سال جاری برای هفت سین، سبزی بکارید

به گزارش تور آلمان ارزان، در آستانه سال جدید می توان با کاشتن سبزی برای سبزه، از هدر رفت حبوبات و 6 میلیارد لیتر آب جلوگیری می کنید.

سال جاری برای هفت سین، سبزی بکارید

به گزارش ، یک پای ثابت سفره هفت سین ایرانی ها، سبزه ای است که مادر خانواده از مدت ها قبل تدارک آن را دیده است و به دقت فراوان بذر سبزی یا دانه حبوبات را خیسانده و می کارد و سبز و تازه بر سر سفره هفت سین جا می دهد تا روز 13 فروردین طی مراسمی در طبیعت رها گردد. سبزه هفت سین نشانه سرسبزی و شادابی زندگی است و هیچ دلیل عقلی وجود ندارد سبزه ای را که با زحمت فراوان و مصرف حبوبات و آب که این روز ها باید قدرش را بیشتر از همواره بدانیم و در مصرف آن نهایت صرفه جویی را داشته باشیم، در طبیعت رها کنیم.

برای این کار می توان نهال گیاهانی که آب کمتری احتیاج دارند، تهیه کرد و درروز طبیعت کاشت و برای سال ها شاهد رشد آن بود، اما سبزه هفت سین را هم می توانید از بذرسبزی تهیه و ازجوانه و سبزی آن بعد از شست وشوی کامل بهره ببرید و آن را به فرهنگ کاشت و مصرف سبزی طی سال درخانواده تبدیل کنید.

براساس گزارش بعضی نهاد های حامی محیط زیست، سبزه عید ایرانیان باعث هدررفت 6 میلیارد لیتر آب می گردد. اگر هر خانوار ایرانی برای سبزه عید 200 تا 300 گرم گندم یا حبوبات مصرف کند، با توجه به مصرف 1500 لیتر آب برای جوانه زدن هر کیلو بذر، سالانه 4 تا 6 میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه هدر می رود.

برای یک بشقاب از انواع سبزی، حدود 50 تا 100 گرم بذر کافی است. معمولا بذر ها را باید در آب خیس کنید. بعد از یک شبانه روز، آن ها را لای یک پارچه مرطوب بپیچید و در بشقاب قرار دهید. دقت داشته باشید نباید ظرف حاوی بذر، آب زیادی داشته باشد بلکه باید پارچه ای را خیس کنید و روی بذر ها قرار دهید. هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و بذر ها را از طریق پارچه از نور محافظت کنید. (نباید در این مدت بذر ها تحت تابش نور خورشید قرار گیرد.)

خیس بودن بذر ها در این مدت اهمیت زیادی دارد، حتما خیس کردن پارچه را از قلم نیاندازید.

با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذر ها به تدریج جوانه می زنند. وقتی بذر ها جوانه زدند، آن ها را در یک بشقاب گود بریزید و با دست پهن کنید به طوری که روی هم انباشته نگردد. روز بعد پارچه را بردارید و بشقاب را در محل آفتابی قرار دهید. به تدریج سبزه ها سبز می گردد و رشد می کند. در این مدت مرتب به آن ها آب دهید. هر بار موقع آبیاری، آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده است، خالی کنید و آب تازه به آن بدهید. (مراقب باشید ریشه جوانه ها حالت لیز شده نگیرد.)

سعی کنید در کف بشقابآب زیادی جمع نگردد، زیرا موجب پوسیدگی سبزه ها می گردد. در مقابل نور آفتاب، سبزه ها به سرعت رشد می نمایند.

دو تا سه هفته قبل از عید، داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی آن را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند. عدس آب را به خود جذب می نماید، هر روز آن را آنالیز کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود، باز هم به آن آب اضافه کنید. عدس را در آب غرق نکنید بلکه آب را روی عدس ها اسپری کنید تا مرطوب بمانند. پس از چند روز، یک دستمال پارچه ای را با آب نم دار کنید و روی عدس ها بگذارید. سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است (نه گرم و نه سرد) قرار دهید. پس از این که عدس ها جوانه زدند، آن ها را به ظرف اصلی منتقل کنید. بعد از این که عدس ها کمی سبز شدند، می توانید دستمال را از روی آن ها بردارید. سبزه را همچنان آبیاری کنید (آب کشی و اسپری کردن آب).

بذر ریحان را بین 8 ساعت تا سه روز در آب نگه می داریم تا متورم گردد. گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ تا ارتفاع حداقل 15 سانتی متر پر می کنیم. در زمان کاشت، ابتدا بذر ها را از آب خارج و روی یک پارچه یا روزنامه منتقل می کنیم تا نم آن ها گرفته گردد. بذر ها را حداکثر در عمق یک سانتی متری، به صورت فاصله دار (فاصله بوته ها باید 15 سانتی متر باشد) روی سطح خاک می پاشیم و روی بذر ها را با کمی خاک می پوشانیم، دقت کنید اگر اندازه بذر دو میلی متر باشد، حداکثر دو میلی متر باید روی آن با خاک پوشانده گردد. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با تکه ای گونی یا یک برگ روزنامه می پوشانیم تا بذر ها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی آن آب می ریزیم تا سطح آن کاملا خیس گردد و گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین جای ممکن قرار دهید. زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک گردد. باید هر روز آبیاری انجام دهید. اگر بذر های ریحان را در سینی نشاء کاشته اید، بعد از این که جوانه زد و چند سانتی متر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید. با این تجربه پیروز می توانید سبزی مورد احتیاج خودتان را در منزل و داخل گلدان یا باغچه منزل تهیه کنید، سبزی هایی مانند خرفه، شاهی، ریحان و...

نکات اصلی برای کاشت انواع سبزه عید

ظرف های فلزی برای سبز کردن سبزه مناسب نیست. تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر در طول عمر سبزه و پرپشتی و زیبایی آن بسیار موثر است.

بهتر است برای آب دادن به سبزه، از سیفون های آب استفاه کنید. (آب پاش هایی که آب را اسپری می نمایند) بذر را 24 ساعت قبل در آب خیس کنید و در این مدت 2 تا 3 بار آب ظرف را عوض کنید. (نوع بذر مهم نیست) آب باید تا حدی در ظرف باشد که تمام بذر در آب غوطه ور باشد. بهتر است از ظروف سفالی برای سبزه بهره ببرید. اگر در دسترس نبود ظروف چینی هم مناسب است. آبیاری بیش از حد و استفاده از ظروف پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه می گردد.

در ایران باستان دانه های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا، نخود و کنجد را بر ستون های خشتی می کاشتند.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 295

به "سال جاری برای هفت سین، سبزی بکارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری برای هفت سین، سبزی بکارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید