به همین سوال اظهار داشت که من به جز قوه قضائیه به موضوع دیگری فکر نمی کنم. ما هم در قوه قضاییه شاهد این هستیم که رئیس قوه قضائیه به صورت شبانه روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف برنامه قوه قضایئه می نماید و تا امروز ایشان نظر دیگری در این رابطه داشتند و نه ما رویکر دیگری ندیدیم.

منبع: فرارو
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1789

به "اختلاف دولت و قوه قضائیه بر سر توهین به روحانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف دولت و قوه قضائیه بر سر توهین به روحانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید