آشنایی با شماری از دیدنی های بیجار کردستان

به گزارش تور آلمان ارزان، ایرنا/ این خبر به جهت آشنایی با شماری از دیدنی های بیجار کردستان برای شما نوشته شده است.

آشنایی با شماری از دیدنی های بیجار کردستان

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در روستایی با همین نام قرار گرفته است. قدمت این قلعه به هزاره سوم پیش از میلاد برمی گردد و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از قدیمی ترین کتیبه های ایران که به گفته باستان شناسان با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک است، در این قلعه یافت شده است.

ارتفاع دیواره های این قلعه 200 متر است و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که تنها یک نفر به دشواری می تواند از آن عبور کند.

این قلعه از لحاظ قدمت اهمیت فراوانی دارد و در دوره های تاریخی متعدد به وسیله اقوام گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

مساحت قلعه بیش از پنج هزار متر مربع است و مخازن متعدد آب دارد. این قلعه نیازی به استحکامات دفاعی نداشته است؛ چرا که موقعیت جغرافیایی آن بگونه ای بوده که به دره ای عمیق و پرتگاه هایی مخوف و بلند مشرف بوده است.

بازار سنتی بیجار

بازار سنتی بیجار در مرکز شهر بیجار واقع شده است. در حقیقت آنچه که از بافت قدیمی شهر بیجار به جامانده، مجموعه بازار آن شامل یک راسته طولانی شمالی جنوبی و تیمچه ای بنام حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان است.

هم اکنون 16 باب حجره از بافت معماری قدیم بازار در 2 طرف راسته اصلی به جامانده و مابقی حجره ها و راسته ها دستخوش تغییرات شده است.

در پوشش مغازه ها از طاق و تویزه استفاده شده است؛ موقعیت جغرافیایی بیجار بر سر راه کردستان و آذربایجان موجب شده که این بازار با وسعت گستردگی خاصی شکل گرفته باشد.

پل صلوات آباد

پل صلوات آباد دارای 110 متر طول و 9 دهانه با طاق جناغی و مصالح اصلی آن در پایه ها، سنگ و در بدنه، آجر است. این اثر در 15 کیلومتری جاده آسفالت شده بیجار به تکاب و بر روی رودخانه قزل اوزن در جوار روستای صلوات آباد قرار گرفته است که تاریخ دقیق ساخت پل معین نیست.

از شواهد پیداست که پل با عناصر ویژه دوران صفویه با استفاده از سنگ های حجاری شده و الگوهای آن دوران ساخته شده که در دوره های بعدی بازسازی هایی بر روی آن انجام شده است.

در ساخت این پل تاریخی از قوس های تیز و نیزه دار سکو متعدد با رعایت کامل اصول پل سازی در معماری ایران استفاده شده است.

بر اثر سیلاب های بهاری سال 1375 هجری شمسی دچار تخریب بیش از 50 درصدی گشته و در سالهای بعد بازسازی شد و این اثر به شماره 1607 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امامزاده حمزه عرب

امامزاده حمزه عرب یکی دیگر از آثار تاریخی و توریست پذیر بیجار است که در چند سال اخیر با حمایت های مردمی و خیرین، زیبا سازی و تجهیز شده است.

امامزاده حمزه عرب در فاصله 10 کیلومتری شرق بیجار بر روی کوه مرتفعی با همین نام واقع شده است.

ارتفاع این کوه از سطح دریا 2 هزار و 542 متر است که بخشهای زیادی از آن با وسیله نقلیه قابل دسترسی است و مابقی راه تا رسیدن به بنای امامزاده را باید پیاده و به وسیله پله های سیمانی ساخته شده طی کرد.

بنا در گذشته شامل یک اتاق کوچک با ورودی بود که بیشتر جهت استراحت زائران مورد استفاده قرار میگرفت و اتاق اصلی با پوشش سقف گنبدی که آرامگاه امامزاده در وسط آن قرار داشته و مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است.

امامزاده عقیل

بنای امامزاده عقیل از قدیمی ترین آثار معماری کردستان در دوره اسلامی محسوب می گردد. از معینات خاص معماری این بنا آجرکاری با طرح ها و نوشته های مختلف است. با توجه به نوع معماری و تزیینات بکار رفته در بنا، تاریخ احداث آن را به دوره سلجوقیان نسبت داده اند و در زمان ایلخانیان از آن همچنان استفاده میشده است.

امامزاده خضر

محوطه این بنا مربوط به هزاره اول - سده 6 تا 9 هجری قمری است و در شهرستان بیجار، بخش حومه، روستای قاضی قوشچی واقع شده و این اثر در هشتم مرداد 1381 با شماره ثبت 5916 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد تاریخی خسروآباد

از جمله آثار موجود در گروس که متعلق به دوران زندیه است، مسجد تاریخی روستای خسروآباد در 45 کیلومتری شهر بیجار است.

این مسجد با سقف هایی کوتاه و گنبدهایی کوچک و بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره هایی بررای استراحت طلاب و خادمین است.

این اثر باستانی زیبا با شماره ثبت 2607 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیست اسکی نسار

پیست اسکی نسار یکی از پنج تفرجگاه مهم استان کردستان است که به دلیل دسترسی آسان و مشرف بودن به شهر از پیست های خاص ایران است.

براساس مقاله آشنایی با شماری از دیدنی های بیجار کردستان باید بدانید که این پیست با وسعت 112 هکتار بر دامنه کوه نسار قرار گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 19 فروردین 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2445

به "آشنایی با شماری از دیدنی های بیجار کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شماری از دیدنی های بیجار کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید