عمارت عالی قاپو اصفهان، عکس

به گزارش تور آلمان ارزان، عمارت عالی قاپو به سبب گچ کاری های فوق العاده زیبایش از هر جای دنیا بازدیدکننده دارد و حیف است از زیبایی های معماری این کاخ بزرگ بی نصیب ماند، در حالی که چنین شاهکاری به کشورمان تعلق دارد. بنابراین هرفردی باید از این مکان بازدید کند پس هم اکنون برای تهیه بلیط هواپیما خود اقدام کنید.

عمارت عالی قاپو اصفهان، عکس

تاریخچه عمارت عالی قاپو

پیشینه تاریخی این عمارت به سال های 973 تا 977 خورشیدی برمی شود، زمانی که شاه عباس اول پایتخت را از قزوین به اصفهان انتقال داد و دستور داد بنای باشکوهی بسازند تا دولتخانه حکومتی در آنجا مستقر شود. از آنجایی که ساخت این عمارت در دوره 3 شاه صفوی ادامه داشته، می توان گفت مراحل ساختش در طول یک قرن تکمیل شده است.

آنچه عمارت عالی قاپو را در زمره باشکوه ترین عمارت های تاریخی قرار داده، آثار مینیاتوری و گچبری های بی همتای عمارت است ولی جالب است بدانید که یکی از شگفتی های معماری این عمارت شمارِ متفاوت طبقاتش از جهات مختلف ساختمان است؛ از روبرو که تماشا کنید یک کاخ 2 طبقه ای را می بینید و از پشت کاخ، ساختمانی 5 طبقه و از طرفین نیز بنایی 3 طبقه پنداشته می شود اما در کل با احتساب طبقه همکف می توان گفت عمارت عالی قاپو، عمارتی 6 طبقه است که تالار موسیقی و ایوان آن زیباترین بخش های عمارت هستند. به طوری که سنگینی ایوان بزرگ عمارت بر دوش 18 ستون بلند حمل می شود و در دوران جلال و شکوهش جایگاهی بوده که شاهان و مهمانانشان از آنجا به تماشای مسابقات چوگان و اسب سواری و همچنین رژه های نظامی قشون می نشستند اما امروزه از روی این ایوان می توان نمای زیبایی از میدان نقش دنیا و مسجد شیخ لطف الله را تماشا و افسانه های تاریخی جالبی را در ذهن مرور کرد.

از پله های باریک طبقه آخر که بگذرید به دنیای متفاوت و زیبایی وارد می شوید که به گچبری های فوق العاده ای مزین شده و چشم و قلبتان را به تسخیر در می آورد. در همین طبقه اتاقی به نام اتاق صوت یا همان تالار موسیقی وجود دارد که به سبب خاصیت اکوستیکش در ایران و دنیا مشهور شده است؛ جایی که صدای آوازتان به نغمه های نوازندگان قرون پیش گره خورده و پخش می شود. این زیبایی ها باعث شده که تالار عالی مکان یا عمارت عالی قاپو به یکی از منحصربه فردترین نمونه های معماری عهد صفوی تبدیل شود.

فصل مناسب برای بازدید از عمارت عالی قاپو چه زمانی است؟

برای اینکه تجربه سفر به اصفهان و بازدید از عمارت عالی قاپو را به اتفاق خوشایندی در زندگی تبدیل کنید، بهتر است دوره خوش آب و هوایی را برای این سفر در نظر بگیرید. بازدید از عمارت عالی قاپو در زمستان های سرد اصفهان شاید از نظر بودجه مقرون به صرفه باشد ولی زیبایی آن در پاییز و بهار تماشایی می شود. به خصوص در فصل بهار که طبیعت و تاریخ دست در دست هم می دهند تا منظره نفس گیری را در مقابل چشم مهمانان بسازند ولی باید در نظر داشت که ماه های بهاری به شلوغی خرید بلیط هواپیما اصفهان ختم می شود.

چگونه به عمارت عالی قاپو برویم؟

در فصل پرگردشگری مثل بهار بعید است در اطراف میدان نقش دنیا جای پارکی پیدا کرد برای همین تاکسی بهترین و راحت ترین وسیله دسترسی به میدان خواهد بود. البته بستگی به هتل محل اقامت مهمانان نیز دارد، اگر هتلی نزدیک به میدان را برگزیده باشید می توانید پیاده به سمت میدان راه بیافتید. همین که به میدان رسیدید، عمارت باشکوه عالی قاپو را در ضلع غربی میدان می بینید. این کاخ روبه روی مسجد شیخ لطف الله واقع شده و هر دو سهم بزرگی در محبوبیت دنیای میدان نقش دنیا و شهر دارند.

در نزدیکی عمارت عالی قاپو از کدام جاذبه های دیدنی دیگر می توان بازدید کرد؟

اگر وقار و شکوه عمارت عالی قاپو غربِ میدان نقش دنیا را آراسته باشد، معماری شاهکارانه مسجد شیخ لطف الله در شرق میدان چشم نوازی می کند؛ یکی از زیباترین بناهای اسلامی که قریب به 4 قرن پیش ساخته شده و کاشی کاری فوق العاده زیبایی دارد. همچنین در همسایگی مسجد لطف الله و در جنوب میدان، مسجد شاه واقع شده که امروزه با نام مسجد امام شناخته می شود. باید توجه داشت که زمان بازدید از مساجد و موزه ها محدودیت دارند و معمولا موقع نماز و بعد از ساعت 5 امکان بازدید برای عموم وجود ندارد. بنای تاریخی دیگری که نباید هنگام بازدید از عمارت عالی قاپو از قلم انداخت، یکی از آثار ملی ایران با نام سر در قیصریه است که در شمال میدان و درب ورودی اصلی بازار اصفهان واقع شده است.

کدام هتل ها در نزدیکی عمارت عالی قاپو واقع شده اند؟

هتل هشت بهشت (3 ستاره): 650 متر

هتل ستاره (3 ستاره): 750 متر

هتل صفوی (3 ستاره): 1 کیلومتر

هتل عباسی (4 ستاره): 1.2 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به عمارت عالی قاپو هستند؟

رستوران نقش دنیا: 300 متر

رستوران گذرپشت مطبخ: 350 متر

رستوران نارنج و برنج: 400 متر

رستوران شمال شهر: 1.3 کیلومتر

رستوران شهرزاد: 1.7 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1418

به "عمارت عالی قاپو اصفهان، عکس" امتیاز دهید

2 کاربر به "عمارت عالی قاپو اصفهان، عکس" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت عالی قاپو اصفهان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید