آثار موزه ملی فرش را در معرض دید عموم می گذاریم، فرش شناسی پرهام

به گزارش تور آلمان ارزان، تورج ژوله به خبرنگاران گفت: مجموعه گنجینه ملی فرش ایران تازه ترین کتاب من است که جلد نخست آن در قطع سلطانی و با کیفیتی نفیس به زودی توسط انتشارات یساولی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. در این مجلد 50 اثر از آثار موزه ملی فرش ایران معرفی و اهمیت هر یک از منظر زیبایی شناسی، نوع بافت، محل بافت و... آنالیز و توضیح شده است. از این فرش ها نیز با کیفیتی عالی عکاسی شده است. از 50 فرش معرفی شده در این کتاب، 20 اثر مربوط به دوره صفویه و بقیه به دوره زمانی بعد از صفویه تا زمان پهلوی اول اختصاص دارند.

آثار موزه ملی فرش را در معرض دید عموم می گذاریم، فرش شناسی پرهام

وی اضافه نمود: دکتر سیروس پرهام مترجم برجسته ایرانی که فرش شناس بین المللی هستند و مدتی را نیز عضو هیات مدیره موزه فرش بوده اند، در بسیاری از بخش های این کتاب همکار من بوده اند، همچنین استاد پرویز تناولی نیز مقدمه ای بر این کتاب نوشته اند. اهمیت این کتاب در این است که موزه ملی فرش ایران پس از 40 سال یک کاتالوگ بین المللی از آثار خود را در معرض دید همه قرار می دهد. بسیاری از آثار معرفی شده در این کتاب، پیشتر نه در هیچ جایی نه منتشر شده بودند و نه در معرض دید عموم قرار داشتند. نخستین کاتالوگ این موزه در سال 1357 منتشر شده بود.

ژوله ادامه داد: کل مجموعه شامل 200 فرش می گردد و ما احتمال می دهیم که در کل این کتاب در چهار مجلد تمام گردد. ضروری است تاکید کنم که روند تالیف و آماده سازی این مجموعه 6 سال زمان برده است. انتشار باقی مجلدات به بازخورد جلد نخست در میان مخاطبان بستگی دارد. شاید تصمیم بگیریم پس از اتمام شمارگان جلد اول، هر چهار جلد را یکجا منتشر کنیم.

این محقق حوزه فرش در ادامه در پاسخ به این سوال که جامعه هدف مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند و آیا دانشجویان هنر و دانشجویان رشته فرش نیز می توانند آن را خریداری نمایند یا خیر؟ گفت: البته دانشجویان نیز بخشی از مخاطبان ما هستند و اطلاعات ارائه شده در این کتاب درباره فرش ها برای آنها نیز بسیار مفید است، اما مخاطب اصلی ما مجموعه دارها و موزه های مهم دنیاست که آشنایی کمتری با آثار موجود در موزه ملی فرش ایران دارند. درست یکسال پس از راه اندازی و افتتاح موزه فرش، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و روند معرفی کمی دچار مشکل شد. با این کتاب مجموعه دارها و موزه های دنیا یک مرجع و منبع رسمی برای آشنایی با آثار موزه ملی فرش خواهند داشت.

ژوله در پاسخ به سوالی مبنی بر برچگونگی عرضه بین المللی این کتاب نیز اشاره نمود: پخش نماینده های کتاب و ناشران ایرانی با بازار دنیای کتاب ارتباط چندانی ندارند و ما توزیع آن را به یک ناشر دنیای واگذار می کنیم. ببینید چهل سال موزه ملی فرش ایران و آثار نفیس فرش ایرانی فرصت نمایش بین المللی نداشته اند و این تنها راه برای معرفی این گنجینه به دنیایان است. به همین دلیل هم سعی شده با کیفیتی بین المللی منتشر گردد و بازار ایران چندان کششی برای این اثر نخواهد داشت.

نویسنده کتاب برگی از قالی خراسان همچنین به انتشار یکی دیگر از کتاب های خود تا انتها سال جاری نیز اشاره نمود و گفت: نقشه های قدیم فرش ایران در دو جلد، دیگر کتاب من است که توسط انتشارات یساولی در نوبت نشر واقع شده است. در جلد نخست 100 نقشه قدیمی فرش از گنجینه موزه ملی فرش و در جلد دیگر 100 نقشه متعلق به شرکت ملی فرش ایران درج شده و درباره آنها توضیحات کاملی نوشته شده است.

تورج ژوله متولد 1347، عضو شورای پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران و یکی از فعالان تخصصی در حوزه های تحقیق، تدریس و تالیف درباره فرش ایرانی است. وی در سال 1375 واحد تحقیقات و مطالعات فرش در شرکت سهامی فرش ایران را تاسیس کرد. شناخت نمونه هایی از فرش ایران، برگی از قالی خراسان، شناخت فرش؛ برخی مبانی نظری و زیرساخت های فکری، پژوهشی در فرش ایران، عیوب قالی، فرش ایران آیینه فرهنگ و عامیانه ها، آشنایی با طرح های فرش ایران در سه جلد و آشنایی با طرح های فرش ایران و دنیا در دو جلد نام شماری از کتاب های منتشر شده ژوله است. ژوله همچنین از سال 1377 تا 1379، سردبیر فصلنامه قالی ایران بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 182

به "آثار موزه ملی فرش را در معرض دید عموم می گذاریم، فرش شناسی پرهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار موزه ملی فرش را در معرض دید عموم می گذاریم، فرش شناسی پرهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید