انواع تراز دستی : 7 نوع تراز بنایی تا خشت اول را نهد معمار صاف

به گزارش تور آلمان ارزان، تراز دستی ابزاری برای معین تراز بودن سطح افقی یا عمودی (شاقول) است. ابتدایی ترین این ابزار تراز حبابی است که سطح افقی و شاقول بودن را با یک حباب درون یک شیشه پُر از مایع سبز رنگ نشان می دهد. بدون تراز دستی، هیچ دیواری بالا نمی رود و هیچ خانه ای ساخته نمی گردد. درحقیقت، تراز دستی وظیفه معین موقعیت فیزیکی جسم در جهت افقی و عمودی را بر عهده دارد. به هر روی، اگر می خواهید در خصوص یکی از پُراستفاده ترین ابزآلات ساختمانی آشنا شوید، با خبرنگاران همراه باشید.

انواع تراز دستی : 7 نوع تراز بنایی تا خشت اول را نهد معمار صاف

تراز دستی بنایی چیست؟

اگر در صنعت ساختمان کار می کنید، احتمالاً کارگری را دیده اید که مشغول دیوارچینی است و ابزاری زرد رنگ را به صورت افقی و عمودی بر روی دیوار قرار می دهد. او چکار می نماید؟ کاری که کارگر انجام می دهد اشاره به فرآیندی دارد که به آن تراز کردن می گویند. این کار با استفاده از تراز دستی انجام می گردد تا کارگران مسئولین پروژه بابت اجرای صحیح عناصر ساختمانی، اطمینان لازم را به دست آورند. کاربرد تراز دستی تنها برای مطمئن شدن از تراز بودن عنصر ساختمانی مانند دیوار در یک سطح افقی و عمودی است. بدون تراز دستی دیوار کج بالا می رود.

انواع تراز دستی

در زیر انواع تراز را معرفی می کنیم:

تراز کلاسیک (Box Levels)

تراز کلاسیک نوعی تراز دستی که برای استفاده های معمول ساختمانی مانند دیوارچینی استفاده می گردد. این تراز تقریباً در همه محیط های ساختمانی دیده می گردد و محبوب ترین نوع تراز دستی است. اگر به درستی از آن استفاده گردد، تراز کلاسیک مدت زمان زیادی دوام خواهد آورد. بدنه آن اغلب آلومینیومی یا پلاستیکی است. تراز کلاسیک دارای دو یا سه کپسول است. در مدل سه کپسول، یک کپسول برای سطح افقی، یکی برای عمودی و دیگری برای زاویه 45 درجه تعبیه شده است. همچنین، در دو انتهای خود از ضربه گیر پلاستیکی بهره می برد.

مطلب پیشنهادی: معرفی ابزارآلات ساختمانی لیزری مانند: متر، شاقول، تراز و گونیای لیزری

تراز آی شکل (I-Beam Levels)

این تراز همان کار تراز کلاسیک را انجام می دهد و تنها تفاوتش در شکل ظاهری اش است. سطح مقطع عرضی این تراز به صورت تیرهای فولادی I شکل است. این تراز اغلب بدنه ای پلاستیکی دارد و فاقد ضربه گیر در دو انتهای خود است. اگر به ترازی احتیاج دارید که در محیط سخت مورد استفاده قرار نگیرد و قیمت پایینی داشته باشد، تراز آی شکل انتخابی عالی است. در این نوع تراز دستی نیز از سه کپسول افقی، عمودی و 45 درجه استفاده می گردد. همچنین، مدل های دو کپسول نیز موجود هستند.

تراز دیجیتالی (Digital Levels)

فرایند در حال ظهور که چند سالی در تعدادی از پروژه های ساختمانی دیده می گردد، تراز دیجیتالی است. علاوه بر امکان تراز کردن افقی و عمودی را دارد، تراز دیجیتالی می تواند هر زاویه اعم از 45 درجه را نیز تایید کند. آن ها با یک شاخص بصری کار می نمایند و فاقد کپسول هستند. شاخص بصری به این صورت است که اگر تراز روی سطح افقی قرار گیرد، زاویه صفر را نشان می دهد و اگر روی سطح شاقول قرار گیرد، زاویه 90 درجه را نشان می دهد. در حالی که برخی از ترازهای دیجیتالی به کالیبراسیون احتیاج دارند اما جدیدترین مدل های آن ها کالیبراسیون اتوماتیک را ارائه می دهند.

تراز شتری (Torpedo Levels)

در موقعیت های کاری تنگ که هنوز هم تراز بودن سطح مهم است، تراز دستی شتری احتیاج است. این تراز طول کوتاهی دارد، به همین دلیل فقط برای کار در فضاهای کوچک ساخته شده است. در حالی که بیشتر ترازهای شتری ظاهری مستطیلی با لبه های مخروطی دارند، برخی از مدل های آن ها دارای برآمدگی هستند که به کاربر این امکان را می دهد تا از آن در فضای کوچک تر یا در یک زاویه خاص استفاده کند. این تراز می تواند دو کپسول یا سه کپسول باشد و برای تاسیسات ساختمان (برق و لوله کشی) به فور مورد استفاده قرار می گیرد.

تراز مگنتی (Magnetic Levels)

افزودن آهنربا به یک تراز دستی مگنتی، ویژگی خارق العاده است. این تراز برای کارهای عمومی ساختمان مانند دیوارچینی یا سنگ فرش کردن کف، به ندرت استفاده می گردد. حالت مغناطیسی باعث می گردد این تراز بر روی سطوحی فلزی بچسبد. تراز مگنتی به طور خاص برای کاربردهای لوله کشی استفاده می گردد. کاربر بدون آنکه تراز را دست بگیرید، می تواند آن را روی سطح فلزی قرار بدهد و شرایط تراز بودن لوله را آنالیز کند. اگر به اندازه گیری دقیق تری احتیاج دارید، تراز مگنتی معمولا به صورت دیجیتالی نیز در بازار موجود هستند.

تراز لیزری (Laser Levels)

این تراز با انتشار خطوط لیزری افقی و عمودی، میزان تراز بودن سطوح را معین می نماید. تراز لیزری اغلب دارای یک سه پایه است که بر روی آن سوار می گردد تا با کنترل پنلی که دارد، لیزرها بر روی سطح انداخته شده تا میزان عدم تراز بودن معین شوند. از این تراز برای نصب انواع کلید و پریز، چسباندن کاغذ دیواری، نصب و تراز نمودن ستون، نصب انواع کاشی و سرامیک، اتصال تجهیزات به دیوار، پارتیشن بندی و دیوارهای کاذب، نصب و هم راستایی دو پنجره کنار هم، نصب کابینت و قفسه های آشپزخانه استفاده می گردد.

تراز دستی با لامپ اِل ای دی (LED Lights Levels)

در برخی از ترازها از چراغ های LED برای یاری به بیشتر دیده شدن کپسول ها استفاده شده است. فقط به خاطر داشته باشید که تراز شما یک جزء الکترونیکی دارد. در حالی که محفظه های کپسول معمولا خوب آب بندی شده اند، باید مراقب باشید که آب به داخل آن ها راه پیدا نکند. شما همچنین باید یک باتری اضافی داشته باشید و مطمئن شوید که در وسط کار یکدفعه کپسول ها خاموش نمی شوند. تراز با لامپ LED برای محیط های تاریک مورد استفاده قرار می گیرد و کاربران برای کارهای عمومی ساختمان هیچ احتیاجی به آن ندارند.

کلام آخر

هر پیمانکار و بنایی ابزارهای مختلفی را دارد که باید در انبار خود داشته باشد. یکی از این ابزارهای مهم تراز دستی است. تراز خوب به شما اطمینان می دهد که هر آنچه می سازید درست و صحیح اجرا شده است. یقینا هیچ دیواری کج بالا نمی رود یا هیچ کابینت آشپزخانه ای به شکلی کج در محل خود قرار نمی گیرد. با یک تراز می توان مطمئن شد که یک سطح آیا از نظر افقی یا عمودی تراز است یا خیر!

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1626

به "انواع تراز دستی : 7 نوع تراز بنایی تا خشت اول را نهد معمار صاف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع تراز دستی : 7 نوع تراز بنایی تا خشت اول را نهد معمار صاف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید