کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟

به گزارش تور آلمان ارزان، میراث دنیای یونسکو در کشورهای دنیا

تا سال 2018 بیش از 1073 اثر و سایت باستان شناسی در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند و سالانه میلیون ها دنیاگرد برای بازدید از این مکان ها و بناهای تاریخی شگفت انگیز بار سفر می بندند و به کشورهای مختلف سفر می کنند. به نظرتان کدام کشورها بیشترین میراث دنیای یونسکو را دارند؟ سهم کشور عزیزمان ایران از این لیست چند اثر است و جایگاه ایران در لیست کشورهایی با بیشترین میراث دنیای ثبت شده در یونسکو چیست؟ در این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟

لیست میراث دنیای یونسکو چیست؟

احتمالا بارها شنیده اید که می گویند فلان اثر تاریخی در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. اما آیا دقیقا می دانید که این عبارت چه مفهومی دارد و آثار ثبت شده در این لیست چه تفاوت هایی با بقیه آثار دارند؟ کمیته ای به نام کمیته میراث دنیای یونسکو وجود دارد که مکان های فرهنگی، سایت های باستان شناسی و طبیعی در کشورهای مختلف را بررسی می کند و پس از تایید شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها یا ایکوموس (ICOMOS) و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت یا آی یو سی ان (IUCN) آن مکان ها را در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت می رساند. به این ترتیب، مکان هایی که در این لیست ثبت دنیای می شوند فارغ از نژاد، ملیت، مذهب و … به تمام انسان های روی کره زمین تعلق دارند و وظیفه کشورها و دولت هاست که نهایت تلاش را برای حفاظت و نگهداری از این آثار به کار بگیرند. تعداد بالای بناهای تاریخی ثبت شده در لیست یونسکو به معنی استقبال بیشتر توریستان و توریست ها و در نتیجه رشد و ترقی صنعت توریستی و درآمدزایی برای آن کشور است. از این نظر، لیست میراث دنیای یونسکو از اهمیت بالای فرهنگی، اقتصادی و … برخوردار است و کشورها تلاش می کنند آثار بیشتری را برای ثبت در این لیست به یونسکو ارائه بدهند.

کدام کشورها بیشترین میراث دنیای یونسکو را دارند؟

1- ایتالیا

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 54

اولین کشور در این لیست کشور تاریخی و بی نظیر ایتالیاست. این کشور با دارا بودن 54 اثر و بنای تاریخی، فرهنگی که به ثبت دنیای یونسکو رسیده اند در صدر کشورهای دنیا قرار می گیرد. این کشور محل شکل گیری امپراتوری بزرگ رم باستان و رنسانس بوده و در هر گوشه از این کشور آثار تاریخی، بناها و مکان های طبیعی و فرهنگی متعددی وجود دارد: از این تعداد 49 تا اثر و مکان فرهنگی و تاریخی و 5 اثر طبیعی هستند. از جمله معروف ترین میراث دنیای یونسکو در ایتالیا می توان به ونیز، کلیسای سنت ماریا دل گریز، شهر پومپی و دیدنخانه مشهور کولوسئوم در رم اشاره کرد.

2- چین

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 53

کشور بعدی که بیشترین تعداد میراث دنیای یونسکو را دارد سرزمین شگفت انگیز چین است. این کشور با داشتن 53 اثر که به ثبت دنیای رسیده اند در رتبه دوم این لیست قرار می گیرد. دیوار بزرگ چین بدون شک مشهورترین اثر تاریخی چین است که در لیست میراث دنیای یونسکو که جای گرفته است. سالانه میلیون ها توریست از سرتاسر دنیا برای بازدید از این مکان ها به چین سفر می کنند.

3- اسپانیا

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 47

قاره اروپا حضور پررنگی در این لیست دارد و 5 کشور از 10 کشور که بیشتری میراث دنیای یونسکو را دارند در این قاره قرار گرفته اند. کشور بعدی که به شما معرفی می کنیم اسپانیاست که 47 میراث دنیای ثبت شده در یونسکو دارد که ترکیبی از بناهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند. منطقه سانتیاگو ده کومپوستلا، آثار هنری آنتون گائودی، شهر کوردوبا و شهر سالامانکا از جمله مکان هایی هستند که در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده اند.

4- فرانسه

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 44

کشور فرانسه یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی در دنیا است و با برج ایفل مشهورش دل همه را برده است! با این حال، آثار و بناهای تاریخی و توریستی فرانسه محدود به برج ایفل نمی شود و در واقع، 44 اثر در فرانسه در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند. از مجموع 44 سایت 39 تای آن ها مکان ها و سایت های فرهنگی، 4 تا طبیعی و یکی هم ترکیبی از هردو است. برج ایفل، جزیره مون سن میشل، کاخ ورسای و … از جمله میراث دنیای یونسکو در فرانسه هستند.

5- آلمان

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 44

آلمان نیز یکی دیگر از کشورها با بیشترین میراث دنیای یونسکو است که با بناهای تاریخی، پارک ها، شهرها و قصرهای تاریخی و دیدنی مقصد توریستی محبوبی به شمار می رود. در سرتاسر این کشور در مجموع 44 میراث دنیای یونسکو قرار دارند که سالانه میلیون ها توریست را از نقاط مختلف دنیا به آلمان می کشانند. جزیره موزه برلین، شهر بامبرگ، شهر وایمار و شهر بندری لوبک از جمله سایت های ثبت شده در لیست میراث دنیای یونسکو هستند.

6- هندوستان

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 37

سرزمین شگفت انگیز هندوستان مملو از مجذوب کنندهیت ها و دیدنی های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است و یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی به شمار میرود. سهم کشور هند از لیست میراث دنیای یونسکو 37 اثر است که به این ترتیب این کشور را در رتبه ششم کشورهایی با بیشترین میراث دنیای یونسکو قرار می دهد. تاج محل، سایت باستان شناسی همپی، غارهای الورا و آجانتا و پارک ملی کازیرانگا از جمله این مکان ها هستند.

7- مکزیک

  • تعداد میراث دنیای: 34

تلفیقی مجذوب کننده از شگفتی های طبیعت و فرهنگ غنی و کهن، کشور مکزیک را با 34 میراث دنیای یونسکو در رده هفتم این لیست قرار می گیرد. چیچن ایتزا که اثری باستانی به جا مانده از تمدن اسرارآمیز مایاهاست؛ تئوتیئواکان؛ بخش تاریخی مکزیکوسیتی و شهر وهاکا د خوارز از جمله میراث دنیای یونسکو در مکزیک هستند.

8- انگلستان

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 31

کشور انگلستان 31 میراث دنیای یونسکو دارد که از این تعداد، 28 تا در خاک اصلی انگلیس و 3 تای دیگر در قلمروهای فرادریاییِ بریتانیا قرار گرفته اند. دسترسی به برخی از این مکان ها بسیار سخت و سخت است، مثلا جزیره گوف که یکی از میراث دنیای یونسکو است بخشی از مجمع الجزایر تریستان دا کونا در جنوب اقیانوس اطلس است و در حقیقت، دورترین نقطه مسکونی در دنیا به شمار میرود. با این حال، تمام آثار اینگونه نیستند و در سفر به انگلیس می توانید از میراث دنیای یونسکو مثل استون هنج، کلیسای وست مینستر، کاخ بلنهایم، برج لندن و … دیدن کنید.

9- روسیه

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 28

کشور بعدی که بیشترین میراث دنیای یونسکو در دنیا را دارد روسیه است. 28 مورد از بناها و مکان های تاریخی، فرهنگی و طبیعی روسیه در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند. با این حال، جالب است بدانید که روسیه با جنگل ها، کوهستان ها، آتشفشان ها و دریاچه های بی نظیری که دارد از نظر تعداد میراث دنیای طبیعی در رتبه چهارم قرار می گیرد.

10- ایران

  • تعداد میراث دنیای یونسکو: 23

خب، به مورد آخر کشورهایی با بیشترین میراث دنیای یونسکو می رسیم و این جایگاه به کشور عزیزمان ایران تعلق پیدا می کند. ایران با تاریخ کهن و ارزشمندی که دارد جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوانی دارد که به راستی جا دارد در رتبه های بالاتری قرار بگیرد. با این حال

، تا سال 2018 تنها 23 اثر از آثار تاریخی این مرز و بوم در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده اند و کشور ایران در رتبه دهم قرار می گیرد. نیایشگاه چغازنبیل، تخت جمشید افسانه ای، میدان نقش دنیا اصفهان، ارگ بم، کویر لوت و … از جمله مکان هایی هستند که در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند.

منبع: thewholeworldisaplayground.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2186

به "کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشورها بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید