رد بول گرندپری ایمولای ایتالیا را در روزی سرشار از حادثه از مرسدس برد
به گزارش تور آلمان ارزان، ماکس فرستاپن در گرند پری امیلیا رومانیا ایتالیا که روز 29 فروردین به عنوان دومین مسابقه فصل 2021 فرمول یک برگزار گردید و پر از تصادف و پرچم قرمز بود، صندلی نخست را برای تیم رد بول به دست آورد و شکست رقابت قبلی را جبران کرد.

در این مسابقه که در پیست اتومبیل رانی ایمولا (Imola) ایتالیا برگزار گردید، ماکس فرستاپن (Max Verstappen) از تیم رد بود (Red Bull) بیش از 20 ثانیه زودتر از لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) راننده مرسدس که پس از یک برخورد به مسابقه بازگشته بود، به خط خاتمه رسید. همیلتون پیش از این با یک برخورد پرهزینه از پیست خارج شده بود و یک پرچم قرمز توانست او را نجات دهد تا به مسابقه بازگردد و پس از آغاز مجدد در رده دوم قرار بگیرد.
فرستاپن آغاز کاملا شگفت انگیزی را از صندلی سوم در آغاز به صندلی اول در ادامه مسابقه داشت، جایی که به همیلتون برخورد کرد و باعث شد بال جلوی خودروی او آسیب ببیند. درست بعد از پیت استاپ و تعویض به لاستیک های خشک، همیلتون در حالی که به خودروی تیم ویلیامز (Williams) با رانندگی جورج راسل (George Russell) برخورد می کرد، به سمت پیچ توزا (Tosa) رفت.
یک دور بعد راسل در هنگام رسیدن به پیچ تمبورلو (Tamburello) به چرخ های دومین خودروی مرسدس به رانندگی والتری بوتاس (Valtteri Bottas) برخورد کرد و در نتیجه برای پاکسازی باقی مانده های این تصادف شدید، مسابقه متوقف شد.
در ادامه، مسابقه پس از پاکسازی جهت توسط خودروی ایمنی دوباره آغاز شد. فرستاپن با وجود یک چرخش اندک در پیچ ریوازا (Rivazza) و درست قبل از سبز شدن دوباره چراغ پیشرو بود. کمی عقب تر لاندو نوریس (Lando Norris) از مک لارن در حالی که بر لاستیک های نرم سوار بود، برای دومین بار از کنار چارلز لکرلک (Charles Leclerc) از تیم فراری گذشت.
همیلتون اما توانست خود را از رتبه نهم به دوم برساند و تعویض بال شکسته خودرو در زمان پرچم قرمز، برای این جهش بسیار مؤثر بود. او که در مسابقه نخست فرمول یک 2021 در بحرین با پشت سر گذاشتن فرستاپن، به مقام اول رسیده بود، در اواخر مسابقه ایتالیا هم با وجود دوم شدن، سریع ترین دور را از آن خود کرد تا همچنان قهرمانی خود را در مسابقات جهانی حفظ کند.
صندلی | راننده | تیم | تعداد دور | زمان | تأخیر |
1 | ماکس فرستاپن | رد بول | 63 | 2:0234.598 | |
2 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 63 | 2:0256.598 | 22.000 |
3 | لاندو نوریس | مک لارن | 63 | 2:0258.300 | 23.702 |
4 | شارل لکلرک | فراری | 63 | 2:0300.177 | 25.579 |
5 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 63 | 2:0301.634 | 27.036 |
6 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 63 | 2:0325.818 | 51.220 |
7 | لانس استرول | استون مارتین | 63 | 2:0326.507 | 51.909 |
8 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 63 | 2:0327.416 | 52.818 |
9 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 63 | 2:0339.371 | 104.773 |
10 | استابان اوکون | آلپاین | 63 | 2:0340.302 | 105.704 |
11 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 63 | 2:0341.159 | 106.561 |
12 | سرجیو پرز | رد بول | 63 | 2:0341.749 | 107.151 |
13 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 63 | 2:0347.782 | 113.184 |
14 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 62 | 2:0246.823 | 1 دور |
15 | سباستیان فتل | استون مارتین | 61 | 2:0119.044 | 2 دور |
16 | میک شوماخر | هاس | 61 | 2:0236.636 | 2 دور |
17 | نیکیتا مازپین | هاس | 61 | 2:0344.864 | 2 دور |
18 | والتری بوتاس | مرسدس | 30 | 5058.945 | 33 دور |
جورج راسل | ویلیامز | 30 | 5059.447 | 33 دور | |
نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 0 |
فرایند برگزاری رقابت جایزه عظیم امیلیا-رومانیا در ایتالیا
پیش از آغاز مسابقه ایتالیا به عنوان دومین رقابت فصل 2021 فرمول یک، بارش باران در پیست یک درام خلق کرد و باعث شد فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) از تیم آلپاین در پیچ توزا به دیواره لاستیکی برخورد کند. هرچند او پیروز شد خودروی آسیب دیده خود را به عقب بکشاند تا با یک بال جلو جدید به مسابقه بازگردد. استون مارتین به رانندگی سباستین فتل (Sebastian Vettel) با توجه به آسیب ناشی از آتش دریافت ترمز عقب از حاشیه پیست آغاز کرد. موضوعی که هم تیمی او لانس استرول (Lance Stroll) را هم تحت تأثیر قرار داد.
بیشتر خودروها با لاستیک های متوسط آغاز به حرکت کردند؛ در پیستی که در برخی از نقاط مرطوب و در بقیه بخش ها خیس بود. لکرلک در هنگام گرم کردن در پیچ اکوی مینرالی (Acque Minerali) اندکی چرخید اما پیروز شد خود را از سطح شنی نجات دهد و جای خود را بازیابد.
با قرار داشتن در یک نقطه آغاز تقریبا خشک، فرستاپن با دنده دو آغاز کرد و در کنار همیلتون نهاده شد. خاتمه در جهت فرار به سمت پیچ تمبورلو با هم برخورد کردند و همیلتون به جدول کشیده شد و بال جلویی خودروی او آسیب دید. در همین زمان پرز (Perez) جلوتر از لکرلک در صندلی سوم قرار داشت اما این صندلی را چندین بار جابه جا شد تا خاتمه در خروجی پیچ واریانته آلتا (Variante Alta) پرز پیش افتاد.
نیکلاس لطیفی (Nicholas Latifi) از تیم ویلیامز در پیچ اکوی مینرال چرخید در حالی که کمی آن طرف تر کارلوس سانیز (Carlos Sainz) از فراری در پیچ واریانته آلتا از روی چمن ها عبور کرد. او کمی جلوتر رفت و چندین متر پس از برخورد با نیکیتا مازپین (Nikita Mazepin) از تیم هاس (Haas) تصادف کرد و از رقابت خارج شد تا خودروی ایمنی برای پاکسازی به سمت آن برود. میک شوماخر از هاس هم یکی از معدود رانندگانی بود که با سطح کاملا خیس مسابقه را آغاز کرد. او در هنگام گرم کردن تایرهای خود در خروجی صندلی توقف به دیوار برخورد کرد.
در ادامه پرز هم برای گرم کردن لاستیک های خود به حاشیه پیچ پیراتلا (Piratella) و دو صندلی را از دست داد اما پس از گذر از سطح شنی جهت دوباره مقام چهارمی خود را پس گرفت اما همین باعث توقف و حرکت 10 ثانیه ای او در صندلی توقف (پیت استاپ) بعدی شد.
مسابقه در دور هفتم از نو آغاز شد و همان ابتدا همیلتون سعی داشت فرستاپن را به داخل پیچ تمبورلو راهنمایی کند اما پیش از آن تحت تأثیر فشار لکرلک نهاده شد. نوریس هم که پس از درگیری زودهنگام با استرول صندلی خود را از دست داده بود، با حرکاتی تماشایی سبقت گرفت و به صندلی خود بازگشت. در سمت دیگر پیر گاسلی (Pierre Gasly) از تیم آلفاتاوری بود که با سطح خیس مسابقه را آغاز کرد و صندلی خود را از موقعیت ششم کاهش داد و در نهایت رقبای خود را در دور 16 پشت سر گذاشت.
ساینز یکی دیگر از رانندگان مبارز در این مسابقه بود و رفتن متعدد به سطح خاکی به این معنی بود که او تماس خود را با مک لارن از دست داده است. او پس از این که به ریکاردو دستور داده شد تا نوریس را پشت سر بگذارد تغییر موقعیت داد و ده دور بعد توانست برای بار ششم از ریکاردو عبور کند.
با 5 ثانیه اختلاف همیلتون درحالی که لاستیک های سخت او صاف شده بود، فاصله خود را با فرستاپن کم کرد. فتل نخستین کسی بود که در دور 22 به لاستیک های صاف تغییر حالت داد اما برای شش دور دیگر اقدام به تنظیم زمان بخش سریع نکرد.
فرستاپن در دور 28 برای تغییر به لاستیک نرم توقف داشت، در حالی که همیلتون برای کسب صندلی اول می رفت، اما لوئیس با 4 ثانیه توقف روبه رو شد و حتی بیشتر هم عقب افتاد. رقابت پیشتازان مسابقه در دور 31 تغییر کرد؛ در حالی که همیلتون در کوشش برای کنار زدن راسل بود و در پیچ توزا باعث آسیب دیدن بال جلویی خودروی او در برخورد با دیواره لاستیکی شد.
در ادامه مسابقه ایتالیا از فصل 2021 فرمول یک، بوتاس و راسل که پیش از این میم جهت را با هم در رقابت بودند، در پیچ تمبولرو با هم درگیر شدند و همین موجب احتیاج به خودروی ایمنی و در ادامه پرچم قرمز شد زیرا پس از برخورد چرخ ها، هر دو خودرو به دیوار کوبیدند و خرابی زیادی ایجاد کردند که باعث توقف مسابقه شد. در این تصادف هر دو راننده دیگری را مقصر می داند و در حالی که راسل به سوی بوتاس رفت با یکدیگر بحث کردند.
مسابقه دوباره پس از پاکسازی جهت توسط خودروی ایمنی آغاز شد. اما پیش از آن فرستاپن در پیچ ریوازا کمی چرخید. هرچند باز هم از لکلرک که از نوریس گذشته بود، عبور کرد. در این هنگام پرز چهارم بود و بالاتر از ساینز و ریکاردو قرار داشت.
همیلتون در هنگام توقف مسابقه، توانست بال آسیب دیده جلوی خودرو را تعویض و دوباره از صندلی نهم کار خود را آغاز کند اما هنگامی که یوکی سونودا (Yuki Tsuonda) در پیچ تمبورلو چرخید، به موقعیت مناسب برای پیشی دریافت از رقبای خود دست یافت.
پرز در پیچ واریانته ویلنوو چرخید و دوباره به چایگاه چهاردهم رسید و در ادامه همیلتون از استرول، ریکیاردو، ساینز، لکلرک و نوریس با مشکل گیربکس عبور کرد. اما فرستاپن با سرعتی به مراتب بالاتر فاصله خود را با رقبا حفظ کرد و توانست نخستین برد خود را در فصل 2021 فرمول یک تجربه کند. همیلتون دوم شد و نوریس، لکلرک و ساینز در مقام های بعدی قرار دریافتد.
صندلی | راننده | تیم | شماره دور | زمان | تأخیر |
---|---|---|---|---|---|
1 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 60 | 116.702 | |
2 | ماکس فرستاپن | رد بول | 60 | 117.524 | 0.822 |
3 | لاندو نوریس | 49 | 118.259 | 1.557 | |
4 | سرجیو پرز | 62 | 118.334 | 1.632 | |
5 | یوکی سونودا | 60 | 118.353 | 1.651 | |
6 | شارل لکلرک | 60 | 118.379 | 1.677 | |
7 | کارلوس ساینز جونیور | 61 | 118.490 | 1.788 | |
8 | پیر گاسلی | 59 | 118.782 | 2.080 | |
9 | لانس استرول | 52 | 118.994 | 2.292 | |
10 | سباستیان فتل | 59 | 119.074 | 2.372 | |
11 | میک شوماخر | 58 | 119.193 | 2.491 | |
12 | دنیل ریکاردو | 54 | 119.341 | 2.639 | |
13 | فرناندو آلونسو | 62 | 119.396 | 2.694 | |
14 | استابان اوکون | 62 | 119.417 | 2.715 | |
15 | کیمی رایکونن | 62 | 119.422 | 2.720 | |
16 | آنتونیو جوویناتزی | 57 | 119.470 | 2.768 | |
17 | نیکیتا مازپین | 55 | 120.402 | 3.700 | |
18 | جورج راسل | 28 | 126.543 | 9.841 | |
19 | والتری بوتاس | 30 | 128.485 | 11.783 |
عکس کاور: نمایی از چالش همیلتون و فرستاپن مسابقه گرند پری پیست ایمولا در ایلا رومانیا ایتالیا از رقابت های 2021 فرمول یک
Credit: Motor Sport
منبع: Motor Sport
منبع: دیجیکالا مگ