به هند کوچک ایران سفر کنید

به گزارش تور آلمان ارزان، خبرنگاران: مردم جیرفت، ده هزار سال پیش صنعت گران ماهری بودند. جیرفتی ها، 5 هزار سال پیش مجسمه های لولایی می ساختند، جیرفتی ها 5 هزار سال پیش، 28 نوع صدف دریایی می خوردند!

به هند کوچک ایران سفر کنید

این چند خصلت، تنها بخشی از ویژگی های جیرفت است. در گذر از جاده های گرم، اما سرسبز دیار کریمان و در مسیر حرکت از کرمان به سمت استان هرمزگان، به منطقه دیدنی جیرفت می رسیم که روزگاری سبزواران خوانده می شد.

سرزمین هزار گوهر

نام جیرفت که لقب سرزمین هزار گوهر بر پیشانی چروکیده از تاریخ بلند، اما باصلابتش چشم نوازی می نماید، برای نخستین بار در سال 35 هجری قمری به مناسبت تصرف آن به وسیله مجاشع بن مسعود در متون تاریخی ثبت شد .جیرفت کلمه ای مرکب از دو واژه جیر به معنای پست و پایین و افت به معنی افتاده تشکیل شده و بطور کلی جیرفت به معنای جلگه پست آبرفتی است.

با توجه به کاوش های باستانشناسی در این خطه، جیرفت مفتخر به آن است که مهد تاریخ و تمدن کشور ایران نام گرفته است. مورخین و جهانگردان بسیاری عقیده دارند که شهر قدیمی جیرفت در اثر سیل نابود شد و خرابه های آن شهر قدیمی هم اکنون در یک کیلومتری جیرفت فعلی کاملاً ملموس و قابل مشاهده است.

یادگار عهد دقیانوس

آثار و شواهد تاریخی به دست آمده از خرابه های شهر قدیم جیرفت، این منطقه را به عهد دقیانوس نسبت داده و علت این ادعا کشف سکه ها و آثار عتیقه بسیاری است که امروزه در موزه های مختلف ایران و جهان وجود دارد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

قله های سر به فلک کشیده این شهرستان، از مهمترین ارتفاعات منطقه به شمار می روند که با شکوهی خاص، منطقه ها گرمسیر و سردسیر جیرفت را مجزا نموده است.

هلیل رود را که همه می شناسند، همان رود تاریخی که خاطره هایی بس دراز به قدمت تاریخ را در شریان های خود به تصویر کشیده و جیرفت را غنایی از موهبت الهی بخشیده است. این رود از کوههای بافت، هزار، لاله زار و بحرآسمان سرچشمه می گیرد و پس از سیراب نمودن بخشی از زمین های دشت جیرفت و رودبار و پیمودن راهی دراز، به باتلاق جازموریان می ریزد. رودخانه هلیل رود که خشکسالی های چند سال اخیر، رمق و خروش را از آن گرفته، عامل اصلی شکل گیری فرهنگ ها و تمدن های کهن در طول تاریخ در این منطقه بوده است.

بزرگترین گلخانه جهان

در عین حال، وجود ساعات زیاد آفتاب بر پهنه آسمان، جیرفت را به عنوان بزرگترین گلخانه طبیعی جهان لقب داده است، شکوفه های گل در اینجا از زمستان خبر ندارند و با گذر در شهر و روستا، هیچوقت مردم را با پوشش زمستانی نمی بینید!

مقبره میر حیدر به عنوان یادگاری از دوران صفوی، از دیگر مکان های گردشگری شهرستان جیرفت است که در روستای اسفندقه در فاصله 70 کیلومتری جیرفت قرار گرفته است.این مقبره در باغی بسیار زیبا و محصور درختان بنا شده که نقشه گنبد آن از داخل چهارضلعی و در مراحل بعد، به هشت طاق نما تبدیل و گنبد مدوری بر روی آن بنا شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 5 تیر 1402 بروزرسانی: 5 تیر 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2480

به "به هند کوچک ایران سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به هند کوچک ایران سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید