آرامش قبل از طوفان

به گزارش تور آلمان ارزان، اولین روز ماه مه 2020، هیچ شباهتی به سال های گذشته نداشت. کووید19 که چند ماهی است بلای ساکنان کره خاکی شده است، به عظیم ترین گردهمایی کارگران سراسر دنیا نیز شکل و شمایل دیگری داده بود.

آرامش قبل از طوفان

روز آدینه، در شرایطی که در بسیاری از کشورها قوانین سخت قرنطینه و ممنوعیت تجمع همچنان حاکم بود، میلیون ها کارگر در سراسر دنیا صدای اعتراض شان به فقر، گرسنگی، بیکاری، ایمنی نامناسب محیط کار و... را در تظاهرات کوچک خیابانی با فاصله گذاری اجتماعی، پارک خودرو در میدان های اصلی، ایستادن در بالکن های خانه و... به گوش دنیا رساندند. در بعضی کشورها مانند ایتالیا و روسیه نیز هیچ کس به خیابان ها نیامد و شماری از کارگران حضورشان را با بستن نوارهای قرمز روی شیرهای آتش نشانی اعلام کردند. شاید این باور همه آنها بود که از زبان شمار اندکی بیان شد: روز اول مه به تظاهراتش معروف است اما وقتی حتی به خاطر کرونا جمع های محبت آمیز هم لغو شده اند، ما هم باید با خطر کمتری امروز را برگزار کنیم.

در این میان تنها در چند نقطه دنیا تظاهرات پراکنده به خشونت کشیده شد. به گزارش آسوشیتدپرس، در ترکیه که دولت قوانین سختگیرانه قرنطینه و منع تظاهرات در میدان تقسیم استانبول- که نماد جنبش های کارگری است، - وضع نموده بود، پلیس دست کم 15 نفر را بازداشت و با بستن مسیرها از تمرکز جمعیت و شلوغی جلوگیری کرد.

لزوم اعتراض کارگری در 2020

به باور ناظران در شرایطی که شیوع کووید19 بیش از نیمی از کارگران سراسر دنیا را به خانه نشینی کشانده و بسیاری از آنها نیز با کمترین ایمنی بهداشتی و با درآمد اندک مجبور به کار هستند، برخلاف همه سال ها، سال جاری اعتراض کارگران وارد و لازم است.

در امریکا بیش از 30 میلیون نفر کارشان را از دست داده اند و حتی کادر درمانی از بحران بهداشت نیز هراس دارد. بسیاری از گروه های فعال کارگری معتقدند دولت باید با تخصیص 3.5 میلیارد دلار بودجه به کارگران بیکار و روزمزد، پیش از بروز یک فاجعه اقدامی کارآمد کند. چراکه بسیاری از کارگران حتی قادر به تأمین هزینه اجاره بهایشان نیز نیستند و خطر آوارگی تهدیدشان می نماید. سال جاری گسترده ترین اعتراضات در امریکا مربوط به شرکت های اینترنتی عظیم مانند آمازون بود. جایی که بسیاری از نیروهای آن به کرونا مبتلا شدند و همچنان با حداقل امکانات بهداشتی مجبور به کار هستند. یکی از کارگران اخراجی این شرکت گفت: موضوع مرگ و زندگی ما است. این ویروس کسب و کارهایمان را هم کشته است.

در پرتلند امریکا نیز که همیشه شلوغ ترین شرایط را داشت سال جاری مردم یک ساعتی در خودروهایشان ماندند و اعتراض خود به شرایط را اعلام کردند. اما براساس آخرین گزارش پلیس امریکا، هیچ یک از اعتراضات به خشونت نکشید و هیچ کس دستگیر نشده است. در آلمان نیز به نوشته الجزیره، صدها نفر با حضور در خیابان ها به شرایط قرنطینه اعتراض کردند اما با وجودی که بیش از 5 هزار نیروی پلیس در آماده باش قرار داشتند گزارش خشونت جدی اعلام نشد و تنها 6 نفر به دلیل حمله به یک گروه فیلمبرداری بازداشت شدند.

بحران بیکاری در کمین دنیا

براساس پیش بینی سازمان دنیای کار(ILO)، تداوم کاهش ساعت کار در سراسر دنیا به دلیل کنترل بیماری کرونا، زنگ خطر جدی را برای کسب وکار و زندگی بیش از 1.6 میلیارد کارگر در سراسر دنیا به صدا درآورده است؛ به طوری که زندگی و حیات بیش از نیمی از نیروی کار دنیا در خطر نابودی نهاده شده است. براساس اعلام سایت رسمی ILO، در یک آنالیز منطقه ای؛ در امریکا 12.4 درصد، در اروپا و آسیای مرکزی 11.8 درصد و در سایر نقاط دنیا 9.5 درصد کاهش ساعت کار، عمق این فاجعه را به مراتب بیشتر نشان می دهد. بحران مالی ناشی از همه گیری کرونا، 1.6 میلیارد نفر از کارگران مشاغل غیررسمی و در کل 3.3 میلیارد نفر را در سراسر دنیا در تأمین نیازهای ضروری زندگی با مسائل شدیدی روبه رو نموده است. براساس آنالیز ها تنها در ماه اول بحران همه گیری کرونا، 60 درصد درآمد مشاغل آسیب پذیر کاهش یافت. به عبارت دیگر حیات 81 درصد خانواده های کارگر در آفریقا، 21.6 درصد در آسیا و پاسیفیک و70 درصد در اروپا و آسیای مرکزی در لبه پرتگاه مرگ نهاده شد.

کووید-19، 436 میلیون شغل را در معرض نابودی کامل قرار داده است که این رقم شامل عمده فروشان، خرده فروشان، صنایع تولیدی، اقامتی و رفاهی، رستوران ها و آژانس های املاک می گردد.سازمان دنیای کار با تأکید بر بروز بحران بیکاری و فشار کشنده مالی در پساکرونا از دولت ها خواست تا با اقدامی هدفمند، فوری و کارآمد، بازار کار بویژه مشاغل کوچک و غیررسمی را تقویت نمایند. گای رایدر، مدیرعامل سازمان دنیای کار در این باره گفت: برای میلیون ها کارگر، نداشتن درآمد یعنی گرسنگی، ناامنی و آینده پوچ... با جدی شدن بحران شیوع، حمایت از مشاغل بشدت آسیب پذیر بیش از گذشته لازم و لازم است. در این شرایط اگر تلاشی برای حل مشکل نکنیم صاحبان این مشاغل به کلی از چرخه کار حذف خواهند شد.

فقر مطلق در پساکرونا

تداوم شرایط سخت مشاغل و ضربه شدید مالی به نیروی کار آسیب پذیر و مشاغل کوچک، بدون شک در دوران پساکرونا با تبعات سنگین تری همراه خواهد بود. رایدر با تأیید این موضوع گفت: اگر برای حل این بحران چاره جویی نگردد فقر مطلق گروه های آسیب پذیر را در دوران پساکرونا تهدید می نماید. به گزارش گاردین، براساس آخرین آنالیز ها، جهش ناگهانی ویروس کرونا در شمال و جنوب قاره امریکا، ایالات متحده و برزیل را بشدت تحت تأثیر قرار داده است اما کارگران اروپایی نیز در خطر جدی قرار دارند. بنابراین کارشناسان سازمان دنیای کار معتقدند پیشرفت مالی در عصر پساکرونا تنها با افزایش درآمد کارگران در سطح دنیای معنا پیدا می نماید.

به همین دلیل، مدیرعامل سازمان دنیای کار خطاب به دولت ها ادامه داد: امیدواریم سران کشورها شرایط را درک نموده و به احیای همه ابعاد اقتصاد توجه نمایند. به عبارت دیگر با تکرار سناریوی توجه به اقلیت خاص پیش از کرونا، اکثریت را در پساکرونا فراموش ننمایند. این ویروس شاید در موضوع ابتلا، تفاوتی میان فقیر و غنی قائل نگردد اما در بعد مالی اجتماعی این همه گیری بیشترین آسیب را به قشر ضعیف جامعه وارد کرد؛ کسانی که با خانه نشینی، حتی قادر به تأمین نیازهای ساده و ابتدایی زندگی شان نیز نیستند.،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1198

به "آرامش قبل از طوفان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامش قبل از طوفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید