تلاش یک مقام آمریکایی برای توجیه بدعهدی بایدن در خصوص برجام

به گزارش تور آلمان ارزان، به گزارش خبرنگاران، رویترز با انتشار سخنان و توجیهات این فرد در خصوص بدعهدی جو بایدن می نویسد: یک مقام آمریکایی گفته است، برای احیای توافق هسته ای موسوم به برجام موضوع این نیست که چه کشوری گام اول را بردارد، بلکه مساله چگونگی برداشتن گام های دوجانبه در این زمینه است.

تلاش یک مقام آمریکایی برای توجیه بدعهدی بایدن در خصوص برجام

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به رویترز گفته است، مساله این نیست که چه کشوری گام اول را بردارد.

وی اافزود: مانند این است که ما ساعت 8 حرکت کنیم و آنها ساعت 10؟ یا آنها ساعت 8 حرکت کنند٬ ما ساعت 10؟ این مسئله ای نیست. مسئله این است که ما در مورد گام هایی که قرار است به طور متقابل برداشته شود، توافق داشته باشیم.

این مقام آمریکایی مدعی شده است این که گفته می شود آمریکا خواهان بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی است تا آنگاه گام هایی برای کاهش تحریم بردارد، درست نیست.

این مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز افزود، این موضع آمریکا نیست که ایران باید گام نخست را بردارد تا آمریکا نیز به رعایت این توافق برشود.

مقام آمریکایی در ادامه گفت، این مطلقاً موضع ما نیست که ایران قبل از هر کاری باید کاملاً به اجرای کامل تعهدات بازشود.

وی افزود: اما، اگر بر سر گام های دوجانبه توافق کنیم، مثلاً ما گام X را بر می داریم، آنها گام Y را برخواهند داشت٬ موضوع فرایند برداشتن گام ها نیست. من نمی دانم چه کسی گام اول را برمی دارد. منظورم این است که ما می توانیم - به طور همزمان اقدامات انجام دهیم.

این مقام آمریکایی تصریح کرده است، ما در این زمینه عمل گرا خواهیم بود.

رویترز می نویسد: جو بایدن سال گذشته و قبل پیروزی در انتخابات در مقاله ای در فارین افرز نوشته بود که برای بازگشت آمریکا به برجام، ایران می بایست به طور کامل به اجرای تعهدات برجامی خود برشود.

این خبرگزاری اضافه کرده است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوعی این اظهارات جو بایدن را در 20 ژانویه تکرار کرد.

اما این مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز تاکید کرده است که این موضع جو بایدن نیست. او نه گفته است چه زمانی.

او اضافه کرده است، (موضع جو بایدن) درباره توالی و ترتیب برداشتن گام ها نیست.

این در حالی است که روز گذشته 43 سناتور آمریکایی در نامه ای به جو بایدن، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.

امضاء کنندگان این نامه که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هستند، نوشته اند که آن ها فارغ از اختلافات تاکتیکی بر سر امور دیگر، حول لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای و رویارویی با طیف گسترده ای از عملکرد ایران، اشتراک نظر دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1786

به "تلاش یک مقام آمریکایی برای توجیه بدعهدی بایدن در خصوص برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش یک مقام آمریکایی برای توجیه بدعهدی بایدن در خصوص برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید