تا به امروز چه تکنولوژی هایی برای مقابله با کرونا به کار گرفته شده است؟

به گزارش تور آلمان ارزان، در پی شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان علاوه بر اقدامات دولت ها، کادر درمانی و داروها، تکنولوژی نیز نقش مهمی در مبارزه با این بیماری ایفا کرده است. در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم.

تا به امروز چه تکنولوژی هایی برای مقابله با کرونا به کار گرفته شده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا و گسترش آن به سراسر جهان، باعث شده همه پزشکان، پرستاران و دانشمندان در کنار اقدامات پیشگیرانه دولت ها، به مبارزه با این بیماری بپردازند. در این بین تکنولوژی نیز قابلیت های خود را نشان داده و سهم قابل توجهی را در مقابله با کرونا دارد.

بسکمک از متخصصان و سازمان های فناوری اطلاعات در سراسر جهان در تلاش اند تا با اقداماتی ازجمله ساخت محصولات بهداشتی و پزشکی، ردیابی و پیش بینی شیوع آن و محافظت از کلینیک های پزشکی از حملات سایبری، شرایط اورژانسی ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهند.

هوش مصنوعی نیز با ردیابی شیوع بیماری، تمیز کردن بیمارستان ها، تحویل غذا و لوازم پزشکی و تولید واکسن در مبارزه با کرونا کمک می کند. این امر همچنین باعث شده دولت های کشورهای آسیایی، کالج ها و مؤسسات مختلف را برای تسریع در به کارگیری فناوری تشویق کنند.

درحالی که این ویروس تأخیر قابل توجهی را در اقتصاد جهانی ایجاد می کند، اما پیشرفت و تجاری سازی فناوری ها را تسریع می بخشد؛ به ویژه در مورد رویه های اتوماتیک سازی، افزایش کارآیی در فاصله گذاری اجتماعی و تحولاتی که باعث کاهش تماس انسان به انسان می شوند.

تراشه های بلوتوث

تحلیلگران و کارشناسان MIT از بنیادهای مختلف در حال ایجاد سیستمی با نام PACT هستند که می تواند به مقامات بهداشت عمومی کمک کند تا ضمن حفظ حریم خصوصی ، ویروس COVID-19 را ردیابی کنند.

یکی از مدیران آزمایشگاه لینکلن دانشگاه ام آی تی گفت: این سیستم به سیگنال های بلوتوث با برد کوتاه وابسته به تلفن های همراه بستگی دارد. سیگنال ها با شماره های اختکمک که در نزدیکی تلفن های همراه هستند می توانند اطلاعات فرستاده و یا دریافت کنند. برای مثال اگر فردی تست کرونای او مثبت باشد، این سیگنال ها می توانند بسکمک از اطلاعات صوتی تلفن همراه وی در 14 روز گذشته را به بانک اطلاعاتی منتقل کند.

وی افزود: سپس دیگران می توانند این پایگاه داده را بررسی کنند تا ببینند آیا هر یک از این اطلاعات صوتی مطابق با تلفن های هوشمند آن فرد هست یا خیر. در صورت وجود تطابق، یک اخطار به افرادی که ممکن است در معرض وی قرار گرفته باشند، ارسال می شود و همچنین در اقدام بعدی این داده ها به مقامات بهداشت و پزشکی نیز ارسال می شود.

پهپادهای تحویل مرسوله

شیوع ویروس کرونا نیاز به تحویل اتوماتیک را بار دیگر اثبات کرد. در چین چند شرکت پهپادها و روبات هایی را برای انتقال وسایل پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک ها و همچنین برای انتقال مواد غذایی، دارو و لوازم ضروری برای افرادی که در قرنطینه هستند، ساخته و استفاده می کنند.

پشتیبانی از هواپیماهای بدون سرنشین در تجارت الکترونیک نیز در حال افزایش است. در ایالات متحده و دیگر کشورها، بسکمک از شرکت ها و سازمان ها، ازجمله آمازون، UPS، آلفابت، پیتزا Domino و Walmart، در حال آزمایش پهپادها را آغاز کرده اند تا به کاهش هزینه های تحویل برای محصولاتی مانند خواروبار و مواد غذایی کمک کنند. پیش بینی می شود حدود 25هزار پهپاد امسال برای همین منظور به پرواز دربیایند.

مقررات، نگرانی های ایمنی و مخالفت جامعه، محدودیت استفاده از پهپادها را در ایالات متحده و جاهای دیگر در پی داشته است. بااین حال، پهپادها و روبات ها می توانند با حجم بالایی از کار را انجام دهند و به هنگام بروز چنین بیمارهایی می توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده باعث شده قوانین و دستورالعمل ها نادیده گرفته شوند چراکه تحویل مرسوله های مختلف به افراد در حال قرنطینه و همچنین افراد آلوده، بسیار افزایش یافته است.

دورکاری

دولت های سراسر جهان برای افرادی که به مناطق آلوده به ویروس سفر کرده یا ممکن است ارتباط نزدیکی با یک فرد آلوده داشته باشند، دستور به قرنطینه خانگی و دورکاری آن ها می دهند ازاین رو و باتوجه به گسترش بیشتر این ویروس، دورکاری محبوبیت زیادی پیدا کرده است چرا که از تماس با سطوح و یا افراد آلوده پیشگیری می کند.

با توجه به تعداد رو به رشد کارمندانی که دورکاری می کنند، تعدادی از سازندگان نرم افزار ویدئو کنفرانس، دسترسی به محصولات خود آزاد و رایگان کردند.

با توجه به افزایش دورکاری ها، امنیت سایبری نگرانی اساسی برای شرکت ها خواهد بود چراکه دیگر با شبکه های امن محل کار در ارتباط نیستند.

بسکمک از کنفرانس ها نیز کنسل شده و در مورد نحوه استفاده از راه چاره های همکاری دیجیتال گفتگوهایی انجام شده است، صرف نظر از اینکه ویدئوکنفرانس یا دیگر گزینه ها مانند واقعیت اضافه کرده (AR) یا واقعیت مجازی (VR)کماکان اجازه می دهند تا گروه های بزرگی از افراد برای همکاری و اشتراک گذاری داده ها از آن ها استفاده کنند. در جهانی جهانی و بهم پیوسته ما، پیشرفت این مشاغل ضروری است تا این بحث ها ادامه یابد.

روبات های کارگر

در پی شیوع ویروس کرونا انواع مختلفی از روبات ها برای محافظت از افراد به کار گرفته شده اند. در چین روبات ها کمک های مختلفی را ارائه می دهند؛ ازجمله کمک به بیماران برای پیدا کردن بخش های مختلف بیمارستان، دریافت دمای بدن بیماران، جابجایی نمونه های پزشکی، ضدعفونی کردن دست افراد، ضدعفونی کردن محل های اقامتگاهی و تجاری و تمیز کردن بیمارستان ها.

استفاده از روبات های خدمات پزشکی و مراقبت از بیماران نیز در سراسر جهان افزایش یافته است. به عنوان مثال، در یک مرکز پزشکی در واشنگتن، پزشکان یک روبات را به نمایشگر بزرگ، دوربین، گوشی طبی و دیگر لوازم مخصوص معاینه بیمار مجهز کرده اند و آن را در اتاق بیماران ویروس کرونا مستقر کرده اند. کارکنان بیمارستان که ازاین روبات برای محدود کردن ارتباط فیزیکی با بیماران استفاده می کنند و ارتباط خود با آن ها را از طریق نمایشگر موجود روی آن برقرار می کنند.

مصورسازی داده ها

همان طور که می بینیم دولت ها از دستگاه های دیجیتالی برای ردیابی شیوع ویروس کرونا استفاده می کنند. هوش مصنوعی و تجسم داده ها به محققان، پزشکان و دولت ها کمک می کند تا شیوع ویروس را ردیابی کرده و مکانه های جدیدی که ممکن است آلوده شود را پیش بینی کنند. یک روش مشابه و موفقیت آمیز درگذشته برای بیماری هایی ازجمله آنفلوانزای خوکی و آبله استفاده شده است.

همچنین پزشکان در چین با استفاده از هوش مصنوعی و چاپ 3 بعدی ریه بیماران مبتلا به کرونا را بررسی کرده و برای درمان آن ها از این فناوری استفاده می کنند.

درمجموع می توان گفت استفاده از روبات ها باعث تعامل بیشتر و درعین حال تماس کمتر بین پزشکان و پرستاران با بیماران کرونایی می شود که درنتیجه می تواند از گسترش ویروس جلوگیری کند

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1158

به "تا به امروز چه تکنولوژی هایی برای مقابله با کرونا به کار گرفته شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا به امروز چه تکنولوژی هایی برای مقابله با کرونا به کار گرفته شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید