چرا مرکز در آذرماه آلوده ترین روزهای سال را دارد

به گزارش تور آلمان ارزان، تهران (پانا) - آلودگی هوا امسال زودتر از سال های قبل و از اوایل مهرماه گریبان شهر تهران را گرفت، به گونه ای که تعداد روزهایی که کیفیت هوا سالم بود کمتر و بر میزان روزهای آلوده افزوده شد و طی سه روز گذشته شاخص کیفیت هوا در تمام ایستگاه های کیفیت هوای مرکز رکورد زده است. پیش بینی می شود روزهای آلوده در تهران افزایش یابد.

چرا مرکز در آذرماه آلوده ترین روزهای سال را دارد

هوای ناسالم برای همه گروه ها در ایستگاههای کیفیت هوا ثبت شد. همین شرایط منجر به تشکیل نشست هماهنگی اضطرار آلودگی هوای تهران بود و جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از طریق پلیس راهور و کاهش زمان درجا روشن بودن اتوبوس های درون شهری در پایانه های حمل و نقل از مصوبات این نشست بود.

بهزاد اشجعی، عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در گفت وگو با پانا دلیل افزایش غلظت آلاینده ها طی سه سال گذشته را رهاکردن اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد و گفت: تا سال 97 که راهکارهای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها، ارتقای استاندارد خودروها و موتورسیکلت ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از سال 95 و الزام انجام معاینه فنی انجام می شد، غلظت آلاینده ها روندی کاهشی داشت اما پس از سال 97 که این اقدامات رها و ناقص اجرا شد، هر سال کیفیت هوا بدتر و آلودگی بیشتر شد.

دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: راهکارهای کاهش اندازه آلاینده ها تعیین است و تمامی راهکارها در مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اعلام شده اما از سال قبل تا به امروز برای اجرای مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا اتفاق خاصی نیفتاده و اقدام خاصی نیز صورت نگرفته است.

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل، معاینه فنی خودروها، اصلاح سوخت نیروگاه ها، اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش منابع موثر در آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان، بخشی از مصوبات در زمینه کاهش آلودگی هوا است، گفت: به دلیل اجرا نشدن مصوبات، امسال انتشار آلاینده ها نسبت به سال پیش کمتر نخواهد شد و پیش بینی این است که بیشتر خواهد شد. از طرفی شرایط جوی نیز اثرگذار است و اگر جو پایدار باشد در آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: اگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا که در قالب قوانین مصوب و ابلاغ شده اند، به درستی اجرا می شد اکنون به طور قطع از نظر آلودگی هوا وضع بهتر بود و تعداد روزهای آلوده سال به مراتب کمتر بود. در واقع تا زمانی که راهکارها و اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا از طریق دستگاه ها و نهادهای ذی ربط رعایت و اجرا نشود، نمی توان به بهبود کیفیت هوا امیدوار بود.

اشجعی شرح داد: سقف آسمان شهر(ارتفاع لایه مرزی) و سرعت باد عاملی برای تعیین مجموع ضریب تهویه شهر هستند که روزهایی که سقف آسمان کوتاه و سرعت باد کم است، ضریب تهویه پایین می آید و هوا آلوده می شود. بر این اساس سقف آسمان تهران در خرداد و تیر بیشترین اندازه را دارد و به 1000 متر می رسد و در آذر و دی هم به کمترین حد می رسد و 200 متر می شود.

این کارشناس آلودگی هوا شرح داد: سرعت باد در تهران در آذرماه به کمترین حد خود می رسد و به طور میانگین 7 کیلومتر برساعت است. به همین دلیل است که بیشترین آلودگی ذرات معلق در آذر و دی رخ می دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2142

به "چرا مرکز در آذرماه آلوده ترین روزهای سال را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مرکز در آذرماه آلوده ترین روزهای سال را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید