خبرنگاران محصول برنج تازه خوزستان وارد بازار شد

به گزارش تور آلمان ارزان، اهواز- خبرنگاران - برنج تازه و مرغوب خوزستان درچند روز اخیر وارد بازار شهرهای این استان شده است.

خبرنگاران محصول برنج تازه خوزستان وارد بازار شد

به گزارش خبرنگاران برداشت شلتوک که از نیمه نخست آبان ماه در مناطق شمالی و غربی خوزستان آغاز شده بلافاصله به کارخانه های برنج کوبی انتقال یافته و هم اکنون به صورت خرده فروشی و عمده فروشی وارد بازار شده است.

یک کیسه برنج 10کیلوگرمی عنبربوی ممتاز شوشتر در بازار خرده فروشی اهواز 2 میلیون و 200 هزار ریال و برنج چمپا تا 2 میلیون و 600 هزار ریال عرضه می گردد.

آنالیز میدانی خبرنگار خبرنگاران حاکی از آن است که بهای عمده فروشی برنج عنبربوی مرغوب خوزستان در بنک داران هرکیلوگرم 200هزار ریال و شلتوک نیز بین 80تا 90هزار ریال در کارخانه های برنج کوبی خرید و فروش می گردد.

محتمل است با عرضه بیشتر برنج تازه استان به بازار و تخصیص سهمیه جدید برنج دانه بلند هندی به خوزستان ، قیمت برنج های محلی کاهش یابد هرچند کشاورزان خوزستانی از برنامه توزیع برنج هندی از سوی ستاد تنظیم بازار استان نگران هستند.

برنج عنبربوی خوزستان که از طعم و عطر خوبی برخوردار است در ماه های اخیر با افزایش یکباره قیمت تا کیلویی 250هزار ریال نیز پیش رفت و بسیاری از شهروندان خوزستانی را در شوک فرو برد.

به تازگی بعضی وانت بارها و حتی خودروهای شخصی نیز در کنار جاده های استان بساط عرضه برنج فراوریی استان را نیز پهن نموده و با قیمت متفاوت و نامطمئن به لحاظ کیفیت وارد بازار برنج شده اند.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان روز یکشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت:عملیات برداشت شلتوک از سطح 179هزار هکتار از شالیزارهای خوزستان تا نیمه نخست آذر ماه ادامه دارد.

تورج نوروزی پیش بینی کرد 787هزار تن شلتوک از شالیزارهای شوشتر ، دزفول، شوش ، دشت آزادگان ، باغملک ، شادگان ، خرمشهر رامهرمز وهویزه برداشت که این میزان 450هزار تن برنج از گونه های محلی عنبربو ، نجفی و چمپا فراوری گردد.

وی از آمادگی تعاون روستایی خوزستان برای خرید حمایتی شلتوک به قیمت هرکیلوگرم 67تا 74هزار ریال خبرداد.

پارسال به برکت بارش های بسیار مطلوب بهاری و سرریز شدن همه مخازن سدهای استان ، حدود 550هزار تن برنج از سطح حدود 200هزار هکتار در خوزستان به ارزش بیش از 50هزار میلیارد ریال فراوری شد که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود.

پارسال حدود 86هزار تن شلتوک به قیمت توافقی از سوی تعاون روستایی از شلتوک کاران خوزستانی خریداری شد.

هیات دولت سال جاری برای نخستین بار کشت برنج در خوزستان را به همراه استان های شمالی کشور مجاز اعلام نمود و این مجوز قانونی هزینه های تامین آب و بیمه محصول را برای کشاورزان خوزستانی کاهش داد.

استان خوزستان سالانه 17.2میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلاتی به ارزش بیش از 290هزار میلیارد ریال فراوری می نماید.

خوزستان در مجموع حدود 15درصد محصولات کشاورزی کشوررا تامین می نماید. گندم ، برنج ، نیشکر ، ذرت دانه ای و علوفه ای ، چغندرقند ، صیفی ها و سبزی،خرما و انواع مرکبات از مهمترین فراوریات کشاورزی و باغی خوزستان به شمار می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1536

به "خبرنگاران محصول برنج تازه خوزستان وارد بازار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محصول برنج تازه خوزستان وارد بازار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید