خبرنگاران تشخیص علت مرگ نهنگ&zwnjها در کوتاه مدت شدنی نیست

به گزارش تور آلمان ارزان، کیش- خبرنگاران- یک فعال محیط زیست گفت: با توجه به زمان بر بودن انجام آزمایش های تخصصی، تشخیص علت اصلی مرگ نهنگ ها در سواحل جزیره کیش در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

خبرنگاران تشخیص علت مرگ نهنگ&zwnjها در کوتاه مدت شدنی نیست

محمد حسین پور امروز در گفت وگو با خبرنگاران با یادآوری تجربه قبلی خود گفت: در موضوع مرگ نهنگ در بندر مغان در سال 2006 من هم به کنندگی از دانشگاه بندرعباس در تیم بررسی علت مرگ نهنگ حضور داشتم که در آن مقطع پس از انجام نمونه برداری و آزمایش و مکاتبه با برخی از دانشگاه های خارجی و ارسال نمونه و عکس از اسکلت نهنگ توانستیم پس از سه ماه به علت اصلی مرگ نهنگ پی ببریم. از همین رو نمی توان انتظار داشت علت مرگ اخیر نهنگ ها به سرعت معین شود.

وی ادامه داد: فعلاً همه چیز در حد فرضیه است اما پیش بینی بنده این است که یکی از دلایل اصلی مرگ این نهنگ ها که اتفاقاً از گونه براید بوده اند، حضور آنها در راستا کریدور کشتی های خلیج فارس است و ضربه ای که پروانه کشتی به مهره های آنها وارد می کند می تواند موجب مرگ شان شود.

این فعال محیط زیست در ادامه اضافه کرد: اتفاقاً موضوعی که باید مورد تحقیق علمی قرار گیرد مرگ نهنگ های براید است که باید بررسی شود که آنها به علت شنا در قسمت های کم عمق با کشتی ها برخورد می کنند و همین سبب مرگ شان می شود یا دلایل دیگری دارد.

حسین پور به ضرورت تشکیل کارگروهی از متخصصان در هنگام بروز چنین حوادثی اشاره کرد و گفت: اتفاقی که در این شرایط رخ می دهد اظهارنظرهای غیر دقیق و خارج از حوزه تخصص افراد است؛ باید کار توسط یک گروه متخصص و به صورت دقیق انجام شود. اخیراً فیلمی منتشر شده که در آن فرد ادعا می کند این نهنگ ها به علت گیر افتادن در تورهای صیادی تلف شده اند. با توجه به اینکه هیچ نشانی از تور و طناب بر روی بدن هر دو نهنگ وجود ندارد این نمی تواند علت مرگ آنها باشد. از طرفی ادوات صیادی تحمل و توان بالا کشیدن چنین نهنگ غول پیکری را ندارند.

وی با تاکید بر پرهیز از شتاب زدگی تاکید کرد: نباید کار تحقیقی و علمی را فدای منافع کرد. باید با نمونه برداری از هر دو نهنگ و انجام آزمایش های بافتی و مقایسه آنها با هم، به علت اصلی پی برد که ناشی از ضربه، آلودگی، بیماری، تشعشعات، سروصدا یا عامل دیگری بوده است. در این شرایط نباید دنبال این باشیم که کار را سریع جمع کنیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1593

به "خبرنگاران تشخیص علت مرگ نهنگ&zwnjها در کوتاه مدت شدنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تشخیص علت مرگ نهنگ&zwnjها در کوتاه مدت شدنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید