هشدار مخالفان به نخست وزیر کانادا ازبابت یاری به جک جهادی

به گزارش تور آلمان ارزان، نخست وزیر کانادا از سوی مخالفان دولتش در مورد هر گونه اقدام احتمالی در راستای یاری به یک شبه نظامی بریتانیایی داعش به نام جک جهادی در پی تصمیم بریتانیا برای لغو شهروندی او تحت فشار قرار گرفته و این مخالفان به او در این خصوص هشدار داده اند.

هشدار مخالفان به نخست وزیر کانادا ازبابت یاری به جک جهادی

از سفر با تور کانادا ارزان لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، جک لتس معروف به جک جهادی فردی برخوردار از شهروندی دوگانه کانادایی - انگلیسی است و اخیرا اظهار امیدواری کرد که کانادا بتواند به او یاری کند تا از زندان کردها، جایی که بالغ بر دو سال در آن محبوس است حتی اگر به معنی منتقل ساختن او به زندانی به آمریکای شمالی باشد، خارج گردد.

لیبرال های وابسته به جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اخیرا اقدام به لغو قانونی کردند که با استفاده از آن شهروندی کانادایی های محکوم شده به اتهام تروریسم قابل لغو شدن بود. این تغییر سیاست که یادآور شعار مشهور ترودو یعنی یک کانادایی یک کانادایی است باعث شده که مخالفانش او را متهم به ملایمت نشان دادن در قبال امنیت ملی کانادا نمایند. در عین حال این زمانبندی مطرح شدن پرونده جک لتس یعنی در فاصله تنها دو ماه مانده به برگزاری انتخابات کانادا اتفاق خوبی برای ترودو نیست. اکثر نظرسنجی ها نشان دادند که محافظه کاران کانادا رجحان ناچیزی در سراسر کشور به بقیه احزاب دارند. این انتخابات قرار است 21 اکتبر برگزار گردد.

اندرو شیر رهبر محافظه کاران کانادا در بیانیه ای به رویترز گفت: جک جهادی اکنون در زندان است و این همان جایی است که او باید در آن باقی بماند. یک دولت محافظه کار که تحت رهبری من باشد در آینده ذره ای برای منتقل کردن او به کانادا کوشش نخواهد کرد.

جک لتس معروف به جک جهادی سال 2014 از انگلیس به سوریه رفت. در آن موقع او 18 سال سن داشت.

وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه خاطرنشان کرد، قابلیتش برای ارائه یاری های کنسولی در سوریه به شدت محدود است. روز یکشنبه کانادا گفت: هیچ الزام قانونی برای تسهیل بازگشت جک لتس ندارد.

پیتر پوالیور یک قانونگذار محافظه کار کانادا در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: اگر دولت ترودو در اندیشه یاری به بازگشت جک جهادی به کانادا است ما از او می خواهیم همین الان این کوشش ها را متوقف کند. این وظیفه دولت کانادا یا مالیات دهنده کانادایی نیست که بعد از گرفتار شدن او برود او را نجات دهد.

تصمیم انگلیس برای لغو شهروندی جک جهادی باعث پاسخ دولت لیبرال ترودو در روز یکشنبه شد. به همین دلیل کانادا در بیانیه ای مطرح کرد: در اینجا انگلیس دارد از مسؤولیت هایش در این پرونده شانه خالی می نماید. این در حالیست که جک لتس در مصاحبه ای به ITV گفت: من همواره احساس کردم که کانادایی هستم و پدر من کانادایی است و هرگز من را به عنوان یک شخص انگلیسی قبول نکرده اند. به همین خاطر امیدوارم که کانادا بیاید من را از اینجا ببرد و من می توانم آنجا هم زندانی باشم.

یک منبع دولتی گفت: اگر کانادا بتواند چنین افرادی را از سوریه خارج کند به احتمال خیلی زیاد آنها به دست مقام های کشورهای همسایه دستگیر و با اتهامات جدی روبرو خواهند شد.

ترودو در پاسخ به سوالی در روز دوشنبه در مورد امکان یاری دولتش به خانواده جک لتس از دادن پاسخ مستقیم طفره رفت.

او اظهار کرد: اینکه یک نفر با هدف حمایت از تروریسم سفر خارجی انجام داده باشد و یا در تروریسم دخیل بوده باشد یک جرم است و ما تمام کوشش مان را برای پیگرد قضایی مجرمان متهم به این جرم و اجرای تمامی ابعاد قانونی در قبال آنها ادامه خواهیم داد. این پیامی است که ما به کانادایی ها و هر کسی که درگیر آن باشد، می فرستیم.

در عین حال پدر جک جهادی با این فرضیه نسنجیده در مورد اینکه پسرش برای داعش در سوریه جنگیده را مخالفت کرد اما گفت که البته پسر او قانون را شکسته و باید محاکمه گردد. پدر او در مصاحبه ای به رادیوی کانادایی گلوبال نیوز گفت: اگر جک لتس کار اشتباهی انجام داده باشد من خودم اولین نفری هستیم که جلوی او می ایستم و علنا او را محکوم می کنم و خواهان محاکمه او در دادگاه و مجازاتش به خاطر کارهایش می شوم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 450

به "هشدار مخالفان به نخست وزیر کانادا ازبابت یاری به جک جهادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار مخالفان به نخست وزیر کانادا ازبابت یاری به جک جهادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید