کتابخانه کنگره آمریکا؛ بزرگ ترین کتابخانه دنیا

به گزارش تور آلمان ارزان، کتابخانه کنگره آمریکا از مهم ترین بناهای کشور آمریکا به شمار می رود. کتابخانه کنگره آمریکا بزرگ ترین کتابخانه دنیا است و طراحی چشم گیری دارد. این کتابخانه با 164 میلیون کتاب، نسخه خطی، نقشه، عکس، فیلم و غیره از نظر وسعت و طراحی بی نظیر است.

کتابخانه کنگره آمریکا؛ بزرگ ترین کتابخانه دنیا

کتابخانه کنگره آمریکا شاید مالک تمام کتاب هایی که تا حال منتشر شده، نباشد؛ ولی بی شک بیشتر آن ها را دارد. جالب است بدانید طول قفسه های این کتابخانه حدود 856 کیلومتر است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی به مقصد واشنگتن دی سی را دارید، حتماً بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا را در برنامه تان قرار دهید.

چرا بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا را پیشنهاد می کنیم؟

کتابخانه کنگره آمریکا بزرگ ترین کتابخانه جهان است.

کتابخانه کنگره آمریکا مالک بیشترین آثار منتشر شده جهان است.

این کتابخانه از چشمگیرترین و پیچیده ترین بناها و جاهای دیدنی واشنگتن دی سی به شمار می رود.

تاریخچه کتابخانه کنگره آمریکا

تاریخ تأسیس کتابخانه کنگره آمریکا به سال 1800 میلادی بازمی گردد. بودجه موردنظر برای تأسیس این کتابخانه 5000 دلار بود؛ این هزینه برای خرید کتاب و مکان مناسب در نظر گرفته شده بود. اولین مجموعه خریداری شده شامل 740 کتاب و سه نقشه بوده است. در سال 1814 میلادی در پی حمله نیروهای بریتانیایی به چند ساختمان عمومی آمریکا، کتابخانه کنگره آمریکا به آتش کشیده شد و مجموعه 3000 جلدی این بنا در آتش سوخت. پس از این واقعه توماس جفرسون، رئیس جمهور پیشین آمریکا، پیشنهاد کرد که کتابخانه شخصی اش را در معرض فروش قرار دهد. مجلس با این پیشنهاد موافقت نموده و مجموعه 6487 جلدی جفرسون خریداری شد.

توماس جفرسون این مجموعه را طی 50 سال گردآوری نموده و شامل موضوعاتی از قبیل تاریخ، فلسفه، دین، قانون، معماری، سفر، علوم طبیعی، ریاضیات، مطالعات یونان و روم، اختراعات مدرن، بالن های هوای داغ، موسیقی، زیردریایی ها، فسیل، کشاورزی و هواشناسی می شد. با اضافه شدن مجموعه جفرسون، میزان کتابخانه دو برابر شد و ماهیت کتابخانه کنگره از کتابخانه تخصصی به کتابخانه عمومی تغییر یافت.

در سال 1851 کتابخانه کنگره بار دیگر دچار آتش سوزی شد. در این آتش سوزی که از آن به عنوان بزرگ ترین آتش سوزی کتابخانه یاد می گردد، 35000 جلد کتاب نابود شد. بین سال های 1865 تا 1897 که آینسوردت رند اسپوفورد کتابدار کتابخانه بود، کتابخانه توسعه یافت. اسپوفورد آغاز به جمع آوری کتاب ها، مقالات و داده های مربوط به آمریکا کرد.

از اقدامات دیگر او مدیریت ساخت ساختمان نو کتابخانه بود. با خرید کتابخانه های اسمیتسونین و پیتر فورس تعداد کتاب های علمی این مجموعه افزایش چشمگیری پیدا کرد. تا سال 1876 مجموعه کتاب های این کتابخانه به سیصد هزار نسخه رسیده بود. در سال 1897 ساختمان نو کتابخانه که اکنون با نام ساختمان توماس جفرسون شناخته می گردد، با هشتصد و چهل هزار جلد کتاب افتتاح شد.

دو بنای دیگر ساختمان با نام های جان آدامز و جیمز مدیسون به ترتیب در سال های 1938 و 1981 به کتابخانه افزوده شدند.

ساختمان های کتابخانه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا دارای 3 ساختمان اصلی است که در کاپیتال هیل قرار دارند. این ساختمان ها از طریق تونل های زیرزمینی به هم متصل شده اند.

ساختمان توماس جفرسون: ساختمان توماس جفرسون بنای اصلی کتابخانه کنگره آمریکا و قدیمی ترین بنای این مجموعه است. این ساختمان در سال 1897 افتتاح شد و در 1980 نام توماس جفرسون بر آن قرار گرفت. ساختمان توماس جفرسون بین خیابان اصلی و خیابان کاپیتال شرقی در اولین خیابان SE واقع شده است.

ساختمان جان آدامز: پس از اینکه ساختمان توماس جفرسون با کمبود فضا روبرو شد، ساختمان جان آدامز را به عنوان ضمیمه ای بر ساختمان اصلی اضافه نمودند. در 3 ژانویه 1939 ورود عموم مردم به این ساختمان آزاد شد. این ساختمان بین خیابان اصلی و خیابان کاپیتال شرقی در دومین خیابان SE قرار گرفته است.

ساختمان یادبود جیمز مدیسون: این ساختمان بین سال های 1971 تا 1976 به عنوان یادبودی برای رئیس جمهور پیشین آمریکا، جیمز مدیسون ساخته شده است. در این ساختمان دفتر حق تألیف ایالات متحده آمریکا و تئاتر مری پیکفورد قرار گرفته است. در این ساختمان فیلم های کلاسیک، معاصر و نمایش های تلویزیونی به صورت رایگان نمایش داده می گردد.

پردیس پاکارد نوترین ساختمان کنگره است که در سال 2007 به منظور حفاظت صوتی و تصویری ساخته شده است. این ساختمان در ویرجینیا قرار گرفته است. ساختمان پاکارد تنها مرکز ذخیره سازی مجموعه های فیلم، تلویزیون و صوتی کتابخانه است. مرکز این مجموعه یک سالن سینمای آرت دکو است که در آن فیلم ها به صورت دو بار در هفته به صورت رایگان برای گردشگران و شرکت کنندگان در تور مسافرتی واشنگتن نمایش داده می شوند.

معماری کتابخانه کنگره آمریکا

پس از یک دهه بحث و کلنجار و برگزاری دو مسابقه طراحی برای انتخاب طرحی مناسب برای ساختمان جفرسون، انتها در سال 1886 با یک طرح رنسانس ایتالیایی موافقت گشت. این طرح از طریق دو تن از معماران واشنگتن به نام های جان ال اسمیت مایر و پال جی پلز ارائه شده بود. در طراحی این بنا از ایده اصلی کتابدار اسپوفورد پیروی شده است: یک اتاق مطالعه مدور و گنبدی شکل در بخش های مختلف کتابخانه.

در طرح نهایی اتاق مطالعه از طریق دیوارهای بیرونی مستطیلی شکل محصور شده است. ساختمان جفرسون یک محیط قهرمانانه برای یک نهاد ملی است. امروزه از این بنا به عنوان ترکیب شگفت انگیزی از هنر و معماری یاد می گردد. تزئینات داخلی این بنا از طریق چند سازه، اندیشه و آرزوی انسان را به شکل دراماتیکی نشان می دهد. در جلوی ساختمان فواره نپتون قرار گرفته است.

در این فواره، پادشاه نپتون، خدای رومی دریا، برادر مینروا و دربار او نمایش داده می گردد. نمای جلویی ورودی اصلی دارای 9 نیم تنه برجسته از مردان بزرگ است که مطابق با آرمان های عصر طلایی انتخاب شده اند. از چپ به راست به ترتیب مجسمه های دموستن، رالف والدو امرسون، واشینگتن اروینگ، یوهان ولفانگ فون گوته، بنجامین فرانکلین، توماس بابینگتون مکالی، ناتانیل هاثورن، سر والتر اسکات و دانته آلتیگیری قرار گرفته اند. 33 پنجره طبقه اول با الگوگیری از نژاد های قومی مختلف تزئین شده است.

منابع موجود در کتابخانه کنگره آمریکا

مجموعه کتابخانه کنگره دارای بیش از سی و دو میلیون کتاب لیست نویسی شده و سایر مواد چاپی به 470 زبان جهان است.

بیش از شصت و یک میلیون نسخه خطی، بزرگ ترین مجموعه از کتاب های کمیاب آمریکایی شمالی از جمله پیش نویس اعلامیه آمریکا، انجیل گوتنبرگ (یکی از 3 نسخه کامل موجود)، بیش از یک میلیون نشریه دولتی آمریکا، یک میلیون شماره از روزنامه های جهان در سه قرن گذشته، 33000 جلد روزنامه صحافی، 500000 حلقه میکرو فیلم، بیش از 12000 نوع کتاب های کمیک آمریکایی و خارجی، 1.9 میلیون تصویر متحرک، 5.3 میلیون نقشه، 6 میلیون نت آهنگ، 3000000 ضبط صدا و نزدیک 15000000 چاپ و تصویر عکاسی در کتابخانه کنگره موجود است.

کتابخانه کنگره آمریکا علاوه بر مواد چاپی، مالک اشیای ارزشمند دیگری نیز است، در مجموعه موسیقی این مرکز، ادوات موسیقی نیز یافت می گردد، بیش از 1600 فلوت از فرهنگ های متفاوت در این کتابخانه گردآوری شده است. اوراق شخصی بیشتر رئیس جمهورهای آمریکا از واشینگتن تا کولیج در کتابخانه کنگره نگهداری می گردد. بعلاوه تعدادی اشیای به جای مانده از اشخاص سرشناسی نظیر تئودور روزولت، توماس وودرو ویلسون و لینکلن در این کتابخانه موجود است.

جالب است بدانید گنجینه عظیمی از آثار فارسی از جمله نسخه های خطی سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار، شاهنامه فردوسی، اشعار عمر خیام، سعدی، تفسیر 13 جلدی مثنوی اثر محمدتقی جعفری شیرازی و اسکندرنامه نظامی گنجوی در کتابخانه کنگره نگهداری می گردد.

روش های دسترسی به کتابخانه کنگره آمریکا

برای استفاده از اتاق های مطالعه و دسترسی به منابع کتابخانه، عضویت در آن ضروری است. هر فرد بالای 18 سال با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر می تواند در این کتابخانه عضو گردد. گفتنی است خروج کتاب فقط برای افراد خاصی از جمله اعضای کنگره و کارمندان رسمی دولت مجاز است.

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا چقدر است؟

بازدید از کتابخانه کنگره آمریکا برای گردشگران آزاد است و برای ورود آن احتیاج به داشتن کارت عضویت نیست. فقط در صورت استفاده از سالن های مطالعه، کارت عضویت خواسته می گردد. حدود 1.5 تا 2 ساعت برای بازدید از کتابخانه کنگره کافی به نظر می رسد.

چگونه به کتابخانه کنگره آمریکا برویم؟

آسان ترین روش برای رفتن به کتابخانه کنگره آمریکا استفاده از مترو است. نزدیک ترین ایستگاه مترو، ایستگاه کاپیتال جنوبی در خطوط نارنجی، آبی و نقره ای است. پس از رسیدن، از خروجی اصلی خارج شده و دو بلوک به سمت شمال در خیابان First SE پیاده روی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به کتابخانه کنگره آمریکا

فاصله تا باغ گیاه شناسی ایالات متحده آمریکا: 600 متر

فاصله تا موزه ملی هوافضای اسمیتسونین: 1.1 کیلومتر

فاصله تا نگارخانه ملی هنر: 1.6 کیلومتر

فاصله تا موزه جاسوسی بین الملل: 2.7 کیلومتر

فاصله تا باغ ملی آمریکا: 4.5 کیلومتر

فاصله تا بنای یادبود مارتین لوتر کینگ: 4.6 کیلومتر

هتل های نزدیک به کتابخانه کنگره آمریکا

فاصله تا هتل کاپیتال هیل: 400 متر

فاصله تا هتل کیمپتون جرج: 1.6 کیلومتر

فاصله تا هتل هیلتون واشنگتن دی 30 کاپیتال هیل: 1.7 کیلومتر

فاصله تا هتل فونیکس پارک: 1.7 کیلومتر

سفر مارکت

منبع: گردشبان
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2453

به "کتابخانه کنگره آمریکا؛ بزرگ ترین کتابخانه دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه کنگره آمریکا؛ بزرگ ترین کتابخانه دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید