عکس های جاسوس هلندی از مکه

به گزارش تور آلمان ارزان، آثار به جای مانده از کریستین اسنوک هورگرون شامل نخستین عکسهای از مکه، کتاب ها و عکس هایی که توسط او ثبت شده است، در حراجی ساتبی لندن به فروش رسید.

عکس های جاسوس هلندی از مکه

با تور هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید.

نخستین عکس از مکه در سال 1855 که در حراجی ساتبی به قیمت 212.500 پوند به فروش رسید.

نخستین عکس ها از شهر مکه که شرق شناس و جاسوس هلندی، کریستین اسنوک هورگرون، آن ها را در سال های میانی دهۀ 80 میلادی ثبت کرد، در حراجی ساتبی لندن به فروش رسید.

تحصیلات دانشگاهی هورگرون در رشته اسلام شناسی او را به گزینه مناسبی برای جاسوسی ضد اشراف اندونزیایی تبدیل نموده بود که در خلیج فارس ساکن بودند؛ بنابراین کنسولگری هلند در جده او را استخدام کرد. هورگرون در جده و در همسایگی یکی از اشراف اهل آسه ساکن شد، که هلند می خواست زیرنظر داشته باشد.

کریستین اسنوک هورگرون

در آن دوران کمپانی هند شرقی هلند در حال گسترش فعالیت های خود به سمت اندونزی بود و به همین علت این کشور احتیاج داشت به اطلاعات شخصیت های قدرتمند اندونزی که به مکه سفر می کردند و همچنین آداب و رسوم اسلامی، دسترسی پیدا کند.

هورگرون در یادداشت هایی که برای دوستانش می نوشت به آن ها می گفت: افراد محلی را فریب داده و خود را به جای یک تازه مسلمان جا زده است. هرگرون چنان در کار تحقیق غرق شده بود که کاملا سبک زندگی محلی ها را در پیش گرفته بود. موفقیت او در معرفی خود به عنوان یک مسلمان او را به نخستین شرق شناس غربی تبدیل کرد که تا آن وقت اجازه دسترسی به مکه را یافته بودند.

محلی های مکه

عکس های شگفت انگیز او زائران اندونزی را در راه رسیدن به شهر مقدس مکه نشان می دهد. نوشته های جزئیات زندگی روزمره اش در مکه را شامل می گردد. او در مکه مسئول جاسوسی از یکی از شورا های مهم اسلامی اندونزی به نام علما بود. این شورا برای هلند اهمیت زیادی داشت.

اما قبل از حج، که شکی نیست برای هرگرون بسیار اهمیت داشت، او مجبور شد مکه را ترک کند. سفارت فرانسه شایع نموده بود که هورگرون اشیاء باستانی را به سرقت می برده است.

هورگرون به محض بازگشت به خانه آثار خود را تکمیل کرد و در دنیا به شهرت رسید. بعد ها او به اندونزی رفت. اندونزی هایی که او را می شناختند از او استقبال گرمی به عمل آوردند.

کاروان اندونزی در راه مکه

در جنگ آسه که از سال 1873 تا 1914 به طول انجامید، هورگرون به هلندی ها مشاوره می داد که چگونه محلی ها را در هم بکوبند. او یکی از شخصیت های پیچیدۀ تاریخ است که بسیاری باور دارند با تظاهر به همدردی با اسلام از دانش خود علیه آن استفاده کرد.

ندیمه ها و خدمتکاران اندونزی به همراه اربابانشان

حراجی ساتبی در وبسایت خود اعلام نموده بود، آثار به جای مانده از هورگرون شامل کتاب ها و عکس هایی که توسط او ثبت شده است، در ماه مه در این حراجی به فروش خواهد رسید. این آثار توسط بازماندگان هورگرون به حراجی سپرده شده اند.

منبع: Daily Mail

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 353

به "عکس های جاسوس هلندی از مکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس های جاسوس هلندی از مکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید