گزارش خبرنگاران ، چین به دنبال ارتقای همکاری استراتژیک با مغولستان

به گزارش تور آلمان ارزان، معاون رئیس جمهور چین بیان کرد که پکن آماده است تا به طور مداوم همکاری های جامع و استراتژیک خود با طرف مغولستانی را ارتقا دهد.

گزارش خبرنگاران ، چین به دنبال ارتقای همکاری استراتژیک با مغولستان

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از قیشون وانگ معاون رئیس جمهور چین با دعوت رسمی نخست وزیر مغولستان برای سفری سه روزه در تاریخ 10 ژوئن به اولان باتور سفر کرد. وانگ از سوی وزیر امور خارجه مغولستان، سفیر مغولستان در پکن و دیگر مقامات این کشور در فرودگاه اولان باتور مورد استقبال رسمی نهاده شد.

ژینگ هایمینگ سفیر چین در مغولستان پیش از این سفر و در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا روابط میان پکن و اولان باتور را در حال پیشروی توصیف کرد که به واسطه اعتماد متقابل سیاسی، همکاری های مالی و تجاری و ارتباط مردم با مردم راهبری می گردد.

چین و مغولستان در سال 2014 همکاری جامع استراتژیک را شروع کردند و از آن موقع تبادلات سطح بالا و اعتماد دوجانبه سیاسی میان دو کشور افزایش یافته است. در نتیجه توسعه تبادلات تجاری، ارتباطات میان دو کشور نیز رو به بهبود بوده است. به طور تعیین مغولستان به منافع مهم و نگرانی های اصلی چین احترام می گذارد و به وسیله اعتماد متقابل سیاسی، پایه های محکمی برای توسعه بلند مدت، سالم و پایدار روابط میان چین و مغولستان ایجاد شده است. چین و مغولستان در حال مذاکره برای امکان سنجی یک توافقنامه تجارت آزاد هستند. در ماه ژوئن گذشته دو طرف به طور رسمی توافقنامه بین دولتی برای ساخت یک منطقه همکاری مالی به نام ارنهوت-زامین اود را امضا کردند. این منطقه همکاری مالی مزیت های مکمل دو کشور را تقویت خواهد نمود.

رئیس جمهور مغولستان در دیدار با معاون رئیس جمهور چین با اشاره به روابط 70 ساله میان اولان باتور و پکن، خاطر نشان کرد که این روابط می تواند به عنوان الگویی برای همکاری محبت آمیز میان ملت ها باشد. خالتما باتولگا اعلام نمود که طرف مغولستانی آماده است تا روابط دوجانبه را بر اساس احترام به منافع و نگرانی های اصلی دو طرف در زمینه تقویت همکاری های تجاری، سرمایه گذاری و تبادلات فرهنگی و بین المللی گسترش دهد.

قیشون وانگ معاون رئیس جمهور چین نیز در این دیدار خاطر نشان کرد که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور از 70 سال پیش تا کنون همکاری های تجاری جریان اصلی روابط میان دو کشور را تشکیل داده است. وانگ با اشاره به شروع مرحله ای جدید از روابط میان چین و مغولستان، از طرفین خواست که به طور قاطعانه نسبت به سیاست های خود پایبند باشند و تا مشارکت راهبردی بر مبنای احترام متقابل، همکاری محبت آمیز و مبادلات مداوم ایجاد گردد. معاون رئیس جمهور چین تاکید نمود که پکن تمایل دارد تا با سطوح بالای سیاسی مغولستان در زمینه توسعه روابط دوجانبه، تقویت همکاری ها و مبادلات فرهنگی و نیز همکاری های منطقه ای و بین المللی مشارکت کند.

قیشون وانگ هم چنین در دیداری جداگانه با نخست وزیر مغولستان گفت که پکن و اولان باتور دو همسایه نزدیک هستند و جین رابطه خود با مغولستان را یکی از اولویت های اصلی در دیپلماسی همسایگان خود می داند. معاون رئیس جمهور چین ابراز امیدواری کرد که سومین نمایشگاه چین و مغولستان با هدف تقویت مبادلات بنادر و رشد و شکوفایی مناطق مرزی دو کشور برگزار گردد. وانگ همچنین بر تقویت همکاری سه جانبه میان چین، مغولستان و روسیه جهت تسهیل روند ساخت کریدور مالی چین - مغولستان - روسیه شد. نخست وزیر مغولستان نیز تاکید نمود که مغولستان، تبت و تایوان را دو بخش جدایی ناپذیر از خاک چین می داند و آن ها را جزء مسائل داخلی پکن به حساب می آورد. در سرانجام این دیدار نیز تعدادی اسناد همکاری میان دو کشور به امضا رسید و سپس مراسم افتتاح بزرگراه فرودگاهی جدید اولان باتور و هم چنین یک جاده درون شهری نیز با حضور رهبران دو کشور برگزار گشت.

مغولستان به صورت فعالانه در پروژه کمربند و جاده مشارکت دارد و دو کشور با مشارکت یکدیگر به دنبال توسعه سریع وضعیت جاده ها و حمل و نقل مغولستان هستند. از همین رو در جریان سفر معاون رئیس جمهور چین اولین بزرگراه اولان باتور که از سوی شرکت های چینی ساخته شده بود، افتتاح گشت.

چین بزرگترین شریک تجاری مغولستان و مهم ترین منبع سرمایه گذاری و هم چنین یاری های مختلف به این کشور است. کمیته های مشترک بین دولتی مختلف در زمینه های اقتصاد، تارت، علم و فناوری و انرژی های معدنی باعث تقویت کمی و کیفی همکاری های دو جانبه میان چین و مغولستان گشته است.

سال جاری هفتادمین سالگرد شروع روابط دیپلماتیک میان چین و مغولستان، پنجاهمین سالگرد شروع همکاری جامع استراتژیک و هم چنین بیست و پنجمین سالگرد تجدیدنظر در پیمان دوستی و همکاری بین دو کشور است. از این رو دو کشور برنامه های مختلفی برای بزرگداشت این سال با هدف بهبود چشم انداز همکاری دوجانبه دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 381

به "گزارش خبرنگاران ، چین به دنبال ارتقای همکاری استراتژیک با مغولستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران ، چین به دنبال ارتقای همکاری استراتژیک با مغولستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید