پنجمین روز ناآرامی های لبنان؛ میان مقامات و احزاب این کشور چه می گذرد؟

به گزارش تور آلمان ارزان، در حالی که قرار است دولت لبنان امروز (دوشنبه) تشکیل جلسه دهد و درباره طرح نجات نخست وزیر به رایزنی بپردازد اختلافات زیادی میان احزاب و مقامات این کشور دیده می گردد.

پنجمین روز ناآرامی های لبنان؛ میان مقامات و احزاب این کشور چه می گذرد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، لبنان یکشنبه (دیروز) برای چهارمین روز متوالی شاهد تظاهرات عموما مسالمت آمیز در اعتراض به وضعیت مالی و وضع مالیات های جدید بود و این تظاهرات قرار است امروز نیز ادامه پیدا کند.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان طرح نجاتی برای برون رفت از بحران فعلی ارائه داده که بر اساس گزارش ها، اغلب احزاب سیاسی با آن موافقند و قرار است در جلسه امروز (دوشنبه) دولت لبنان درباره آن بحث و تبادل نظر گردد.

روزنامه الاخبار امروز در یاددداشتی به قلم ابراهیم الامین درباره آخرین تحولات در صحنه لبنان و تنش ها میان طرف های سیاسی این کشور نوشت: کاملا رک (باید بگویم) میشل عون (رئیس جمهور) و جبران باسیل (وزیر خارجه)، گروه های وابسته به ولید جنبلاط (رئیس حزب التقدمی الاشتراکی)، سمیر جعجع (رئیس حزب القوات اللبنانیه) و نبیه بری (رئیس مجلس را در پشت پرده هجمه ها علیه خود می دانند. نبیه بری و محافل وابسته به وی بر این موضوع اصرار دارند که تظاهرات کنونی بویژه در جنوب، اقدام اقلیتی است که توسط چپ گرا های کینه توز راهنمایی می گردد و شیعیان هنوز با آن ها (بری و حزب متبوعش) هستند. در جای دیگر نزدیکان به نبیه بری تهدید نموده اند اگر توطئه نمایندگان سر عقل نیایند قدرت و اراده خود را نشانشان خواهند داد.

در ادامه این گزارش آمده، محافل نزدیک به جنبلاط می گویند دروزی ها هیچ انتقادی از وی نداشته اند و مناطق دروزی نشین مانند شوف، عالیه و حاصبیا شاهد هیچ تحرکاتی نبوده که خشم مردم از رئیس خود را نشان دهد. اما سمیر جعجع مانند رهبر یک انقلاب بزرگ رفتار می نماید که می خواهد تاریخ و نه فقط لبنان را تغییر دهد.

الاخبار اضافه کرد، حزب الله از موضع میانجی رفتار می نماید، مردم این حزب را به فساد متهم نمی نمایند، اما می گویند در قبال فاسدان سکوت نموده است. حزب الله می داند عده زیادی در داخل و خارج لبنان دنبال ضربه زدن به این جنبش به دلیل مواضع سیاسی و نقشش هستند. این جنبش ترجیح می دهد دولت فعلی باقی بماند، اما جوابی روشن برای چگونگی راضی کردن مردم ندارد.

در ادامه این گزارش آمده:، اما حال و وضعیت سعد الحریری سخت ترین وضعیت است. این حوادث بار دیگر او را به یاد زمان بازداشتش در ریاض انداخته است، او تلخی خیانتی را که از متحدان لبنانی خود دید، دوباره به خاطر آورده است. الحریری به یاد آورده که (در آن موقع) جنبلاط، جعجع و دیگر شخصیت های وابسته به 14 مارس سر وی را می خواستند، همان هایی که اکنون از وی می خواهند کنار برود. نخست وزیر می داند اگر پست خود را رها کند پس از مدتی کوتاه شاهد چنددستگی در فراکسیونش در مجلس و سپس در حزبش خواهد بود. آنچه اکنون وی را سرپا نگه داشته موضع حزب الله و شنیدن مستقیم حرف های آمریکا، فرانسه و بریتانیا مبنی بر عدم استعفای وی است.

الحریری در سال 1396 به دعوت عربستان به این کشور سفر کرد، اما به دستور محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی بازداشت شد و پس از آن با وساطت های منطقه ای و بین المللی به لبنان بازگشت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 697

به "پنجمین روز ناآرامی های لبنان؛ میان مقامات و احزاب این کشور چه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین روز ناآرامی های لبنان؛ میان مقامات و احزاب این کشور چه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید