آرامش در میدان التحریر بغداد پس از کاهش تظاهرکنندگان

به گزارش تور آلمان ارزان، مقامات عراق چادرهای تحصن را در مرکز بغداد همزمان با بازگشایی میدان التحریر و پل الجمهوریه پس از یک سال از مسدود بودن برداشتند.

آرامش در میدان التحریر بغداد پس از کاهش تظاهرکنندگان

به نقل از سایت عربی 21، قیس المحداوی، فرمانده عملیات بغداد اظهار داشت، شرایط میدان التحریر بنا به درخواست تظاهرنمایندگان به روال قبلی و عادی خود بازگشته است .

وی در ادامه اضافه نمود، نیروهای امنیتی عراق صبح امروز (شنبه) با همکاری تظاهرنمایندگان اقدام به بازگشایی پل الجمهوریه و تمامی راه های منتهی به میدان التحریر کردند.

المحداوی همچنین گفت، بازگشت شرایط میدان التحریر به روال عادی و قبلی خود و بازگشایی جهتها بنا به درخواست تظاهرنمایندگان بوده و هماهنگی بالایی میان همگان برای حمایت از کوشش های خدماتی در میدان التحریر وجود دارد و بعضی از چادرها که در مرکز خیابان وجود داشتند، برچیده شدند.

وی بیان نمود، نیروهای ارتش چادرهای معترضان در میدان التحریر را بدون هیچ گونه درگیری با آنها برچیدند.

فرمانده عملیات بغداد توضیح داد، هماهنگی با تظاهرنمایندگان منجر به بازداشت 24 متهم به آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر شد.

این در حالی است که میدل ایست نیوز گزارش داد، هنوز ده ها نفر از تظاهرنمایندگان در میدان التحریر بغداد قصد ترک میدان و بازگشت به منازل خود را ندارند، حتی بازگشایی راه ها و برداشتن موانع سیمانی از میدان و بازگشت شرایط عادی به تونل السعدون که از میدان می گذرد و بنای یادبود آزادی و پل جمهوری که به منطقه الخضراء منتهی می گردد را از هم جدا می نماید هم نتوانست تظاهرنمایندگان را از ادامه جهت خود منصرف کند.

اما در دو روز گذشته شمار تظاهرنمایندگان کاهش یافت و به جز 150 نفری که در چادرها می مانند کسی در میدان های تظاهرات باقی نمانده است اما این تعداد در روز به 250 تظاهرنماینده می رسد و علت آن احتمال حمله به تظاهرنمایندگان از سوی بعضی افراد مخالف تظاهرات است.

بعضی رسانه های محلی در عراق اظهار داشتند که نیروهای امنیتی روز گذشته به سوی میدان التحریر آمده تا ضمن بازرسی افراد موجود در میدان، نفوذی ها و افراد خرابکار را از میدان دور نمایند اما بعضی منابع در گفت وگویی با العربی الجدید ورود نیروهای امنیتی به میدان التحریر را تکذیب کردند و گفتند فقط چند خودروی آتش نشانی برای خاموش کردن آتشی که در دو چادر نزدیک پل الجمهوری اتفاق افتاده بود به میدان وارد شده بودند.

خبرنگار العربی الجدید در این رابطه گفت: پس از آنکه نیروهای امنیتی به برداشتن موانع سیمانی از میدان التحریر از دو سوی میدان الخلانی و خیابان السعدون اقدام کردند شمار تظاهرنمایندگان کاهش یافت.

وی بیان نمود که میدان التحریر پس از چند روز درگیری میان تظاهرات نمایندگان و نیروهای امنیتی شاهد آرامش بود.

خبرنگار العربی الجدید اضافه نمود که آمد و شد خودروها پس از بازگشایی راه ها در جریان است و فروشگاه های کپی برداری، دفاتر چاپ و فروشگاه های فروش کاغذ در منطقه پس از یک سال بسته بودن مجددا آغاز به فعالیت کردند.

به همین دلیل عمار النعیمی، تظاهرنماینده و فعال برجسته در میدان التحریر گفت: نیروهای امنیتی توانستند شماری از نفوذی ها که قصد ایجاد درگیری میان تظاهرنمایندگان و نیروهای امنیتی را داشتند، دستگیر کردند.

این فعال برجسته تاکید نمود که کلاه آبی ها (افراد وابسته به جریان صدر) هنوز کنترل ساختمان رستورات ترکی را در دست دارند و از آن خارج نشده اند.

وی اشاره نمود که تظاهرنمایندگان پس از آنکه عوامل نفوذی از میدان تظاهرات حذف شدند، اقدام به تشکیل کمیته های هماهنگی، رسانه ای و قانونی برای ساماندهی فعالیت ها و یکپارچه کردن مطالباتشان کردند.

النعیمی توضیح داد که درگیری میان نیروهای امنیتی خاتمه یافت و اکنون تعامل خوبی میان دو طرف وجود دارد اما همچنان تظاهرات ادامه خواهد داشت و طی روزهای آینده تظاهرات مسالمت آمیز مجددا به صحنه بازگردانده خواهد شد.

یک افسر بلند پایه در وزارت کشور در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که برنامه جدید نیروهای امنیتی باز نگه داشتن راه ها و ساماندهی تظاهرات در میدان التحریر و پارک امت و حفاظت از آنها است.

وی تاکید نمود که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور داده تا میدان التحریر به عنوان مکانی برای آزادی بیان و اظهار اندیشه باشد و از هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی جلوگیری گردد و با بازرسی غافلگیرانه بعضی تظاهرات نمایندگان نفوذی ها شناسایی و دستگیر شوند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1503

به "آرامش در میدان التحریر بغداد پس از کاهش تظاهرکنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامش در میدان التحریر بغداد پس از کاهش تظاهرکنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید