ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا

به گزارش تور آلمان ارزان، شورای شهر ونکوور کانادا، نوروز را در تقویم رسمی این شهر قرار داد تا میراث معنوی ایرانیان و دیگر مهاجرانی که نخستین روز بهار را جشن می گیرند، به رسمیت شناخته گردد. بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجران ونکوور و کانادا را ایرانیان تشکیل می دهند و به همین هم ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور خبر شادمان کننده ای برای ایرانیان مقیم کانادا محسوب می گردد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا در خصوص این خبر بیشتر صحبت کنیم.

ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا

برای دریافت خدمات ویزای مولتی کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

پیشنهاد ثبت جشن نوروز در تقویم ونکوور کانادا از طرف جان سوانسون، عضو شورای شهر ونکوور ارائه شده بود تا نوروز را به عنوان یک روز رسمی در تقویم این شهر قرار دهند و به مناسبت آن جشنی در تالار شهر ونکوور برگزار گردد. ایرانی ها بخش زیادی از مهاجران کشور کانادا را تشکیل می دهند و ثبت نوروز در تقویم ونکوور به معنای مشارکت و به رسمیت شناختن جامعه ایرانی ها به عنوان بخشی مهم و تاثیرگذار در جامعه کاناداست.

در مصوبه این شورا آمده است:

نوروز جشنی است که افراد از فرهنگ ها و پیشینه های مختلف را با طبیعت پیوند می دهد. ونکوور به تنوع قومیتی فرهنگی اش افتخار می نماید و به همین دلیل هم این جشن را به رسمیت می شناسد. ایران یکی از ده کشوری است که بیشترین تعداد مهاجر را ونکوور می فرستد و زبان فارسی هم در راس زبان های پرکاربرد و غیرسمی این منطقه محسوب می گردد.

بنابراین واقعا جای آن بود که جشن سنتی و ملی ایرانیان در تقویم ونکوور هم به ثبت برسد. در این مصوبه این طور آمده است که نوروز را صد ها میلیون نفر از بیش از 15 کشور جهان جشن می گیرند و در بیش از 10 کشور تعطیل است و یونسکو هم آن را به عنوان میراث ناملموس معنوی بشری به ثبت رسانیده است.

ثبت نوروز در تقویم ونکوور بحثی قدیمی است. در سال 2009 مجلس کانادا لایحه ای را برای افزودن رسمی نوروز به تقویم ملی کانادا مورد آنالیز قرار داد. در نهایت استان بریتیش کلمبیا روز 20 مارس را به عنوان روز نوروز اعلام نمود.

نوروز جشن بهار و خاتمه فصل زمستان شروع بهار است و توسط میلیون ها نفر در سرتاسر جهان جشن گرفته می گردد. جالب است بدانید که این جشن علاوه بر ایران، در 15 کشور مختلف از آسیای میانه، آسیای جنوبی، منطقه قفقاز و … هم جشن گرفته می گردد و در 10 کشور جشن نوروز یک تعطیلی رسمی و عمومی محسوب می گردد. حتی جشن نوروز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است. بر این اساس در روز 20 مارس، شهر در اختیار جامعه ایرانیان قرار می گیرد تا مراسم جشن خود را برگزار نمایند که شهردار و شورای شهر هم برای برگزاری آن مشارکت خواهند کرد.

جشن باستانی نوروز

نوروز یکی از قدیمی ترین اعیاد و جشن های ایرانیان باستان است که با لحظه تحویل سال یا لحظه برابری اعتدال بهاری شروع می گردد. ریشه و خاستگاه اصلی نوروز ایران باستان است و امروزه هنوز هم کشورهایی که زمانی بخشی از خاک ایران بوده اند جشن گرفته می گردد. در افغانستان هم مثل ایران، نوروز مصادف است با شروع سال نو و سال جدید. در کشورهای دیگر ثل تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان هم این جشن به عنوان یکی از اعیاد رسمی شناخته می گردد و مردم این کشورها این روز را جشن می گیرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 425

به "ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا" امتیاز دهید

1 کاربر به "ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت رسمی نوروز در تقویم ونکوور کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید