برترین کتاب های قیصر امین پور؛ چهره ماندگار شعر معاصر

به گزارش تور آلمان ارزان، قیصر امین پور شاعر، نویسنده، ترانه سرا و پژوهشگر ایرانی، متولد 2 اردیبهشت 1338 در شهرستان گتوند استان خوزستان است. قیصر امین پور یکی از شاعران خوش قریحه، تأثیرگذار و صاحب سبک دوران معاصر است و کتاب های درخشانی در کارنامه دارد. او در هفتمین همایش چهره های ماندگار در سال 1387 و در اولین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در بخش آئینی برگزیده شد.

برترین کتاب های قیصر امین پور؛ چهره ماندگار شعر معاصر

قیصر امین پور در سال 1363 در رشته زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه شد و این رشته را تا مقطع دکترا ادامه داد. قیصر امین پور رساله دکتری خود را با هدایت دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان سنت و نوآوری در شعر معاصر در سال 1376 به خاتمه رساند و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد. خاتمه نامه دکترای قیصر امین پور در سال 1383 به وسیله انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. این چهره ماندگار شعر معاصر، در سال 1382 به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شد و تا سال های خاتمهی زندگی خویش در حوزه شعر و ادبیات فعال بود.

قیصر امین پور؛ شاعری که حرف هایش ناتمام ماند

قیصر امین پور، شاعر پیشتاز و توانمند معاصر، به علت به کارگیری زبان امروزی و نوآوری های خلاقانه اش در شعر فارسی و استفاده هوشمندانه از آرایه ایهام در اشعارش مشهور است. او ویژگی های سبکی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را با یکدیگر تلفیق کرد و سلوکی نو در شعر فارسی خلق کرد که به غزل نو معروف است.

قیصر امین پور در زمینه شعر کودک و نوجوان و نثر ادبی نیز فعالیتی جدی داشت و بعضی از اشعار او در کتاب های درسی بچه ها و نوجوانان به چاپ رسیده است. او از پیشگامان شعر کودک و نوجوان است و اشعار زیبا، ساده و خوش آهنگش، خاطرات دلنشین کودکی را زنده می نمایند و ابیات معروف و فراموش ناشدنی سروده او در اذهان بسیاری از مردم ماندگار شده است. زبان عامیانه، سادگی و روانی اشعار قیصر امین پور، در کنار استفاده از مضامین عمیق عرفانی و اجتماعی بر ارزش و اهمیت شعر او افزوده است.

کتاب های قیصر امین پور در 3 دسته شعر، نثر و پژوهش تقسیم بندی می شوند. در مقاله پیش رو برترین و مهم ترین آثار مکتوب و منتشر شده قیصر امین پور را به شما معرفی می کنیم.

1- در کوچه آفتاب

کتاب مجموعه ی شعر در کوچه آفتاب اولین مجموعه شعر قیصر امین پور است که دفتر رباعی ها و دوبیتی های اوست که بین سال های 1357 تا 1362 سروده شده است.

کتاب شعر در کوچه آفتاب در مجموع شامل 130 رباعی و 48 دوبیتی سروده این شاعر فقید است. عنوان در کوچه آفتاب برگرفته از مصرع زیبای یکی از اشعار این کتاب است.

کتاب در کوچه آفتاب برای اولین بار در سال 1363 به وسیله انتشارات حوزه هنری به چاپ رسید و بعدها به همراه کتاب دیگر قیصر امین پور به نام تنفس صبح، به صورت گزیده شعر از سوی انتشارات سروش منتشر شد و به یکی از پرفروش ترین آثار قیصر امین پور تبدیل شد.

2- تنفس صبح

کتاب مجموعه شعر تنفس صبح از اولین آثار قیصر امین پور در قامت شاعری توانمند و تازه نفس است. کتاب تنفس صبح نیز همانند کتاب شعر در کوچه آفتاب در سال 1363 منتشر شد و نقطه آغازی مهم در کارنامه فعالیت ادبی قیصر امین پور است.

این کتاب شامل مجموعه اشعار سروده قیصر امین پور بین سال های 1357 تا 1363 است. مجموعه شعر تنفس صبح دارای 30 شعر نو، 30 غزل و یک مثنوی و چندین رباعی سروده شاعر فقید است. رباعی های معروف قیصر برای نخستین بار در این دفتر منتشر شده است.

شعرهای این مجموعه تلفیقی دلنشین و خواندنی از ریشه های سنتی شعر کلاسیک و نگاه امروزی شاعر است. کتاب مجموعه شعر تنفس صبح همزمان با پانزدهمین سالمرگ شاعر به چاپ دهم رسید.

3- مثل چشمه مثل رود

کتاب مثل چشمه مثل رود مجموعه شعری از قیصر امین پور، برای گروه سنی نوجوانان است. این مجموعه اشعار اولین بار در سال 1368 از سوی انتشارات سروش منتشر شد. کتاب مثل چشمه مثل رود حاوی 20 شعر قیصر امین پور است که شاعر فقید آنها را در سال های دهه شصت و دوران جنگ تحمیلی سروده است.

اگرچه مخاطب اصلی کتاب مثل چشمه مثل رود قیصر امین پور، نوجوانان و دانش آموزان اند، اما بزرگسالان نیز با این مجموعه شعر خواندنی و مجذوب کننده ارتباط خوبی گرفتند.

قیصر امین پور در شعرهای خود به زبانی روان، عمیق و قابل فهم دست پیدا نموده است که محدودیت ها و مرزهای سنی را درمی نوردد و با تمامی نسل ها و رده های سنی ارتباطی صمیمانه و پویا برقرار می نماید.

4- بی بال پریدن

کتاب بی بال پریدن مجموعه ای شامل 11 قطعه نثر ادبی به قلم قیصر امین پور است که با زبانی طنزآمیز و نگاهی شاعرانه به دغدغه های مردم کوچه و بازار و مسائل تلخ اجتماعی می پردازد. قیصر امین پور در کتاب بی بال پریدن زبان نثر و شعر را به زیبایی با یکدیگر درآمیخته است و تلفیق موفقی از نثر و شعر در یک اثر ادبی را ارائه نموده است.

قیصر امین پور در این کتاب با مهارتی وصف ناشدنی شعر و نثر را در هم می آمیزد و با زبانی صمیمی و ساده، مسائل اجتماعی همانند بی عدالتی ها، سردرگمی ها و نابرابری های جامعه را در آن منعکس می نماید و دشواری های زندگی و رنج های مردم، اختلاف های طبقاتی ایجاد شده و صمیمیت از دست رفته میان انسان ها را با لحنی بی تکلف، شوخ و طنرآمیز بیان می نماید.

کتاب بی بال پریدن قیصر امین پور نخستین بار در سال 1370 منتشر شد. او این کتاب را به پدر و مادرش پیشکش نموده است. کتاب بی بال پریدن در سال 1400 برای مسابقه کتاب خوانی انتخاب شد.

5- آینه های ناگهان

آینه های ناگهان عنوان کتاب شعری از قیصر امین پور است که شامل گزیده اشعار شاعر فقید در میان سال های 1364 تا 1371 است. کتاب مجموعه شعر آینه های ناگهان دارای دو دفتر شعر است و اولین بار در سال 1372 در 168 صفحه از سوی نشر افق چاپ و منتشر شد.

این کتاب یکی از مشهورترین کتاب های قیصر امین پور نزد خوانندگان است و بیش از 20 بار تنو چاپ شده است. اشعار عاشقانه لطیف و زیبای این کتاب به علت ایهام ها، استعاره ها، تشبیه ها و ترکیب های هنرمندانه و روح نوازش، با استقبال بسیاری از سوی علاقه مندان و مخاطبان ادبیات و شعر روبرو شد و ابیات به یادماندنی آن در اذهان بسیاری ماندگار شد.

قیصر امین پور با تلفیق عناصر احساسی و عاشقانه با عناصر اعتقادی، لایه های پنهان و عمیق احساسات مخاطب ایرانی را درگیر می نماید و بر تأثیرگذاری هرچه بیشتر شعر خود بر فکر خوانندگان می افزاید.

6- به قول پرستو

مجموعه شعر به قول پرستو کتاب شعر دیگری از شاعر نام آشنا قیصر امین پور است که برای گروه سنی بچه ها و نوجوانان سروده است و نشر افق در سال 1375 آن را منتشر نموده است.

قیصر امین پور با انتشار کتاب خلاقانه و متفاوت به قول پرستو دریچه ای نو را در شعر کودک و نوجوان گشود. تصویرسازی های این کتاب شعر به وسیله تصویرگر و گرافیست معاصر ایرانی کبری ابراهیمی ترسیم شده است.

مجموعه شعر به قول پرستو، شامل سروده هایی از قیصر امین پور در قالب های چارپاره و نیمایی است که اغلب دارای مضامینی اجتماعی و اخلاقی هستند. کتاب حاضر همانند دیگر آثاری که شاعر برای بچه ها و نوجوانان سروده است، برای مخاطب بزرگسال نیز خواندنی و قابل تأمل است.

7- گل ها همه آفتابگردانند

کتاب شعر گل ها همه آفتابگردانند مجموعه ای شامل اشعار سروده شده به وسیله قیصر امین پور در سال های 1370 تا 1379 است. ترتیب اشعار در این کتاب بر اساس زمان سرایش آنها است. انتشارات مروارید کتاب شعر گل ها همه آفتابگردانند اولین بار در سال 1380 به چاپ رساند.

سبک شعری قیصر امین پور در اشعار این کتاب پخته تر از قبل است و مضامین اجتماعی و اندیشه های فلسفی، دربرگیرنده بخش مهمی از مفاهیم کتاب گل ها همه آفتابگردانند است.

سبک شاعر در این کتاب ضمن تحول در ساختار شعری و خلق بافتی منسجم تر از قبل، گرایش بیشتری به سمت نقد مسائل اجتماعی دارد. قیصر امین پور با استفاده از زبانی عامیانه و امروزی به موسیقی و لحن نوی در شعر دست پیدا نموده است که مختص خود اوست.

8- دستور زبان عشق

کتاب دستور زبان عشق مجموعه گزیده اشعاری به قلم قیصر امین پور است که در بین سال های 1380 تا 1385 سروده است. انتشارات مروارید نخستین بار در تابستان سال 1386 منتشر کرد. این مجموعه حاوی 26 شعر در قالب نیمایی، 28 غزل، چند رباعی و ترانه کوتاه است.

کتاب شعر دستور زبان عشق هنگام انتشار با چنان محبوبیتی از سوی مخاطبان روبرو شد که در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

اشعار درخشان و تأثیرگذار کتاب دستور زبان عشق که در زمان بیماری شاعر نگاشته شده اند، شاهدی بر کوشش او برای کشف و شهود و سیر و سلوکی درونی و عاشقانه است. قیصر امین پور در این مجموعه شعر عاشقانه، با بیانی سلیس و دلنشین به توصیف احوالات عاشقانه می پردازد.

کتاب شعر دستور زبان عشق در بیست و ششمین دوره کتاب سال ایران و دومین دوره کتاب فصل، برگزیده شد. کتاب دستور زبان عشق آخرین دفتر شعر این شاعر نام آشنا است و تا هم اکنون نیز در فهرست آثار پرفروش این شاعر قرار گرفته است.

9- مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور

کتاب مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور جامع ترین و کامل ترین کتاب شعر قیصر امین پور است. این مجموعه ی اشعار، حاوی تمام دفترهای شعری است که قیصر امین پور در طول سال های زندگی اش نگاشته است و به وسیله انتشارات مروارید چاپ و منتشر شده است.

کتاب مجموعه کامل اشعار قیصر امین پور، شامل همه آثار منتشر شده به قلم این شاعر پرآوازه است. از جمله آثار این مجموعه می توان به دفترهای: دستور زبان عشق، گل ها همه آفتابگردانند، آینه های ناگهان، تنفس صبح، منظومه ظهر روز دهم، به قول پرستو و مثل چشمه، مثل رود اشاره نمود.

10- سنت و نوآوری در شعر معاصر

یکی از کتاب های قیصر امین پور، سنت و نوآوری در شعر معاصر به آنالیز و تحلیل تأثیر و کارکرد سنت و مدرنیسم در شعر فارسی می پردازد و نگاهی به چگونگی پیوند پویای سنت و نوآوری به عنوان یکی از مهم ترین مسائل هنر و ادبیات در جوامع رو به گذار می افکند.

قیصر امین پور ضمن آنالیز فلسفه تاریخ، تحول و تکامل هنر و ادبیات، جامعه شناسی، روان شناسی و مردم شناسی سنت و نوآوری در ایران، مفاهیم بنیادینی همانند شکل، محتوا و سبک در شعر فارسی را نیز مورد تحلیل و مکاشفه قرار می دهد.

قیصر امین پور در کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر سیر نقد ادبی در ایران، دگردیسی قالب ها و قواعد شعر فارسی را از گذشته تا دوران نو آنالیز می نماید. کتاب سنت و نوآوری در شعر معاصر اولین بار در سال 1383 به وسیله انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

نمونه ای از اشعار قیصر امین پور

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2519

به "برترین کتاب های قیصر امین پور؛ چهره ماندگار شعر معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین کتاب های قیصر امین پور؛ چهره ماندگار شعر معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید