نکات مهمی که برای خانه تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد

به گزارش تور آلمان ارزان، تبیان/ از آنجاکه خانه تکانی مهم ترین استراتژی برای مبارزه با ویروس کروناست، خانه تکانی سال جاری مهم تر از هر زمان دیگری است اما نکات مهمی در خصوص خانه تکانی در طی بیماری همه گیر ویروس کرونا وجود دارد که همه باید از آن ها پیروی نمایند.

نکات مهمی که برای خانه تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد

خانه تکانی از رسوم بسیار قدیمی است که مردم چند ماه قبل از آمدن بهار آغاز به گردگیری و تمیز کردن خانه می نمایند اما ویروس کرونا که بیش از یک سال است وارد زندگی بشر شده، تمام جنبه های زندگی انسان را ازجمله دورکاری، پوشیدن ماسک، خرید اینترنتی، تحصیل مجازی و حتی نظافت مردم را تحت تأثیر قرار داده است. کرونا باعث شد تا مردم بیش از همواره به نظافت اهمیت دهند و این روزها سؤالات زیادی در رابطه با خانه تکانی در دوران کرونا در ذهن خانم ها است که ما در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.

چرا باید خانه تکانی سال جاری را جدی گرفت؟

خیلی ها سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم دیدوبازدید در عید نوروز دست از خانه تکانی می کشند و با یک گردگیری و نظافت ساده به پیشواز آغاز سال جدید می فرایند اما برخلاف آنچه این افراد تصور می نمایند، خانه تکانی سال جاری بیش از سال های قبل مهم است. حتی اگر هیچ سالی عادت به خانه تکانی نداشتید، به شما توصیه می کنیم خانه تکانی سال جاری را به چند دلیل نادیده نگیرید:

-با توجه به تأثیر قرنطینه خانگی در طول همه گیری کرونا بر سلامت روحی افراد، نظافت و تمیز کردن خانه باعث می گردد تا احساس بهتری پیدا کنید. همچنین بر اساس تحقیقات اجرا شده، منظم بودن و تمیز کردن می تواند به شما یاری کند آرامش بیشتری داشته باشید.

-قرنطینه خانگی و اعمال محدودیت ها فرصتی عالی برای جبران کارهای عقب افتاده ازجمله نظافت قسمت هایی از خانه است که تنها سالی یک بار تمیز می شوند.

-ازآنجاکه نظافت مهم ترین استراتژی برای مبارزه با ویروس کروناست، خانه تکانی سال جاری مهم تر از هر زمان دیگری است زیرا نظافت خانه می تواند تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به کرونا و جلوگیری از گسترش آن یاری کند.(به شرط آنکه به نکاتی که در ادامه اشاره می کنیم، توجه کنید.)

بهترین پاک نماینده ها برای خانه تکانی در روزهای کرونایی چیست؟

جرج جیسون تترو میکروب شناس و متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان تورنتو می گوید: ویروس توسط گرما کشته می گردد. گرما در دمای بیش از 77 درجه سانتی گراد بهترین کشنده باکتری و ویروس است. به همین دلیل بخارشوی یکی از بهترین پاک نماینده هایی است که از طریق آن می توانید خانه را تمیز و عاری از ویروس کنید. مهم تر از همه اینکه برای تمیز کردن سطوح منزل مثل دیوار، مبل، تابلو فرش، کابینت و... با استفاده از بخارشوی احتیاجی به شوینده ندارید زیرا بخار به راحتی جرم و کثیفی را از بین می برد.

خدمات سلامت ملی (NHS) پیشنهاد می نماید از بخارشوی برای تمیز کردن پرده ها، فرش ها، تشک ها و مبل ها که نمی توان با اسپری تمیزنماینده ضدعفونی کرد، بهره ببرید.

اگر در منزل بخار شوی ندارید، نگران نباشید؛ پاک نماینده های دیگری وجود دارند که به اندازه بخارشوی قوی و مؤثرند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها(CDC) توصیه می نماید برای خانه تکانی و تمیز کردن خانه از مخلوط ¼ فنجان سفیدنماینده (وایتکس) با سه لیتر آب خنک بهره ببرید. این پاک نماینده و همچنین سرکه سفید در برابر ویروس های مشابه ویروس کرونا مثل آنفولانزا اثربخشی نشان داده و قدرت پاک نمایندگی بالایی دارد اما با توجه به آنکه هنوز شواهد کافی برای اثبات مؤثر بودن این ضدعفونی نماینده ها علیه ویروس کرونا وجود ندارد، می توانید سطوحی در خانه که تماس زیادی با آن ها دارید را با الکل اتانول 70-90 درصد ضدعفونی کنید.

کجاها را تمیز کنیم؟

خانه تکانی برای آن دسته افرادی که رسم هرساله شان است، چندان سخت و پیچیده نیست اما اگر با آغاز ماه اسفند دچار سرگردانی می شوید و نمی دانید باید از کجا آغاز کنید، به نکات زیر دقت کنید:

-گام اول: دستکش هایتان را دستتان کنید و از آشپزخانه و کابینت ها شرع کنید. ظروف خاک گرفته را بشویید و بعد از خشک کردن و تمیز کردنِ داخل کابینت آن ها را سر جایشان بچینید.

-گام دوم: به سراغ یاری لباس هایتان بروید. لباس های کهنه و یا غیرقابل استفاده را بیرون انداخته و کمدتان را مرتب و منظم کنید.

-گام سوم: پرده ها را دربیاورید و تا آن ها را داخل ماشین لباسشویی می اندازید، شیشه ها را تمیز کنید.

-گام چهارم: تمیز کردن دیوارها را آغاز کنید. برای این کار از اسفنج و مواد شوینده شیمیایی استفاده نموده و اگر روی دیوار لکه ای بود که پاک نمی شد، مقداری خمیردندان روی آن بگذارد تا لکه از بین برود.

-گام پنجم: با استفاده از یک دستمال خشک لوسترها را گردگیری نموده و بعد به یاری یک دستمال آغشته شده به الکل کاملاً آن ها را تمیز و براق کنید.

-گام ششم: با استفاده از جرم گیر و یک فرچه زبر، سرامیک های کف و دیوار سرویس های بهداشتی را تمیز کنید.

-گام هفتم: اگر فرش شما احتیاج به شستشو دارد، آن ها را به قالی شویی تحویل دهید و اگر زیاد کثیف نیست می توانید آن ها را با استفاده از مخلوط شامپو فرش و آب، کیسه بکشید.

برای خانه تکانی در دوران کرونا می توان از نظافتچی یاری گرفت؟

اگر هرساله با یاری نظافتچی خانه تکانی می کردید و سال جاری به دلیل شیوع کرونا دچار دودلی بین دریافت یا ندریافت نظافتچی هستید، باید بگوییم که به توصیه کارشناسان در این دوران از ورود افراد نظافتچی به منزلتان خودداری کنید زیرا این روزها سلامتی شما از هر چیز دیگری مهم تر است. اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید از نیروهای خدماتی یاری بگیرید، به نکات زیر توجه نمایید:

-از نیروی نظافتچی بخواهید حتماً از ماسک و دستکش استفاده کند.

-تا زمان حضور نیروی نظافتچی در خانه، پنجره ها را باز گذاشته و فاصله فیزیکی 2متر را رعایت کنید.

-برای پذیرایی از نیروی خدماتی، حتی الامکان از ظروف یک بارمصرف استفاده نمایید؛ در غیراینصورت، ظروف استفاده شده توسط نظافتچی را کاملاً ضدعفونی کنید.

-با توجه به عدم رعایت بعضی از نیروهای خدماتی، هنگام انجام کار مراقب باشید تا در صورت عدم استفاده از ماسک و دستکش تذکر داده و سطوحی که توسط نظافتچی دست زده شده را ضدعفونی کنید.

آیا می توان در دوران کرونا وسایل اضافی و دست دوم را به احتیاجمندان داد؟

در حین خانه تکانی، ممکن است لباس، کفش، پتو، اسباب بازی و وسایل قابل استفاده دیگری داشته باشید که احتیاجی به آن ها ندارید. می توانید آن ها را به احتیاجمندان اهدا کنید یا به خیریه ای بسپارید تا به دست احتیاجمندان برسانند اما سال جاری با توجه به شیوع کرونا ممکن است اهدای وسایل دست دوم به احتیاجمندان خطراتی برای آن ها به همراه داشته باشد. برای اهدای وسایل دست دوم به احتیاجمندان به نکات زیر توجه کنید:

-قبل از اهدای وسایلی همچون لباس، کفش، ملحفه، اسباب بازی و... به طور کامل آن ها را شسته و خشک کنید. سپس آن ها را در پلاستیک یا ساک دستی گذاشته و بعد از گذشت 24 ساعت به دست احتیاجمندان برسانید.

-از اهدای وسایل شخصی مثل حوله و لباس زیر به احتیاجمندان جداً خودداری کنید.

-سعی کنید شان و حرمت افراد احتیاجمند را حفظ نموده و لباس های به دردبخور در حد نو و یا حتی نو را به احتیاجمندان اهدا کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1758

به "نکات مهمی که برای خانه تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهمی که برای خانه تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید