محققان راهبردی برای فراوری نانوساختار با استفاده از آنتی بادی ارائه کردند

به گزارش تور آلمان ارزان، محققان با استفاده از از رشته های DNA مصنوعی و آنتی بادی برای فراوری مواد نانوساختار استفاده کردند.

محققان راهبردی برای فراوری نانوساختار با استفاده از آنتی بادی ارائه کردند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، چه می گردد اگر ما بتوانیم از آنتی بادی ها به عنوان ابزاری کاربردی در فناوری نانو استفاده کنیم؟ گروهی از محققان دانشگاه روم تور ورگاتا با این سوال ساده آغاز به تحقیقاتی کردند.

فناوری نانو علم دست کاری ساختار ها در مقیاس مولکولی است، یکی از روش های ساخت محصولات نانویی استفاده از DNA مصنوعی به عنوان مصالح ساختمانی است. امروزه امکان طراحی و ساخت رشته های DNA مصنوعی وجود دارد که این کار با استفاده از برهم کنش ساده و پیش بینی پذیر، اتصالاتی شبیه به بازی لگو و تشکیل ساختار های سه بعدی زیبا و کاربردی انجام می گردد. در حال حاضر، بسیاری از اشکال نانو با استفاده از آجر هایی از جنس DNA قابل فراوری است از نانوجعبه ها تا ساختاری با شکل هندسی پیچیده نظیر مونالیزا را می توان فراوری کرد. این ساختار ها برای کاربرد های عملی مونتاژ می شوند.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که می توان از آنتی بادی ها به عنوان عناصر فراورینماینده ساختار های DNA یا برچیدن این ساختار ها استفاده کرد. عملکرد آنتی بادی ها شناسایی و اتصال به مولکول ها یا پروتئین های خارجی است. به همین دلیل، آنتی بادی ها نشانگر های زیست محیطی ایده آل هستند، زیرا به طور خاص برای هدف قرار دادن مولکول های خارجی در خون فراوری می شوند. هر آنتی بادی هدف خاصی دارد؛ بنابراین کار خود را به روشی خاص و دقیق انجام می دهد.

فرانچسکو ریسی از محققان این پروژه می گوید: این پروژه از دو سال پیش آغاز شد، وقتی که فهمیدیم که این قابلیت شگفت انگیز آنتی بادی برای تشخیص و اتصال به یک مولکول خاص می تواند در فناوری نانو استفاده گردد. ما این ایده را داشتیم که از آنتی بادی ها به عنوان کارگران مولکولی برای فراوری ساختار های نانویی استفاده کنیم. برای انجام این کار ما آجر های DNA را به کار گرفتیم تا به هم متصل شوند و ساختار های لوله ای نانومقیاس ایجاد نمایند. زمانی که ما این آجر ها را برچسب های (آنتی ژن) قابل تشخیص از نو مهندسی کردیم، آن ها امکان چیدمان شدن با یک آنتی بادی خاص را پیدا کردند. این ساختار های لوله ای تنها در حضور آنتی بادی موردنظر تشکیل می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 880

به "محققان راهبردی برای فراوری نانوساختار با استفاده از آنتی بادی ارائه کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان راهبردی برای فراوری نانوساختار با استفاده از آنتی بادی ارائه کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید