راز موفقیت؛ 10 قاتل موفقیت را بشناسید

راز موفقیت و رسیدن به هدفی که در پی آنید، سخت نیست؛ برای پیدا کردن بهترین راه موفقیت باید قاتلان موفقیت را بشناسید.

راز موفقیت؛ 10 قاتل موفقیت را بشناسید

راز پیروزیت آنقدرها که هم که فکر می کنید پیچیده نیست. اگر سعی می کردید تمام اشک هایی را که کارمندانِ بلند پرواز به خاطر ناخواسته نابود کردنِ شغل شان ریخته اند، جمع کنید، می توانستید یک اقیانوس را با آن ها پر کنید. شکستِ شغلی بسیار ناراحت کننده است؛ اما می تواند انگیزه ای برای پیشرفت هم باشد.

بسکمک از باور های سنتی درباره شغل که از نسل های پیشین به ما رسیده اند از آزمون اصالت سربلند بیرون نمی آیند؛ به عبارتی نمی توان به آن ها اعتماد کرد. هنوز خیلی مانده تا به علمی تعریف شده از ثبات شغلی دست پیدا کنیم؛ اما کارشناسان طی سالیان نگاه ماه را نسبت به چیستی بهره وری، حافظه، مراقبت از خود و پیروزیت در محیط های کاری تغییر داده اند.

رد بارو های دایناسوری درباره پیروزیت

هرآنچه درباره پیروزیت می شنوید را باور نکنید. تحقیقات نشان می دهد می توان به سگ های پیر حقه های جدید آموخت و اگر با خودتان صحبت می کنید دیوانه نیستید. در واقع، روانشناسی جدید نشان داده که صحبت کردن با خود یکی از بهترین ابزار ها برای ایجاد شفافیت و یکی از بهترین راه ها برای یافتنِ راه حل های خلاقانه برای مسائل شغلی است.

علم پیوسته مشغول رد کردن باور های دایناسوری ای است که از نسل های پیشین به ما رسیده است. تعریف جدیدی برای حافظۀ طبیعی، بهره وری و زندگی سالم وجود دارد که به شما کمک می کند آن پیروزیتی را که در پی اش هستید، به دست آورید.

برای آنکه سرعت دست یافتن به پیروزیت را در شما تقویت کنیم، 10 قاتلِ پیروزیت را به همراه توضیحاتی مختصر درباره اینکه با این قاتلین چه کار باید بکنید، به شما معرفی می کنیم.

چرا مغز همواره منفی باف است؟

اضطرابی که ذهن را کلافه می کند

1- چند کاره بودن

اگر فکر می کنید چند کاره بودن (مولتی تسکینگ) کلید طلایی شما برای بهره وری است، دستتان را بالا ببرید. من هم همینطور فکر می کردم. شما ممکن است فکر کنید چند کاره بودن راه رسیدن به پیروزیت در کار است؛ اما کارشناسان نظر دیگری دارند.

مطالعاتی که در دانشگاه میشیگان اجرا شده است نشان می دهد وقتی شما در آنِ واحد از این وظیفه به آن وظیفه می پرید، در واقع مغز خود را وادار می کنید مدام در تلاش برای متمرکزشدن باشد، که این کار باعث می شود بهره وری شما تا 40 درصد کاهش پیدا کند.

چند کاره بودن نه تنها بهره وری را کاهش می دهد، بلکه کیفیت نتیجه و اثربخشی را نیز خنثی می کند؛ به این ترتیب شما چندین پروژۀ نیم پز دارید که می تواند در شما و خستگی ایجاد کند.

دانشمندانِ دانشگاه استنفورد همچنین دریافتند افراد چند کاره نمی توانند تمرکز کرده و اطلاعات نامرتبط را کنار بگذارند و اینکه چندکاره بودن باعث انقطاع افکار، ناتوانی در تمرکز و خستگی مغز می شود.

کلید طلایی رسیدن به پیروزیت تمرکز روی یک کار است

احتملاً با غریزه جور نیست، اما مطالعات نشان می دهند وقتی سرعت خود را کاهش می دهید - به جای آنکه آن را افزایش دهید- و در هر زمان فقط روی یک وظیفه تمرکز می کنید، بهره وری؛ اثربخشی و پیروزیت خود را افزایش می دهید. با این کار همچنین از سرخ کردن مغز خود هم اجتناب می کنید که هم شما و هم مغزتان را شادمان تر می کند. این شادمان راز پیروزیت است.

2- امن بازی کردن

آمار ها نشان می دهد افراد بعد از تصادف اتومبیل توانایی خطرپذیری بیشتری دارند تا بعد از شکست های روانی. آیا شما در روزمرگی و کار های تکراری امنیت پیدا می کنید و از آن افرادی هستید که همواره از چیز های نا شناخته و پیش بینی نشده اجتناب می کنند؟ باید بدانید پیشرفت بیرون از منطقۀ امنِ شما رخ می دهد. مطالعات نشان می دهند شانس پیروزیت شما با خطرپذیریِ بیشتر، افزایش می یابد. راه رسیدن به پیروزیت از منطقه امن نمی گذرد.

چگونه پیروز شویم؟ باید از منطقه امنتان خارج شوید!

خودتان را کِش دهید و از منطقه امنتان خارج شوید. به جای آنکه از شغل های ناشناخته اجتناب کنید به محدوده های ناآشنا و پیش بینی ناپذیر وارد شوید، از هر آنچه جدید است استقبال کنید و خود را مقاوم کنید.

امروز در شغل خودتان تا کجا پیش می روید؟ از چه پل های پیش بینی ناپذیری می توانید بپرید و بال هایتان را بگشایید؟ چقدر می توانید از حریم امنتان پا فراتر بگذارید، قد خود را بکشید تا به میوه های سرشاخه دسترسی پیدا کنید؟

3- ساعات طولانی تر کار کردن

آیا شما ساعات طولانی تر و بسیار سریعتر کار می کنید تا به پیروزیت و دست پیدا کنید؟ دانشمندان نسبت به این ایده قدیمی که می گوید هرچه سخت تر، طولانی تر و سریع تر کار کنید، بهره وریِ بیشتری خواهید داشت تردید دارند. درواقع، مطالعات نشان می دهند مدیرانِ بسیار کارآمد کمترین تعداد ساعت (به طور میانگین 52 ساعت در هفته) در هفته را کار می کنند، درحالیکه مدیرانی با بهره وری کمتر طولانی ترین ساعات (به طور متوسط 70 ساعت در هفته) را کار می کنند. پس برای رسیدن به پیروزیت طولانی تر کردن ساعات کار را فراموش کنید.

مدیرانی که ساعات طولانی تری کار می کنند مسائل ذهنی و جسمی بیشتری دارند. محققان بریتانیایی نشان می دهند کارمندانی که بیشتر از 11 ساعت در روز کار می کنند، در مقایسه با آن هایی که کمتر از این میزان کار می کنند، 67 درصد بیشتر احتمال دارد دچار حمله قلبی شوند. راز پیروزیت در ذهن و بدن سالم است.

وقتی کمتر و باهوش تر کار می کنید، کارتان سریعتر پیش می رود؛ کیفیت کارتان بهتر می شود؛ سالم تر می مانید؛ جهت شغلی پایدارتری دارید و طولانی تر عمر می کنید. کار کمتر و باهوش تر یکی از بهترین راه های پیروزیت است و نشان می دهد چگونه به پیروزیت برسیم.

4- تمرکز بر مسائل

شما طوری طراحی شده اید (دارای ویژگی هایی هستید) که بقایتان حفظ شود؛ که یعنی مانند هر فرد دیگری روی این سیاره، چیزی دارید برای آنکه خودتان را از آسیب ها دور نگه دارید: دانشمندان به آن تعصب منفی می گویند. چون منفی بافی تاریخ مصرف طولانی تری نسبت به مثبت اندیشی دارد، شما تمایل دارید درباره تهدید های شغلی اغراق کنید و توانایی خودتان برای غلبه کردن بر این تهدید ها را دست کم بگیرید. برای آنکه یک فکر منفی را از گردونه خارج کنید، باید سه اندیشه مثبت را جاگزین آن کنید.

درست است منفی بافی همان ویژگیِ طبیعی ایست که ایمنی شما را حفظ می کند؛ اما این ویژگی شما را از رسیدن و دستیابی به پیروزیت دور می کند. تمرکز بر مسائل چشم انداز شما را محدود می کند؛ توانایی شما را برای مشاهده امکان های متفاوت محصور و شما را از باور داشتن به خودتان محروم می کند. مطالعات نشان می دهند بدبین ها در مقایسه با خوشبین ها کمتر احتمال دارد از نردبان شغلی بالا بروند.

جنبه های مثبت را ببینید و روی راه حل ها تمرکز کنید. به جای آنکه فکر کنید دستیابی به فرصت ها کار سختی است؛ در هر سختی ای در پی فرصت باشید.

5- خود را تحقیر کردن

آیا از آن افرادی هستید که وقتی مدیریت از ایده شان خوشش نمی آید و شانس ترفیع رتبه را از دست می دهند، فکر می کنند باید از خودشان انتقاد کنند و تمسخر خویش را راهی برای بهتر عمل کردن و رسیدن به پیروزیت می دانند؟ یک خبر برایتان دارم: مطالعات دقیقا عکس این را نشان می دهند.

بین احساس شفقت نسبت به خویشتن و پیروزیت رابطه مستقیمی وجود دارد. خود را کوبیدن بعد از شکست، شانس دوباره بلند شدن از زمین را کاهش می دهد. خود انتقادی به قدری دردناک است که شما را در جهت خاتمه بخشیدن به بدبختی واردار به تسیلم می کند. وقتیکه اوضاع خوب پیش نمی رود و احساس یأس و نا امیدی می کنید، آخرین چیزی که می تواند به شما کمک کند، حمله به خودتان است.

برای رسیدن به راز پیروزیت، خودِ ویرانگرتان را شناسایی کنید، چکش حراجی که بر تن خود می زنید را کنار بگذارید و عیب جوی درونتان را خاموش کنید. با خودتان به نرمی صحبت کنید؛ به خودتان میزانِ سلامتی از شفقت را اهدا کنید؛ خودتان را تأیید کنید؛ به شکل متفاوتی با خودتان صحبت کنید؛ چشم انداز های تشویق کننده و انگیزه بخش داشته باشید. خلاصه خودتان را عزیز بدارید تا راه رسیدن به پیروزیت و هدفتان را پیدا کنید.

آدم های سمی چه ویژگی هایی دارند، چگونه با آن ها کنار بیاییم؟

نتیجه تحقیقات روانکاوی؛ ما، داستان خود هستیم

6- خود فراموشی برای رسیدن به پیروزیت

احتمال دارد به شما آموزش داده باشند، قربانی کردنِ خویشتن یک فضیلت است و قرار دادن خودتان در خاتمهی صف نشان از قدرت شخصیتی شما دارد. اما این شیوه تفکر درست نیست. ما اکنون می دانیم همواره خود را در خاتمه صف قرار دادن می تواند پیروزیت و رسیدن به هدف را زائل کند و نارضایتی شدید همراه داشته باشد.

خود مراقبتی تان را افزایش دهید. خودمراقبتی استفاده از زمان را بهینه می کند. از سرهم بندی کردن و سطحی کاری در مورد سلامت خودتان اجتناب کنید. تغذیه سالم، استراحت و ورزش مرتب به شما توان مقابله با چالش های شغلی را می دهد. فعالیت هایی که توان شما را بازیابی - سرگرمی، یوگا، ماساژ و حمام داغ - و ذهن و بدن شما را جوانسازی و عصاره خلاقیت شما را احیا می کنند، زیاد در برنامه هایتان داشته باشید. چنانچه اول از خودتان مراقبت کنید، توان بیشتری برای رسیدن به اهداف شغلی شخصی و دیگران خواهید داشت.

7-شک و تردید

احتمال دارد که برخی روز ها شک به خود در ذهن شما ایجاد شود. این صدا ها به شما می گویند حتی پیش از آنکه کاری را آغاز کنید در آن بازنده هستید. وقتی شک در جهت شما قرار می گیرد، شما بدون آنکه سفرتان را آغاز کرده باشید، متوقف می شوید. شک و تردید بر حقایق وجودی شما؛ این که چه کسی هستید و تا چه اندازه توانایی دارید، سایه می اندازد. هر زمانی که از سایه شک و تردید خارج می شوید، از حقایق مربوط به خویشتنان بهتر آگاه می شوید.

شک و تردید را کنار بگذارید. اگر چشم اندازِ خودشکنی دارید که جهت پیروزیت شما را سد می کند، آن را با یک چشم انداز مثبت جایگزین کنید و برای مثبت اندیشی از طریق واقع گرایی قدم بردارید.

8- از شکست

فقط افراد کوشا می توانند از پسِ فراز وشیب های دنیایِ کار بربیایند. ترس از شکست منجر به ترس از پیروزیت می شود. روانشناسان چرایی پیروز بودن برخی نسبت به سایرین را اینطور توضیح می دهند:، زیرا آن ها چارچوب ذهنی برنده دارند که به طرز فکر رشد معروف است. اگر شما طرز فکر رشد داشته باشید، فکر می کنید پیروزیت و شکست در یک بسته عرضه می شوند. شما هر دو را به طور مساوی می پذیرید؛ زیرا می دانید هیچ سربالایی بدون سرپایینی، هیچ پیشرفتی بدون پسرفت یا هیچ راستی بدون چپ وجود ندارد.

مهم نیست شکست چقدر دردناک، آزاردهنده، بزرگ یا کوچک باشد، شما با طرز تفکر رشد از شکست با آغوش باز استقبال می کنید و آن را درسی می دانید که به شما چیز های زیادی می آموزد و راه رسیدن به پیروزیت را برایتان هموار می کند.

شکست را با آغوش باز بپذیرید، از آن بیاموزید و این دیدگاه را داشته باشید که شکست به نفع شماست نه به ضرر شما.

9-تعیین ضرب الاجل های بی منطق

دلایلی دارد که به آن ها در انگلیسی دِدلاین [دِد به معنی مُرده]گفته می شود. اگر شما هم در زمره اکثریت نیروی کار امروزی باشید، خودتان را می کُشید تا ضرب الاجل هایی که واقعی نیستند را رد نکنید. اما بدانید اگر بمیرید دیگر نمی توانید به اهداف شغلی تان دست پیدا کنید.

زندگی خود را نه براساس این ضرب الاجل ها (ددلاین) بلکه بر اساس فعالیت های حیات بخش [در انگلیسی لایف لاین که لایف به معنی زندگی است] پیش ببرید. فعالیت هایی را در الویت قرار دهید که به بقا و سلامتی شما کمک می کنند. به نظر می رسد که این تعریف در تناقض است با تعریف فرصت و ضرب الاجل که در آن شتاب برای انجام کاری پیش از سررسیدن مهلت مقرر وجود دارد. اما توصیه این است که برای رسیدن به پیروزیت باید از سرعت خود بکاهید؛ در میان انجام کارهایتان یک میان وعده دلچسب بخورید؛ از پشت میزتان بلند شوید و از پنجره بیرون را تماشا کنید.

وقتی هدفتان این است که بقای خود را حفظ کنید، دیگر آن حالات بد و احساسات ناجور که ناشی از گذشتن از مهلت های مقرر است را احساس نمی کنید.

10- اجتناب از ذهن تنبل

اگر شما هم در زمره افرادی هستید که می خواهند راحت به پیروزیت برسند و نردبان ترقی را جاه طلبانه طی کنند، این ضرب المثل قدیمی که می گوید ذهن تنبل، کارگاه شیطان است، هنوز هم در پس ذهن شما وجود دارد. اما تعداد بی شمار تحقیق که در دانشگاه های هاروارد و سایر مؤسسات یادگیری اجرا شده، نشان می دهد لحظاتی که ذهن به هیچ چیزی نمی اندیشد، لحظات ذهن آگاهی بدون اینکه هیچ امری - از عجله برای تعمیر یا دسترسی به پیروزیت - در کار باشد، به سلامت جسمی و ذهنی فرد؛ بهروه وری بیشتر؛ حافظه بهتر؛ سیستم ایمنی قوی تر؛ مسائل سلامتی کمتر؛ شادی بیشتر و زندگی طولانی تر می انجامد.

برای رسیدن به پیروزیت سعی کنید، به سکوت ذهنی برسید

در طی کار های روزمره به سکوت ذهنی برسید - لحظاتی هیچ کاری انجام ندهید؛ یک خواب نیمروزی داشته باشید یا به طبیعت بیندیشید. هیچ کاری نکردن در واقع فاصله ای مهم است که به شما در تصمیم گیری های مهم کمک می کند؛ در واقع در فرصتی که به هیچ چیزی نمی اندیشید، در ذهنتان شفافیت و خلاقیت را می کارید تا در اهداف شغلی خود از آن ها بهره ببرید و به این اهداف جامه واقعیت بپوشانید.

منبع: psychologytoday.com

نویسنده: دکتر برایان ای. رابینسون

مترجم خبرنگاران: عاطفه رضوان نیا

منبع: فرادید
انتشار: بروزرسانی: 25 آبان 1398 شناسه مطلب: 658

به "راز موفقیت؛ 10 قاتل موفقیت را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز موفقیت؛ 10 قاتل موفقیت را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید