3 هزار و 860 حلقه چاه آب غیرمجاز در قم وجود دارد

به گزارش تور آلمان ارزان، علی مؤمن در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به بحران آب در قم عنوان کرد: طبق آماری که از سوی مسئولان امور آب قم اعلام شده در حال حاضر 3 هزار و 860 حلقه چاه غیرمجاز کوچک و بزرگ اعم از دستی، عمیق و غیر عمیق در استان قم وجود دارد.

3 هزار و 860 حلقه چاه آب غیرمجاز در قم وجود دارد

وی با تأکید بر جمع آوری چاه های غیرمجاز که می تواند کمک شایانی به بحران آب در استان داشته باشد، بیان نمود: این چاه ها باید جمع آوری شود و مسئولان در این زمینه باید وارد عمل شده و این چاه ها را جمع آوری کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان قم با بیان اینکه البته ما به برخی از آمارهایی که از سوی مدیران امور آب استان اعلام می شود معترض هستیم و آن را واقعی نمی دانیم، بیان نمود: به عنوان مثال این مطلب را مطرح کرده اند که 90 درصد آب قم در بخش کشاورزی مصرف می شود و در حالی که ما معتقدیم این رقم واقعی نیست.

هر هکتار فضای سبز پنج برابر یک هکتار گندم آب مصرف می کند

وی با اشاره به اینکه بخش های دیگر همچون گردشگری، شهرداری، صنعت و خدمات نیز از آب استفاده می کنند که باید سهم این بخش ها نیز معین شود، ابراز داشت: آب مورد نیاز برای یک هکتار فضای سبز برابر با آب مورد نیاز برای پنج هکتار گندم است.

مؤمن در ادامه به تعداد حلقه چاه های بخش کشاورزی قم اشاره و عنوان داشت: در حال حاضر هزار و 53 حلقه چاه مجاز در بخش کشاورزی وجود دارد.

وی به نظر متفاوتی که در مورد مصرف آب در بخش کشاورزی استان قم وجود دارد اشاره و مطرح نمود: طبق آمار برخی از مسئولان میزان مصرف آب در این بخش را 700 میلیون مترمکعب اعلام می کنند و این در حالی است که ما آمار 550 میلیون مترمکعب را اعلام کرده ایم و در این زمینه نیز اختلاف نظر وجود دارد.

سهم مصرف آب در بخش کشاورزی قم 80 درصد است

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان قم با بیان اینکه ما موضوع بیشترین استفاده آب در بخش کشاورزی را قبول داریم اما آمار 90 درصد را نمی پذیریم بیان داشت: معتقدیم با توجه به اقلیم قم و ورود سالانه 20 میلیون زائر به این شهر مصرف آب در بخش های دیگر استان بیشتر از رقم اعلام شده است و کشاورزی بر اساس بررسی های ما تنها سهم 80 درصدی در مصرف آب دارد.

وی تأکید کرد: چنانچه دائم اعلام می کنند که باید مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد ما نیز این امر را می پذیریم امام شرط ما این است که سایر بخش های استان همچون صنعت، خدمات، گردشگری و غیره نیز خود را در برابر این امر مسئول بدانند و در زمینه کاهش مصرف آب تلاش کنند و برای برچیده شدن بیش از سه هزار چاه غیرمجاز در استان نیز برنامه ای ارائه شود.

مؤمن با تأکید بر اینکه نباید صرفه جویی و بحران آب را تنها معطوف به بخش کشاورزی بدانیم، ابراز داشت: بحث دیگر ما این است که چنانچه برای حل بحران آب به دنبال حذف بخش کشاورزی و کاهش زمین های زیر کشت باشیم تکلیف کشاورزانی که تنها درآمد زندگی آنها از زمین است و بدون بیمه و پشتوانه در حال فعالیت هستند چه می شود؟ چگونه این افراد باید آینده زندگی خود و خانواده هایشان را تأمین کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 979

به "3 هزار و 860 حلقه چاه آب غیرمجاز در قم وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 هزار و 860 حلقه چاه آب غیرمجاز در قم وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید