آشنایی با جاهای دیدنی هفشجان چهارمحال و بختیاری

به گزارش تور آلمان ارزان، در این مقاله از معرفی مکان های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری درباره جاهای دیدنی هفشجان که یکی از شهرهای تاریخی این استان است صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با مجله سفر و گردشگری خبرنگاران همراه باشید

آشنایی با جاهای دیدنی هفشجان چهارمحال و بختیاری

مختصری درباره شهر هفشجان بدانید

بلیط هواپیما در طاهاگشت

یکی از شهرهای باستانی ایران واقع در بخش مرکزی شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری می باشد. این شهر در 15 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد، 150 کیلومتری اصفهان و در دامنهٔ رشته کوه جهان بین واقع شده است. پیشینه این شهر به دوره نوسنگی می رسد. این شهر تا پایان عصر صفویه حائز مرکزیت تمام در منطقه چهارمحالِ اصفهان بوده است و در ابتدای دوره قاجاریه نیز این موقعیت را حفظ کرده است.

کتیبه گر نوشته هفشجان

کتیبه گر نوشته هفشجان مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد و 6000 سال پیش است و در هفشجان، کوه جهان بین واقع شده است. این اثر در تاریخ 8 مرداد 1381 ب به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در کنار این کتیبه که بر دیوارهٔ صخره ای و صیقلی کوه جهان بین در حومه شهر هفشجان شهرکرد ایجاد شده است، بقایای راهی سنگ چین وجود دارد که به گفته کارشناسان، احتمالاً بقایای اولین جهت ارتباطی برای انتقال فرهنگ و تمدن شوش و دشت خوزستان به محیط تمدن تابستانی اسکندری هفشجان بوده است. به عبارت دیگر در گذشته شاهراه خوزستان به اصفهان یا همان راه دسپارت (دزپارت) از هفشجان که مرکزیت مطلق منطقه بوده، عبور می کرده است. اما متأسفانه امروزه هنوز حریم حفاظتی کتیبه گرنوشته و حداقل ایجاد سقف بروی آن برای جلوگیری از فرسایش تدریجی توسط برف و باران توسط هیچ یک از سازمان های استان انجام نپذیرفته است و این اثر 6000 ساله را که قدیمی ترین کتیبه استان است را در معرض نابودی تدریجی قرار داده اند.

گورستان تاریخی بزلر هفشجان

قبرستان تاریخی بُزلَر هفشجان مربوط به دوره صفوی به بعد است و در ابتدای شهر هفشجان واقع شده است. این اثر در تاریخ 8 مرداد 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهر هفشجان در گذشته یکی از مراکز مهم شیرتراشی بوده است و اکنون تعدادی از سنگتراش های قدیمی در هفشجان در قید حیاتند. شیرهایی که در قبرستان های هفشجان باقی مانده است، از زیباترین و خوش نقش ترین شیرهای سنگی محسوب می شوند. قدیمی ترین شیر سنگی موجود در استان چهار محال و بختیاری مربوط به دوره صفویه است. در 3 دهه گذشته شیرهای سنگی بی نظیر این قبرستان به غارت کشیده شدند. پرویز تناولی از معروف ترین مجسمه سازان ایران کتابی در خصوص شیر سنگی به چاپ رسانده است که شیر سنگی هفشجان را از مهم ترین نمونه های ایران برشمرده است.

گردشگاه چشمه زنه هفشجان

یکی از محبوب ترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری طبیعی در شهرستان هفشجان، منطقه گردشگری چشمه زنه است که در فاصله دو کیلومتری از این شهر، 20 کیلومتری از شهرکرد و در دامنه رشته کوه جهان بین قرار گرفته است. طبیعتی چشم نواز با دیدنی های منحصربه فرد و چشم گیر که نظر هر مسافر و تماشاگری را به خود جلب می سازد. این منطقه گردشگری، به آب معدنی و گل های لاله واژگون نیز در سراسر ایران و جهان شهرت دارد. در 20 کیلومتری از این دشت، برای تامین میزان قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان، مسئولین شهر سدی را روی چشمه آب معدنی احداث کرده اند. این سد خاکی دارای هسته ای رسی، تاجی با طولی برابر با 410 متر، عرض 8 متر و ارتفاعی بالغ بر 42 متر از روی پی، در ژرف ترین ناحیه ساخته اند. زنه به معنای زایش است و احتمالا چون آب این سد از چشمه ای جوشان در کوه جهان بین تامین می شود به این نام شهرت یافته است.

غار جهان بین هفشجان

در جهت شهر هفشجان به طرف چشمه زنه و در راه ارتباطی به سمت قله جهان بین، یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است که به نام غار جهان بین شهرت یافته است. علت شهرت این پدیده طبیعی به غار جهان بین، قرارگیری آن روی خط الراس کوه جهان بین است. این غار دارای طولی برابر با 20 متر و عمقی بالغ بر 80 متر است. از زیبایی های این غار، حضور حوضچه ای است بسیار زیبا و تماشایی که دارای عمقی نزدیک به 80 سانتی متر است. آب این حوضچه بسیار شفاف و زلال است و منظره جالبی را به داخل غار بخشیده است. دهانه غار نیز در ارتفاعی نزدیک به 3 کیلومتری از سطح دریا و در زیر صخره های کوه، واقع شده است. داخل غار نیز می توان سنگ های زیبایی در شکل های مختلف و خارق العاده مشاهده کرد که توجه بسیاری از غارنوردان را به خود جلب می کند.

تپه تاریخی اسکندری هفشجان

از آثار تاریخی استان چهارمحال و بختیاری می توان به تپه تاریخی اسکندری در باختر شهر هفشجان و 15 کیلومتری شهرکرد اشاره داشت، که مربوط به ایران پیش از باستان است. این اثر اولین و بزرگترین اثر ملی تاریخی استان چهارمحال و بختیاری که براساس سفالینه های کشف شده بر روی آن قدمتش به حدود 9000 سال قبل تخمین زده می شود. تپه اسکندری براساس برآورد ها احتمالاً سازه ای شبیه به زیگورات (معبد الهی) را داشته است و همچون دولت شهری کهن در چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تپه شهر کهنه

دومین اثر ملی استان در 20 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و 10کیلومتری شمال غربی هفشجان واقع در کنار جاده هفشجان-مصطفی آباد مشهور به منطقه کد محله واقع شده است

مقالات محبوب گردشگریجاهای دیدنی استانبول جاهای دیدنی اصفهان جاهای دیدنی مشهد جاهای دیدنی تبریز جاهای دیدنی کاشان

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 991

به "آشنایی با جاهای دیدنی هفشجان چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با جاهای دیدنی هفشجان چهارمحال و بختیاری" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاهای دیدنی هفشجان چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید