رویداد کمند؛ حامی طرح های محیط زیستی ، نگاهی به بخش ویژه محیط زیست در رویداد کارآفرینی دختران

به گزارش تور آلمان ارزان، بخش ویژه رویداد کمند، محیط زیست است که در این بخش دانشجویان دختر می توانند ایده ها و طرح های کارآفرین خود در حوزه محیط زیست را ارائه بدهند تا مورد حمایت صندوق های حامی کارآفرینی قرار بگیرند.

رویداد کمند؛ حامی طرح های محیط زیستی ، نگاهی به بخش ویژه محیط زیست در رویداد کارآفرینی دختران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران؛ طرح ملی کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو موسوم به کمند برای اولین بار در 10 دانشگاه منتخب کشور از جمله دانشگاه های یزد، حکیم سبزواری و دانشگاه دخترانه حضرت معصومه(س) برگزار می شود.

هدف طرح ملی کمند که با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در منطقه چهار کشور با حمایت صندوق کارآفرینی امید و جهاد دانشگاهی برگزار می شود، آشنایی دختران دانشجو با مفاهیم کار، مهارت آموزی و کارآفرینی، برگزاری کارگاه های تخصصی کار و مهارت افزایی برای دختران، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های حامی کارآفرینی است.

ارائه محصولات و طرح های دختران دانشجو جهت بازدید صاحبان صنایع، ایجاد فضای با نشاط در بین دانشجویان، توانمندسازی دختران دانشجو و حمایت از ایده ها و طرح های نوآورانه آن ها از دیگر اهداف این طرح ملی است که در دانشگاه های منتخب سراسر کشور برگزار می شود.

گفتنی است این رویداد در منطقه چهار کشور (استان های قم، قزوین، همدان و مرکزی) به صورت منطقه ای و به میزبانی دانشگاه دخترانه حضرت معصومه(س) برگزار می شود.

بخش ویژه این رویداد در تمامی دانشگاه های برگزار نماینده، محیط زیست است که در این بخش دانشجویان دختر می توانند ایده ها و طرح های کارآفرین خود در حوزه محیط زیست را ارائه داده و در صورت مقبول بودن مورد حمایت صندوق های حامی کارآفرینی قرار بگیرند. به بهانه این بخش ویژه نگاهی کوتاه خواهیم داشت به کارآفرینی در حوزه محیط زیست.

اصل پنجاهم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران ناظر بر این مقوله است که حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود. از این رو فعالیت های مالی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب جبران ناپذیر آن تلاقی پیدا می نماید ممنوع است.

برای دست یافتن به توسعه پایدار لازم است میان توسعه و محیط زیست تعادل برقرار شود. این پایداری چهار جنبه پایداری در منابع طبیعی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری مالی را شامل می شود. توسعه پایدار تنها بر جنبه زیست محیطی اتفاقی تمرکز ندارد بلکه به جنبه های اجتماعی و مالی آن هم توجه می نماید. توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است. گسترش و انتشار گاز های گلخانه ای باعث شدت دریافت تغیرات اقلیمی شده است که این تغیرات بلایای طبیعی را تسریع و تشدید می نماید.

رفتار های غیرمسئولانه انسان ها آب و هوا و خاک را آلوده ساخته است و از حالت طبیعی خود خارج نموده است. سالانه 13 میلیون تن زباله وارد دریا های جهان می شود که تهدیدی جدی برای سلامت آبزیان و انسان ها است و به چرخه حیات صدمات جبران ناپذیری وارد می نماید. از کل منابع آبی جهان فقط 1% آن آب شیرین است! لذا لازم است با توجه به اهمیت زیادی که محیط زیست دارد توجه جدی به این امر مهم و بنیادی نمود. یکی از شیوه های درک این مسئله صرفه جویی در میزان مصرف آب است که استفاده از شیر ها و دوش های مناسب از هدررفتن آب تا حد قابل توجهی جلوگیری می نماید.

مهرداد محبوبی، مخترع ایرانی، پیروز به اختراع دوشی شده است که این دوش مصرف آب را از 75 لیتر به پنج لیتر کاهش می دهد. شهرداری مالمو امیدوار است با بهره گیری از این طرح پیشرفته در حمام های تاسیسات عمومی شهر، ضمن صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب تا 80 درصد هم در هزینه های مربوط به انرژی صرفه جویی شود.

طبق برآورد های اجرا شده، استفاده از این دوش ها که براساس بازیافت آب در یک سیستم مدار بسته طراحی شده است، سالانه هزار یورو (1351 دلار) به نفع مصرف نماینده خواهد بود و علاوه بر این با استفاده از این طرح می توان به بهبود زندگی ساکنان مناطق کم آب جهان یاری کرد. سوئد یکی از کشور هایی است که از این دوش استقبالی گسترده نموده است. فراوری این دست محولات در زمره مشاغلی قرار می گیرد که مرتبط با فناوری پاک و دوستدار محیط زیست هستند به طور کلی این مشاغل، مشاغلی هستند که با فراوری انرژی و محصولات پاک در ارتباطند و با عنوان مشاغل سبز خوانده می شوند.

این مشاغل ملزم به رعایت استاندارد های ایمنی و بهداشت حرفه ای در واحد های شغلی مربوط به خود هستند. همچنین مشاغلی که سلامت نیروی انسانی، سلامت محیط زیست و فراوری محصول سالم را مدنظر قرار می دهند در زمره مشاغل سبز قرار دارند. سازمان جهانی کار در گزارشی اعلام نموده است که مجموعه کوشش های اجرا شده برای غلبه بر مسائل زیست محیطی موجب شده تا دو تا سه میلیون فرصت شغلی در جهان به وجود آید. بر این اساس سیر رشد شغل های سبز طی دهه گذشته نسبت به شغل های دیگر 250 درصد افزایش یافته و هم اکنون بیش از 770 هزار شغل سبز در میان 68 هزار تجارت به وجود آمده است. هم اکنون حدود 65 درصد مشاغل سبز در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد شده اند که صنعت بازیافت مواد نیز شامل آن می شود.

اشتغال سبز، زمینه فعالیت افراد جویای کار در حوزه انرژی های پاک و دیگر فعالیت های مرتبط با محیط زیست را نیز فراهم می نماید همچنین موجب حفظ ذخایر طبیعی و ارتقای کیفیت زندگی افراد نیز می شود. امروزه کشور های توسعه یافته به سرعت در حال توسعه مشاغل سبز هستند و کوشش می نمایند تا جریان کارآفرینی خود را به سمت و سوی مشاغل سبز راهنمایی نمایند.

کارآفرینان زیست محیطی افرادی هستند که زمینه ایجاد فعالیت های مالی در جهت برطرف مسائل و چالش های زیست محیطی فراهم می نمایند، این افراد در تمام جهان مورد توجه فراوان هواداران محیط زیست و همچنین متخصصان حوزه کسب و کار هستند. در کشور ما نیز کارآفرینی سبز و ایجاد کسب و کار های زیست محیطی چندسالی است که شروع شده است و رویکرد ایجاد مشاغل سبز با هدف توسعه پایدار و یاری به محیط زیست در پیش گرفته شده است. البته این فعالیت ها در مقایسه با سطح گسترده آلاینده های محیط زیست کافی نیست.

فعالان کسب و کار سبز، فعالانی هستند که فقط یک کارآفرین سنتی نیستند، بلکه کارآفرین حامی محیط زیست یا اصطلاحاً Ecopreneur هستند به جای یک Entrepreneur صرف که در نگاه سنتی در ذهن ما تجسم می شود. اکوپرینر ها، در واقع در ترازنامه سود و زیان خود، سود نهایی را به هر روشی درست و صحیح قلمداد نمی نمایند. آن ها کوشش می نمایند تا محصولات و خدمات خود را مبتنی بر الزامات زیست محیطی، استاندارد های بین المللی، قواعد بهداشت ایمنی و حرفه ای کارگران و حمایت از مدیریت اتلاف (waste management) راهبری نمایند و کار ایجاد نمایند. در واقع کارآفرینان حامی محیط زیست، ثروت آفرینان آینده هستند که مسائل زیست محیطی را در استراتژی سازمانی خود جای داده و خلق ارزش افزوده را در جهت کم ترین اثرات جانبی بر جامعه و محیط زیست در دستور کار دارند.

چه حامی محیط زیست باشید چه مخرب آن، این سخن دکتر کراستون (2009) این پیغام را دارد که فعالان کسب و کار سبز، ابتدا باید مختصات کنونی فعالیت خود را به خوبی بشناسند و با ظرفیت سازی و نیازسنجی، راهبرد سازی نموده و در راه رسیدن به آرمان های توسعه پایداری خود بکوشند. دکتر کراستون در کتابش، از کسب و کار سبز به عنوان انقلاب سبز آینده نام می برد که به نظر می رسد تصور درستی باشد. وی معتقد است که کسب و کار سبز:

1- بهره وری سازمانی و ملی را افزایش می دهد

2- مدیریت اتلاف منابع را اثربخش می نماید

3- اقتصاد را رونق می دهد

4- استراتژی های کلان سازمانی را موجه تر می نماید

5- توسعه دهنده خلاقیت و نوآوری در سازمان می شود

6- ریسک فعالیت های مالی، صنعتی و خدماتی را کاهش می دهد

7- مدیریت انرژی و در واقع صرفه جویی را به بخش های مختلف سازمان وارد می نماید

بنابراین، کسب و کار سبز، راه کسب و کار در هزاره سوم خواهد بود. چرا که منابع کره زمین هر روز در حال کاهش و تهدید انسان و حیوان مدام در حال افزایش است. اهتمام بین المللی در این عرصه موضوعی است که با جدیت در محافل بین المللی آکادمیک و دولتی در آن موضوعات مختلفی بحث و آنالیز شده است. مساله کسب وکار سبز و توسعه پایدار، از نگاه استراتژی سازمانی، مساله ای است که تا حد زیادی در بیانیه های مدیریت کیفیت، تعالی سازمانی و هم چنین مسئولیت اجتماعی شرکت ها نمود پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 987

به "رویداد کمند؛ حامی طرح های محیط زیستی ، نگاهی به بخش ویژه محیط زیست در رویداد کارآفرینی دختران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویداد کمند؛ حامی طرح های محیط زیستی ، نگاهی به بخش ویژه محیط زیست در رویداد کارآفرینی دختران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید