چه کسانی مشمول یارانه دولت برای بیمه سلامت می شوند؟

به گزارش تور آلمان ارزان، بر اساس طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی، افراد فاقد بیمه درمانی موظفند نسبت به بیمه کردن خود اقدام و به شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

چه کسانی مشمول یارانه دولت برای بیمه سلامت می شوند؟

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، آیین نامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع، به استناد بند الف ماده 70 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، توسط هیئت وزیران در جلسه 27 مرداد 1398 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه، تصویب شد. پس از انجام ارزیابی وسع که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می گیرد، این وزارتخانه ظرف مدت یک ماه باید نتایج را به بیمه سلامت اعلام کند تا تعیین گردد چه کسانی استحقاق برخورداری از یارانه دولت در بخش بیمه سلامت را دارند.

دهک های درآمدی 1و 2 و 3 و یا به عبارتی افرادی که تا 40 درصد حداقل حقوق مصوب شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دریافت می نمایند، باید ارزیابی وسع شده تا برای استحقاق دریافت بیمه سلامت رایگان ارزیابی شوند. بر همین اساس کسانی که در این سه دهک درآمدی قرار دارند، حق بیمه شان به طور صد در صدی توسط دولت پرداخت خواهد شد. گروه دومی که برای ارزیابی وسع شان اقداماتی صورت می گیرد، افرادی هستند که 40 درصد حداقل حقوق را دریافت می نمایند و در دهک درآمدی 4 قرار دارند. 50 درصد حق بیمه این دهک را نیز دولت پرداخت می نماید. اما افرادی که حقوق شان بالاتر از حداقل حقوق مصوب است، صد در صد سرانه حق بیمه خود را خودشان پرداخت می نمایند.

نکته قابل تامل اما شروع طرح پوشش بیمه اجباری سلامت در اواسط امسال و بدون در نظر دریافت بودجه ای مجزا برای آن بود. ابهامی که با ابراز امیدواری مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اینگونه به آن پاسخ داده شد: از آنجایی که در اواسط سال هستیم طبیعتا برای امسال بودجه ای برای طرح پیش بینی نشده، اما طبق فرمایشات دکتر جهانگیری و دکتر نمکی، در این شرایط خاص مالی دولت توجه ویژه ای به بیمه سلامت خواهد داشت. در بودجه سال آینده، ممکن است بودجه این طرح از محل یارانه ها یا محل مالیات بر ارزش اضافه کرده تامین گردد، اما در حال حاضر برای 180 روز پیش رو نمی خواهیم مردم را نگران کنیم و با یاری دستگاه های مرتبط مانند سازمان برنامه و بودجه و دولت محترم، مسائل را حل می کنیم.

  • ابلاغ نتیجه ارزیابی وسع 478هزار متقاضی یارانه بیمه سلامت؛ فردا

اما خاتمه تامین بودجه این طرح و جبران آن در بودجه سال آینده چگونه صورت خواهد گرفت؟ در این راستا، مهندس طاهر موهبتی-مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تا کنون 478 هزار نفر در سامانه بیمه سلامت تقاضای ارزیابی وسع نموده اند تا کل یا بخشی از حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت گردد، اظهار کرد: البته نتیجه درخواست این تعداد یاد شده، طبق مهلت مقرری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، ظرف یک ماه یعنی تا روز 14 آذرماه به ما ابلاغ خواهد شد.

  • هزینه پوشش بیمه شدگان جدید

وی در مورد تامین بودجه این طرح توضیح داد: شخص وزیر بهداشت نامه ای را به دکتر محمد باقر نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشتند که طبق آن اعلام کردند به ازای هر یک میلیون نفری که در طرح پوشش بیمه اجباری به سازمان بیمه سلامت اضافه شدند، 580 میلیارد تومان در امسال و حدودا 650 میلیارد تومان هزینه در سال آینده برای سازمان بیمه سلامت به بار خواهد داشت. در صورتی که در نظر بگیریم مقرر گردد کل یا بخشی از حق بیمه چهار میلیون نفر را پس از آزمون ارزیابی وسع باید دولت پرداخت کند، در آن صورت باید حداقل 2400 میلیارد تومان به ما یاری گردد که این رقم جدای از اعتبار سالیانه ای است که برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته می گردد.

موهبتی با تاکید بر اینکه در امسال هیچ بودجه جداگانه ای برای شروع پوشش بیمه اجباری در اختیار این سازمان قرار نگرفته، اعلام کرد: همچنان منتظر اعلام نتایج آزمون ارزیابی وسع از سوی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم، اما پس از اعلام این وزارتخانه، هزینه های ایجاد شده در این طرح را باید از بودجه فعلی سازمان متقبل شویم که ممکن است باعث ایجاد بدهی برایمان گردد.

  • فریب کلاهبرداران را نخورید

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمینه ایجاد شده برای سوءاستفاده بعضی ازفراد سودجو با شروع به کار طرح پوشش بیمه اجباری، اظهار داشت: بعضی افراد یا شرکت ها طی تماس تلفنی با مردم مدعی می شوند که اگر نسبت به بیمه شدن خود اقدام ننمایند، باید جریمه بپردازند یا مواردی از این دست؛ بنده به صراحت اعلام می کنم به هیچ عنوان فرد یا شرکتی از سوی سازمان بیمه سلامت و یا وزارت بهداشت موظف به تماس دریافت با مردم جهت تشویق به پیوستن به پوشش بیمه نیستند و هرگونه اتفاق این چنینی می تواند از سوی افرادی سودجو انجام گردد. از مردم می خواهیم تخلفات و موارد مشکوک را با سامانه 1666 در میان بگذارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در انتها رضایت مردم را مهم ترین اولویت این سازمان خواند و اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت تمام کوشش خود را برای ارتقاء کیفیت خدمات انجام داده است؛ اما همچنان باید بر کوشش خود بیفزاییم تا رضایت کامل مردم را به دست آوریم. گاهی کاستی هایی وجود دارد که مقصر اصلی آن ما نیستیم، اما خدمات ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد؛ تمام کوشش خود را به کار بسته ایم تا از بروز مسائل این چنینی جلوگیری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 804

به "چه کسانی مشمول یارانه دولت برای بیمه سلامت می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی مشمول یارانه دولت برای بیمه سلامت می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید