واردات بی رویه در دوران پساتحریم اولین ضربه را به فرهنگ می زند

به گزارش تور آلمان ارزان، به گزارش خبرنگاران، بهمن نامور مطلق در مراسم تجلیل از تشکل های صنایع دستی در استان کرمانشاه که در محل برپایی هشتمین نمایشگاه صنایع دستی واقع در محل نمایشگاه های بین المللی کرمانشاه(پارک شاهد) برگزار گردید به شرایط فعلی کشور اشاره ای کرد و گفت: هم اکنون با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و دوران پسا تحریم را در پیش داریم در یکی از مقاطع تاریخی و سرنوشت ساز کشور به سر می بریم.

واردات بی رویه در دوران پساتحریم اولین ضربه را به فرهنگ می زند

وی اجرای برنامه های مذکور را احتیاجمند تدوین برنامه بزرگ دیگری تحت عنوان آمایش اقلیمی دانست و موفقیت کشور را در گرو حرکت هم جهت و همگام چهار برنامه ذکر شده دانست.

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، توضیح داد: اجرای همزمان برنامه های ذکر شده کشور را به موفقیت می رساند و در نقطه مقابل، چنانچه برنامه های مذکور با یکدیگر هم پوشانی نداشته باشند، شرایط نامناسبی برای کشور پیش بینی می گردد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای صورت گرفته و قرار لغو تحریم های هسته ای گفت: همانگونه که ذکر شد، دوران پسا تحریم را پیش رو داریم که اگر در این دوران سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا ننموده و با آن پیش نرویم عاقبت کشور وابستگی خواهد بود.

نامور مطلق بر توجه به امر واردات و صادرات در دوران پسا تحریم تاکید نمود و اضافه نمود: واردات بی رویه اولین ضربه را در کشور به صنایع فرهنگی و دستی خواهد زد.

نگران وابستگی فرهنگی در دوران پسا تحریم هستیم

وی توضیح داد: هم اکنون تعامل با جهان را پذیرفته ایم اما نباید در این تعامل وابستگی ایجاد گردد و امروز نگرانیم که در دوران پسا تحریم باردیگر شاهد واردات بی رویه غرب و در نتیجه آن تسلط فرهنگ غربی به کشور باشیم.

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تعامل با جهان و گسترش ارتباطات بین المللی را از احتیاجهای کنونی کشور دانست و گفت: تعامل با جهان نباید منجر به از دست دادن هویت فرهنگی ما گردد.

وی تاکید نمود: اگر هم اکنون به صنایع فرهنگی و دستی مان و هم چنین هویت تاریخیمان بی توجه باشیم، کشور مجددا به بیگانگان وابسته می گردد و تجربه ثابت نموده است که وابستگی و تسلط ها همیشه از فرهنگ شروع می گردد.

حفظ هویت کشور در گرو توجه به هنرمندان

نامور مطلق، هنرمندان را سکانداران هویت و فرهنگ کشور دانست و تاکید نمود: چنانچه دولت سعی در حفظ فرهنگ و هویت اصیل ایرانی دارد باید به هنرمندان رسیدگی و آنان را حفظ کند.

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، از احتیاج صنایع دستی کشور به یک هزار میلیارد تومان اشاره نمود و گفت: ما به این مبلغ احتیاج داریم تا موتور صنایع دستی را در کشور به حرکت دراوریم و اعتقاد ما بر این است که حمایت از این حوزه و صنعت باید به روز و متناسب با شرایط جدید باشد.

وی گفت: دولت باید تدابیری بیاندیشد که وام ها و تسهیلات خوب با بهره بانکی بسیار پایین به هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی پرداخت گردد تا بتوانیم این صنعت را که به صنعت پاک معروف است زنده نگاه داریم. و آن را مستلزم و مشروط به حمایت ویژه مسئولین دانست.

نامور مطلق یکی از مسائل حوزه صنایع دستی کشور را عدم وجود، موسسات تجاری خوب در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: ضعف در طراحی های هنرمندان صنایع دستی کشور از دیگر مسائل در این حوزه است و برای برطرف آن احتیاجمند راه اندازی نهضت طراحی صنایع دستی در کشور هستیم.

فراوری صنایع دستی متناسب با احتیاجهای مخاطبان نیست

وی ارزان قیمت بودن و متناسب با احتیاجهای بازار بودن را از دلایل فروش کالاهای چینی در بازار دانست و گفت: متاسفانه فراوریات صنایع دستی در کشور ما هرگز متناسب با احتیاجهای مخاطبان نبوده اند.

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تاکید نمود: بخش اعظمی از صنایع دستی ما با فشار به دولت و بانکها برای اهدا در مراسمات مختلف فروش می رود اما این راهکار نیست و باید هنرمندان به سمتی بروند که مردم روی به خخرید این صنایع بیاورند.

وی با بیان اینکه چاقوی کرند چیزی کم از چاقوی سوییس ندارد گفت: متاسفانه طراحی این چاقو آنقدر ضعیف است که من به عنوان مسئول صنایع دستی کشور و شخصی که علاقه ویژه ای به صنایع دستی دارم، هرگز چاقوی کرند را با این نوع طراحی نمی خرم.

نامور مطلق بر نوآوری در صنایع دستی کشور تاکید نمود و گفت: این نوآوری باید در کنار حفظ اصالت آن صورت گیرد.

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با انتقاد از سازمان صدا و سیما در عدم توجه کافی و معرفی صنایع دستی کشور گفت: صداوسیما وظیفه دارد برای صنایع دستی تبلیغ کند، اما متاسفانه نمی دانم چرا به وظیفه خود عمل نمی کند!؟

وی یادآور شد: تا زمانی که حمایت همه جانبه ای از صنایع دستی صورت نگیرد نمی توان در انتظار شکوفایی در این عرصه بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 974

به "واردات بی رویه در دوران پساتحریم اولین ضربه را به فرهنگ می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات بی رویه در دوران پساتحریم اولین ضربه را به فرهنگ می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید