حکم 2600 صفحه ای دادگاه بین المللی صادر شد ، تبرئه حزب الله و سوریه در پرونده قتل رفیق حریری

به گزارش تور آلمان ارزان، دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری هر گونه دست داشتن رهبری حزب الله و حکومت سوریه را در ماجرای انفجار سال 2005 و کشته شدن نخست وزیر وقت لبنان رد کرد.

حکم 2600 صفحه ای دادگاه بین المللی صادر شد ، تبرئه حزب الله و سوریه در پرونده قتل رفیق حریری

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، قاضی دیوید ری روز سه شنبه خلاصه ای از حکم پفراینده ترور رفیق حریری را خواند که در بخشی از آن آمده است: هر چند حزب الله لبنان و حکومت سوریه می توانستند برای حذف حریری و متحدان سیاسی او انگیزه داشته باشند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که دست داشتن رهبری حزب الله را در به قتل رساندن آقای حریری نشان دهد و هیچ شاهدی هم برای دخالت سوریه در این ماجرا وجود ندارد.

حزب الله لبنان بارها ارتباط خود را با انفجار 14 آوریل 2005 که به کشته شدن نخست وزیر وقت آقای رفیق حریری و 21 نفر دیگر انجامید، رد نموده است. حتی پیش از آنکه قاضی های دادگاه بین المللی ویژه پفراینده قتل حریری حکم 2600 صفحه ای خود را عمومی نمایند، روزنامه النهار لبنان امروز تیتر زده بود: عدالت بین المللی بر ارعاب پیروز شد تا نشان دهد جوسازی های روزهای اخیر بر رای دادگاه تاثیر نگذاشته است.

انتظار می رود خواندن حکم 2600 صفحه ای پفراینده ترور نخست وزیر پیشین لبنان در دادگاه ویژه بین المللی چند ساعت طول بکشد؛ آن هم در شرایطی که لبنان هنوز در شوک انفجار دو هفته پیش بیروت است. در آن فاجعه دست کم 178 نفر جان خود را از دست دادند و لبنان که پیش تر درگیر بحران های شدید مالی و شیوع گسترده ویروس کرونا بود، در نبود یک دولت مقتدر در روزهای اخیر اوضاعی به مراتب وخیم تر پیدا نموده است.

روز آدینه سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود اظهار داشت نگران نتیجه دادگاه پفراینده قتل حریری نیست و همیشه بر بی گناه بودن چهار عضو خود در این پفراینده متهم هستند، اطمینان داشته است. ابتدا قرار بود رای دادگاه اوایل ماه جاری میلادی اعلام گردد که به دلیل پیامدهای ناشی از انفجار مهیب بیروت، حدود دو هفته به تاخیر افتاد. بعضی محافل خارجی مدعی بودند دادگاه سران حزب الله را در این پفراینده مقصر خواهد شناخت.

فرایند رسیدگی به این پفراینده حدود 15 سال طول کشید و نزدیک به یک میلیارد دلار برای آن هزینه شد. اگر چهار عضو متهم در این پفراینده محکوم و گناهکار شناخته گردد، به احتمال زیاد حکم زندان ابد می گیرند. هر چند ممکن است دادگاه آنها را تبرئه کند. آزمایش دی ان ای نشان داد مواد انفجاری که به قتل نخست وزیر لبنان انجامید، مربوط به یک عامل انتحاری مرد بوده است. هویت این مرد هم هرگز شناسایی نشد و بر پیچیدگی های پفراینده اضافه نمود.

بازرسان با آنالیز گوشی های همراه چهار متهم پفراینده دریافت آنها در ماه های منتهی به انفجار و ترور تمام رفت و آمدها و مسیرهای حرکت حریری را زیر نظر داشتند. این در حالی است که وکلای مدافع متهمان مدعی اند هیچ سند و مدرک معتبر از دست داشتن این افراد در ماجرای انفجار و قتل حریری وجود خارجی ندارد.

سعید حریری که پس از کشته شدن پدرش سه بار به مقام نخست وزیری رسید و زمام امور را در لبنان در دست گرفت، بارها اعلام نموده دنبال دریافت انتقام نیست و فقط اجرای عدالت را می خواهد. با خاتمه یافتن پفراینده قتل حریری، پفراینده انفجار بیروت در حالی گگردده می گردد که بسیاری از لبنانی ها به پیدا شدن حقیقت در آن امید ندارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1385

به "حکم 2600 صفحه ای دادگاه بین المللی صادر شد ، تبرئه حزب الله و سوریه در پرونده قتل رفیق حریری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکم 2600 صفحه ای دادگاه بین المللی صادر شد ، تبرئه حزب الله و سوریه در پرونده قتل رفیق حریری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید