خبرنگاران شمال شرق خوزستان بحرانی ترین منطقه استان در بخش آب است

به گزارش تور آلمان ارزان، اهواز -خبرنگاران- مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان گفت: بحرانی ترین منطقه خوزستان در بخش آب شرب، شمال شرق این استان است که تا به امروز برای برطرف این مشکل اقدامات زیادی صورت گرفته است.

خبرنگاران شمال شرق خوزستان بحرانی ترین منطقه استان در بخش آب است

به گزارش خبرنگاران، صادق حقیقی پور دوشنبه در نشست شورای اداری دهدز اضافه نمود: در حوزه شمال شرق خوزستان سدهای بزرگی مانند کارون سه وجود دارد اما همچنان بحرانی ترین منطقه ما همین شهرهای شمال شرق هستند.

وی درباره انتقال آب از کارون سه به دهدز گفت : دهدز حدود 13 کیلومتر با سد کارون سه و حدود 17 کیلومتر با کارون چهار فاصله دارد، این شهر از روستای رکعت در کنار دریاچه کارون سه حدود 800 متر ارتفاع دارد و برای انجام پروژه انتقال آب احتیاج به چندین ایستگاه پمپاژ و تقویت فشار است، ضمن اینکه نوسان آب دریاچه تا 25 متر است که باید این ارتفاع در انتقال آب از دریاچه در نظر گرفته گردد.

مدیرعامل آبفا خوزستان ادامه داد: برای استفاده از آب های سطحی مانند دریاچه ، باید تصفیه خانه احداث گردد به این ترتیب این پروژه بسیار پر هزینه خواهد شد، در سال های اخیر از لحاظ اعتبارات آنقدر در مضیغه بودیم که نمی توانستیم کاری انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان توضیح داد: هزینه انجام این پروژه حدود 400 میلیون یورو بود که بعد از اعمال تحریم ها شرکت سرمایه گذار از انجام آن سر باز زد.

حقیقی پور اضافه نمود: مرداد 97 طرح جایگزین و اضطراری تامین آب شرب ایذه در جلسه ای که در فرمانداری این شهرستان برگزار گردید به تصویب رسید که حدود 300 میلیارد تومان هزینه داشت و سازمان برنامه و بودجه این هزینه را برای یک طرح اضطراری رد کرد و به همین دلیل ما به اجبار دوباره به سمت آب های زیر زمینی رفتیم چون هزینه بسیار کمتری دارد.

مدیرعامل آبفا خوزستان از کوشش در مدیریت منابع آب با حفر چاه ها، اصلاح شبکه انتقال و افتتاح مخازن آب شرب سخن گفت و اضافه نمود: خبر بد این است که پتانسیل آب خوان دهدز به شدت کاهش پیدا نموده است به صورتی که چاهی که قبلا در 60 متری به آب می رسید اکنون در عمق 300 متری به آب می رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال 97 کل فراوری آب شرب ایذه به 20 هزار متر مکعب در شبانه روز رسیده بود تاکید نمود: اکنون به واسطه بارش های خوب 2 سال اخیر و اصلاح شبکه صورت گرفته، این رقم به حدود 40 هزار مترمکعب در شبانه روز رسیده است .

حقیقی پور ادامه داد: متاسفانه در ایذه، بارانگرد، قلعه تل و باغملک تعداد چاه های غیرمجاز بسیار بالاست و همین عامل سبب شده است که برخلاف اینکه یکی از بهترین سفره های آب زیرزمینی در این منطقه واقع شده است با مشکل روبرو شویم.

وی خاطر نشان کرد: ما با تمام قدرت به دنبال انجام پروژه آب رسانی از روستای رکعت به دهدز هستیم، مطالعات به روز آن نیز صورت گرفته است و امیدواریم با یاری نماینده مجلس برای این پروژه ردیف بودجه بگیریم و آن را انجام دهیم زیرا هیچ راهی به جز انتقال آب از دریاچه برای تامین آب شرب دهدز نداریم زیرا احتمال می دهیم پروژه انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان از دریاچه کارون سه تا هفت یا هشت سال آینده انجام گردد.

مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا یک سوم هزینه این پروژه را به وسیله 28 مخزن نفتی تامین کنیم گفت:یک سوم هزینه اجرای آن را نیز آبفا خوزستان تامین می نماید اما مابقی اعتبار اجرای این طرح باید از محل ردیف بودجه ملی تامین گردد تا لوله و پمپ ها را خریداری نموده و کار را آغار کنیم.

ادغام آبفای شهری و روستایی و چالش های پیش رو

حقیقی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل آبداران و پرسنل آبفای روستایی خوزستان گفت: از زمانی که آب و فاضلاب روستایی و شهری ادغام شده است یک هزار و 2 روستای خوزستان مشکل آب شرب داشتند که امروز به کمتر از 250 روستا رسیده است که آب رسانی به تعدادی از آنها نیز بر عهده امور عشایر است و ما متولی آنها نیستیم.

وی اضافه نمود: ادغام آبفا روستایی و شهری فعلا در حد حرف و روی کاغذ صورت گرفته است و این ارگان مدیرکل دارد اما در طول این سه ماه پس از ادغام، آب داران، نیروهای طرحی و رسمی آبفا روستایی چند ماه حقوق دریافت نموده اند و از این به بعد مرتب حقوق خود را دریافت خواهند کرد، قرارداد ترک تشریفات آبداران نیز در حال اجرا است و برای پرداخت دیون و مطالبات آنها نیز برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

پیشرفت 43 درصدی پروژه فاضلاب ایذه

مدیرعامل آبفا خوزستان در خصوص فاضلاب ایذه نیز گفت: این طرح از اواخر سال 97 آغاز شد و اکنون حدود 43 درصد کار صورت گرفته است. احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر ایذه 12 میلیون یورو هزینه دارد که یک بانک ایرانی انجام آنرا برعهده گرفته است و کوشش می گردد پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب ایذه تا خاتمه ماه جاری نهایی گردد.

وی در خاتمه گفت: تا به امروز 640 میلیارد ریال برای پروژه فاضلاب ایذه هزینه شده استو پیمانکار حدود 140 میلیارد ریال طلب دارد.

به مناسبت هفته دولت چهار پروژه آب رسانی شامل 14 کیلومتر اصلاح شبکه، نصب 600 اشتراک آب شرب و 2 مخزن یک هزار متر مکعبی در دهدز به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

شهرستان ایذه با بیش از 230 هزار نفر جمعیت در شرق خوزستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1397

به "خبرنگاران شمال شرق خوزستان بحرانی ترین منطقه استان در بخش آب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شمال شرق خوزستان بحرانی ترین منطقه استان در بخش آب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید