عجایب ایران ؛ مکان هایی که باور نمی کنید در کشورمان باشند

به گزارش تور آلمان ارزان، عجیب ترین جاذبه های گردشگری ایران شامل دیدنی های تاریخی و طبیعی هستند که افسانه های مختلفی درباره آن ها وجود دارد.

عجایب ایران ؛ مکان هایی که باور نمی کنید در کشورمان باشند

بعضی از شهرهای کشور ما آثار تاریخی و طبیعی برجسته ای را در خود جا داده اند که از عجایب ایران هستند. این جاذبه ها از پرطرفدارترین جاهای دیدنی ایران میان گردشگران داخلی و خارجی به شمار می فرایند و سهم قابل توجهی در رونق گردشگری دارند. بسکمک از علاقه مندان به سفر، جاذبه های و عجایب ایران را برای گشت و گذار و بازدید انتخاب می کنند.

بعضی از دیدنی های عجیب ایران بناهایی تاریخی و باستانی هستند که به مرور زمان افسانه های مختلفی میان مردم محلی از آن ها نقل شده و دست به دست چرخیده است. بعضی عجایب ایران نیز جاذبه هایی طبیعی با موقعیت خاص جغرافیایی هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می کنند. گرچه بعضی از عجیب ترین جاذبه های ایران ساخته دست انسان ها هستند، ویژگی خاص معماری یا ساختار آن ها سبب اسرارآمیزی این بناها می گردد.

اگر از علاقه مندان سفر به منطقه ها عجیب و پر رمز و راز هستید، در این مقاله با ما همراه شوید. ما در ادامه بعضی از دیدنی های عجیب و منحصربه فرد ایران را به شما معرفی می کنیم و دلیل استقبال گردشگران از این منطقه ها را شرح می دهیم.

با عجایب ایران آشنا شوید:

  • تالاب ارواح نوشهر
  • دره کال جنی طبس
  • دریاچه تخت سلیمان تکاب
  • گورستان سفید چاه بهشهر
  • قبرستان خالد نبی
  • جنگل جیغ مشهد
  • باغ سنگی سیرجان
  • دریاچه کلوت شهداد
  • تخت جمشید شیراز
  • کویر ریگ جن
  • روستای صخره ای میمند
  • دره کول خرسان دزفول
  • دریاچه لیپار چابهار
  • کوه های مریخی چابهار
  • غار پراو کرمانشاه
  • قنات قصبه گناباد
  • تنگه چاهکوه قشم
  • غار نمکدان قشم
  • منار جنبان اصفهان

تالاب ارواح نوشهر

تالاب ارواح یا دریاچه ممرز در فاصله حدود 50 کیلومتری از نوشهر، یکی از جاذبه های طبیعی منحصربه فرد در استان مازندران است. این دریاچه بین جنگل های حفاظت شده ممرز واقع شده است و موقعیت خاص و ممتاز آن سبب انتخاب نام تالاب ارواح برای این دریاچه شده است.

اگر برای بازدید از تالاب ارواح ساعت های نخست روز را انتخاب کنید با منظره ای عجیب از درختان پوسیده میان مه روبرو خواهید شد. آب بخش های زیادی از این دریاچه باتلاقی است و درختان و گیاهان در بخش های مختلف آن پوسیده اند. نام گذاری این تالاب به نام ارواح به وسیله محلیان این منطقه انجام شده و تنها به دلیل فضای وهم آلود این دریاچه است و هیچ ریشه خرافی دیگری ندارد.

در فصل های بهار، پاییز و زمستان در طول روز این دریاچه پوشیده از مه غلیظ است و در فصل تابستان این حالت دریاچه در طول روز از بین می رود. صدای پرندگان و جانوران اطراف دریاچه ارواح در سکوت این منطقه، بر رمزآلودی این تالاب می افزاید. اگر علاقه مند به بازدید از جاذبه های عجیب طبیعی هستید، زمانی را به دیدن این تالاب اختصاص دهید.

دریاچه ممرز در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا و در منطقه ای مرتفع و خوش آب و هوا قرار گرفته است. دسترسی به این دریاچه از جهت جاده جنگلی میسر می گردد و جنگل های اطراف بسیار بکر و دست نخورده و مناسب پیاده روی هستند.

  • آدرس تالاب ارواح: استان مازندران، نوشهر، پنج کیلومتری شمال روستای چلندر (مشاهده روی نقشه)

دره کال جنی طبس

دره کال جنی از پر رمز و رازترین جاذبه های طبیعی در استان خراسان جنوبی است و در شهرستان طبس واقع شده است. کال به معنی جهتی است که به وسیله جریان سیلاب ایجاد می گردد. بخش دوم عبارت کال جنی به مرور زمان و بر اثر افسانه های محلی میان ساکنان روستاهای اطراف به کال اضافه شده است و ریشه خرافی دارد. بسکمک از محلیان این منطقه از این دره با نام دره جنی یاد می کنند.

سراسر دره کال جنی را دیواره های بلند و پر نقش و نگار پوشانده اند. این منطقه در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش آب و خاک به وجود آمده است و زمین شناسان امکان وجود رودخانه ای بزرگ در گذشته در این دره را بسیار محتمل می دانند. بخش هایی از جهت دره بسیار باریک می شوند و بخش هایی از آن نیز یو شکل و وی شکل هستند.

در بخش های مختلفی از دره کال جنی آبشارها و حوضچه های کوچک به چشم می خورند و عمق بعضی از آن ها به بیش از یک متر می رسد. کال اصلی از نخلستان آغاز می گردد و تونلی دستکند بخش زیادی از آب دره را به قنات هدایت می کند. کال های فرعی دیگری نیز در این دره دیده می شوند که در بیشتر روزهای سال خشک هستند. برای بازدید از این منطقه فصل مناسب را انتخاب کنید و در زمان بارندگی شدید از بازدید این دره صرف نظر کنید. برای اطمینان بیشتر پیش از سفر به این دره از شرایط آب و هوایی منطقه استعلام بگیرید تا خطر گرفتار شدن در سیلاب ها برای شما پیش نیاید.

برای رسیدن به دره کال جنی در جاده طبس به بشرویه، پس از گذشتن از دو راهی استخر و ورود به جاده محلی در حدود پنج کیلومتر جهت را ادامه دهید تا به ورودی دره برسید. به جز جهت خاکی که در پایان به دره می رسد، راه های فرعی از میانه های جهت به دره کال جنی وجود دارد که به مرور زمان و بر اثر فرسایش خاک به وجود آمده است؛ اما طی کردن این جهت برای غیر محلی ها ساده نیست و عبور از آن به گردشگران نیز توصیه نمی گردد.

جهتهای فرعی به سمت دره کال جنی گرچه از منطقه های سرسبز و زیبا عبور می کنند، دیواره هایی پرشیب و بلند دارند که عبور از آن ها برای همه ساده نیست. اگر برای نخستین بار به این دره پر رمز و راز وارد می شوید، از راهنماهای محلی برای پیدا کردن جهت کمک بگیرید؛ در غیر این صورت به جهتهای دورتر نروید.

  • آدرس دره کال جنی: استان خراسان جنوبی، جاده طبس، بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه (مشاهده روی نقشه)

دریاچه تخت سلیمان تکاب

دریاچه تخت سلیمان تکاب در مجموعه باستانی تخت سلیمان در فاصله حدود 30 کیلومتری از شهر تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده است. در این مجموعه باستانی آثار و بناهایی مانند آتشکده و معبد از دوره های ساسانی و ایلخانی به جا مانده است. دریاچه تخت سلیمان در این منطقه چندین هزار سال قدمت دارد و افسانه های متفاوتی از آن بین اهالی این منطقه نقل می گردد.

آب دریاچه تخت سلیمان بسیار آهکی است و به همین دلیل امکان شنا، غواصی و دسترسی به عمق آن وجود ندارد. با وجود تلاش های کارشناسان و زمین شناسان اطلاعات زیادی درباره این دریاچه به دست نیامده است. تابلوی شنا ممنوع در نقاط مختلف اطراف این دریاچه به چشم می خورند و بنا بر گفته ساکنان این منطقه افراد زیادی از این دریاچه هرگز برنگشته اند.

در افسانه های محلی پیدایش دریاچه تخت سلیمان را بر اثر کوبیدن عصا به دست حضرت سلیمان در این محل می دانند. افسانه هایی نیز درباره وجود گنج های بی شمار در اعماق این دریاچه وجود دارند که از میان آن ها گنجینه های کوروش کبیر، اشکانیان و ساسانیان مشهور هستند؛ اما به دلیل عدم دسترسی به عمق این دریاچه هرگز درستی این افسانه ها ثابت نشده اند.

عمق دقیق دریاچه تخت سلیمان مشخص نیست؛ اما در کاوش های گروه های باستان شناس آلمانی بیشترین عمق آن در حدود 70 متر عنوان شد. در گزارش های کارشناسی به وجود لوح و کتیبه و بعضی اقلام باستانی دیگر در عمق این دریاچه اشاره می گردد که استخراج آن ها نیاز به تجهیزات حرفه ای دارد. این دریاچه به شکل تنگ است و دهانه بسته ای به نسبت محیط پایین خود دارد.

عمق دریاچه تخت سلیمان قابل رؤیت نیست و به دلیل رسوب بالا در آب آن تنها سطح آب دیده می گردد. تا به امروز موجود زنده ای نیز در این دریاچه پیدا نکرده اند. در سال های اخیر مستندی درباره دریاچه تخت سلیمان ساخته شده است که افسانه های موجود درباره این دریاچه و امکان درستی آن ها را بررسی می کند. دریاچه تخت سلیمان به همراه این مجموعه باستانی در سال 2003 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

  • آدرس دریاچه تخت سلیمان: استان آذربایجان غربی، 30 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب، مجموعه تاریخی تخت سلیمان (مشاهده روی نقشه)

گورستان سفید چاه بهشهر

گورستان سفید چاه در بخش یانه سر شهرستان بهشهر و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. قدمت این گورستان به زمان حکومت تیموریان می رسد و از آن به عنوان نخستین قبرستان مسلمانان یاد می کنند. در این آرامستان سنگ قبرهایی ایستاده با نقش و نگارهایی عجیب دیده می شوند که سبب اسرارآمیزی این گورستان شده اند.

از طرف دیگر افسانه های مختلفی میان مردم محلی درباره گورستان سفید چاه دهان به دهان می گردد. خاک این منطقه سفید رنگ است و مردم محلی اعتقاد دارند بدن مردگان آن ها در این آرامستان نمی پوسد و سالم می ماند؛ به همین دلیل برای دفن مردگان خود در این قبرستان تلاش می کنند.

روی سنگ قبرهای گورستان سفید چاه نقش و نگارهایی مانند انواع حیوانات و گیاهان تا نشانه هایی از شغل و شخصیت درگذشتگان به چشم می خورند. کارشناسان هرکدام از این تصاویر را نمادی خاص از ساکنان قدیم این منطقه می دانند. در این گورستان مقبره بزرگان و امامزاده ای نیز وجود دارد که مردم این منطقه احترام زیادی برای آن ها قائل هستند. نام این گورستان در سال 1381 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس گورستان سفید چاه: استان مازندران، بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه (مشاهده روی نقشه)

قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی در منطقه ای کوهستانی در استان گلستان و در فاصله 55 کیلومتری از شهرستان کلاله واقع شده است. این گورستان را به واسطه سنگ قبرهای غیر طبیعی آن می شناسند و به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات قبرها از آن با عنوان یکی از عجیب ترین جاذبه های تاریخی شمال ایران یاد می کنند.

گورستان خالد نبی در جوار زیارتگاه خالد نبی و بر فراز تپه های سرسبز ترکمن صحرا واقع شده است. اطراف این آرامستان مقبره های دیگری متعلق به دو شخص به نام های عالم بابا و چوپان عطا قرار گرفته اند که از نزدیکان خالد نبی بوده اند؛ اما هیچ اطلاعی از صاحبان قبرهای عجیب این گورستان در دست نیست.

در گورستان خالد نبی در حدود 600 سنگ قبر با اشکال دو نیم دایره چسبیده به هم، شاخ قوچ و استوانه ای به چشم می خورند که ارتفاع بعضی از آن ها به دو متر می رسد؛ اما هیچ اطلاعات دیگری روی آن ها ثبت نکرده اند. شکل عجیب این سنگ قبرها توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند و مردم محلی افسانه های زیادی از این منطقه بازگو می کنند. بنا بر افسانه ای قدیمی که بین مردمان این منطقه رواج بیشتری دارد، خالد نبی در این مکان دعا کرده است که مردم قوم او سنگ شوند و این داستان نسل به نسل بین مردم محلی روایت شده است.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از تاریخچه این گورستان در دست نیست و متاسفانه تعداد زیادی از سنگ قبرهای آن را دزدیده اند. برای بازدید از این منطقه در فصل های بهار و پاییز راهی سفر شوید و اگر در روزهای تابستانی قصد دیدن این منطقه را دارید، صبح زود راهی شوید. در روزهای گرم تحمل تابش مستقیم آفتاب در این منطقه بسیار سخت خواهد بود.

  • آدرس قبرستان خالد نبی: استان گلستان، 55 کیلومتری روستای کلاله، روستای گچی سو، کوه گوگجه داغ (مشاهده روی نقشه)

جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ یکی دیگر از جاذبه های طبیعی عجیب در کشور ما است که در استان خراسان رضوی و جنوب شهر مشهد واقع شده است. این جنگل در منطقه طرقبه و در جوار روستای سربرج واقع شده است. جنگل جیغ از سرسبزترین نواحی در نزدیکی شهر مشهد است و گردشگران زیادی در طول سال، به خصوص در روزهای گرم به این منطقه خوش آب و هوا پناه می برند.

شاید در نگاه نخست جنگل جیغ کاملا عادی به نظر برسد، ما صداهای آزاردهنده از این جنگل در طول شب به گوش می رسند که توجه ساکنان روستاهای اطراف را به خود جلب کرده اند. صدایی نزدیک به جیغ یا سوت ممتد از زمان غروب خورشید در این جنگل بلند می گردد و تا زمان بر آمدن خورشید نیز ادامه دارد.

تا مدت های طولانی صداهای جنگل جیغ سبب ایجاد شایعات داغ می شد و به همین دلیل از این منطقه با نام جنگلی عجیب و ترسناک یاد می کردند؛ اما پس از بررسی کارشناسان، منبع ایجاد صداها نوعی جیرجیرک با نام محلی کز عنوان شد. این حشره در طول فصل های پر بارش به جنگل جیغ می رسد و تعداد زیاد آن ها شدت صداها را بالا می برند، تا جایی که از دور شبیه صدای فریاد و جیغ به نظر می رسد. عمر این جیرجیرک ها 40 روز است و نزدیکی رودخانه ها محل تجمع آن ها است. برای بازدید از این منطقه بهترین زمان فصل بهار است.

  • آدرس جنگل جیغ: استان خراسان رضوی، طرقبه، روستای سربرج (مشاهده روی نقشه)

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی سیرجان از عجیب ترین جاذبه ها در استان کرمان به شمار می رود که به وسیله شخصی به نام درویش خان اسفندیار پور ساخته شده است. درختان چوبی با میوه های سنگی دلیل اصلی اسرارآمیزی این منطقه هستند. تمام این درخت ها را درویش خان با ابزار محدود ساخته است و سال ها از برپایی این باغ نمادین می گذرد.

به گفته خانواده درویش خان، در سال 1340 شمسی با انجام اصلاحات ارضی بخش های زیادی از زمین های این خانواده از دست می فرایند و خشک می شوند. درویش خان که شاهد از بین رفتن درختان و باغ های خود بوده است، پریشان می گردد و به نشانه اعتراض در یکی از باغ های خشکیده، تندیس سازی از چوب و سنگ را آغاز می کند.

درختان باغ سنگی سیرجان در حقیقت تنه های خشک شده درختان باغ های سرسبز درویش خان بوده اند که او به تنهایی تک تک آن ها را از خاک در آورده و در این باغ در گودال های عمیق قرار داره است. بعضی از سنگ های آویزان از درخت ها بسیار سنگین و بزرگ هستند و حمل و سوراخ کردن آن ها به وسیله این پیرمرد تنها جای تعجب بسیار دارد. تندیس های باغ سنگی سیرجان را می توان نمونه هایی مدرن از هنر مجسمه سازی برشمرد.

با مرگ درویش خان اسفندیار پور رازهای ساخت باغ سنگی نیز از بین رفتند، گرچه در زمان زندگی او نیز به دلیل کر و لال بودن درویش خان کسی نتوانست از انگیزه های او به شکل کامل مطلع گردد. پس از مرگ درویش خان یکی از درخت ها فرو افتاد. برای سر پا کردن این درخت چندین نفر جمع شدند و به کمک یکدیگر به سختی درخت را بر پا کردند. در حال حاضر گرداگرد این باغ سنگی را حصار کشیده اند؛ اما اهتمام جدی برای حفاظت از آن وجود ندارد. درویش خان در سال 1386 شمسی در سن 90 سالگی چشم از جهان فرو بست و او را در جوار درختان باغ سنگی اش به خاک سپردند.

  • آدرس باغ سنگی: استان کرمان، 48 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، روستای میاندوآب (مشاهده روی نقشه)

دریاچه کلوت شهداد

دریاچه کلوت شهداد یکی از زیباترین عجایب طبیعی ایران در مجاورت کویر شهداد کرمان است که زمان چندانی از عمر آن نمی گذرد. این دریاچه در سال 1398 شمسی پس از بارش های نخستین روزهای سال در میان کویر و مجاورت کلوت های شهداد به وجود آمد.

کویر لوت در بخش شهداد کرمان یکی از کم باران ترین نقاط داخل کشور ما به شمار می رود که کمترین اندازه بارش ها را در طول سال بین منطقه ها مختلف ایران به خود اختصاص می دهد. هیچ پوشش گیاهی در این منطقه وجود ندارد و ایجاد دریاچه ای میان این کویر از عجایب این منطقه به شمار میرود.

منطقه گندم بریان که در طول سال های گذشته بیشترین دمای هوای جهان را تجربه کرده است، در نزدیکی دریاچه شهداد واقع شده است. شدت تبخیر در این نواحی تا اندازه ای است که هر لاشه ای پیش از تجزیه، خشک خواهد شد؛ به همین جهت ایجاد دریاچه در این منطقه توجه کارشناسان و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

برای بازدید از دریاچه کلوت شهداد باید از شهداد به سمت کلوت ها پیشروی کنید و پس از پیمودن جهتی در حدود 50 کیلومتر به این دریاچه خواهید رسید. از میان این دریاچه کلوت هایی سر از آب بیرون آورده اند و خودنمایی می کنند. در مورد بقای این دریاچه در طول سال های آینده اطمینانی وجود ندارد؛ اما با توجه به ادامه حیات آن در طول دو سال پس از خشک سالی های فراوان، امید به بقای آن میان مردم محلی دوچندان شده است.

  • آدرس دریاچه کلوت: استان کرمان، 40 کیلومتری شهداد، کلوت شهداد (مشاهده روی نقشه)

تخت جمشید شیراز

مجموعه تخت جمشید یا پاسارگاد یکی از ارزنده ترین بناهای باستانی در تمام جهان است که در کشور ما واقع شده است. آثار و بناهای به جا مانده در این مجموعه نمونه هایی اعجاب آور از معماری و تمدن بشر در دوران باستان به شمار می فرایند. نخستین شگفتی در این مجموعه سازه هایی بزرگ از سنگ هستند که در دل کوه بنا شده اند. هخامنشیان در ساخت کاخ های خود از سنگ های تراشیده در ابعاد بسیار بزرگ استفاده می کردند و در ساختار این بناها هیچ ملاتی بین سنگ ها به چشم نمی خورد؛ با این وجود پس از گذشتن 2500 سال هنوز بخش هایی از این بناها برپا هستند که جای شگفتی بسیار دارد.

از طرف دیگر چگونگی حمل قطعات بزرگ سنگ تا پای کوه در زمان باستان بدون دسترسی به ابزار و ماشین آلات پیشرفته برای مهندسان امروزی هنوز سوالی بدون پاسخ است. تراش ستون ها، سرستون ها و دروازه های شهر و کاخ ها نیز با نقوش برجسته، با ظرافت بالا از دیگر عجایب پرسپولیس به شمار می رود.

در منشورهای باستانی و الواح به جا مانده از دوره حکومت هخامنشیان در تخت جمشید، شرح مفصلی از قوانین کارگری و حقوق و مزایای آن ها حک شده است که با قوانین جوامع پیشرفته امروزی برابری می کند. از جمله قوانین جالب توجه در زمان حکومت پادشاهان هخامنشی، پرداخت حقوق مساوی به کارگران زن و مرد و واگذاری مناصب اجتماعی مختلف به بانوان بوده است.

در چهار گوشه کاخ آپادانا چهار لوح زرین کشف کرده اند که روی همه آن ها یک متن حکاکی شده است. مورخان متن این سنگ نوشته ها را که به دستور داریوش شاه حک شده اند، پیغام صلح و دوستی به تمام مردم جهان می دانند. مجموعه تخت جمشید در شمال شرقی شیراز و در منطقه مرودشت واقع شده است و بازدید از آن برای علاقه مندان به جاذبه های تاریخی خالی از لطف نیست.

  • آدرس تخت جمشید: استان فارس، مرودشت، 60 کیلومتری شمال شرقی شیراز (مشاهده روی نقشه)

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن در استان سمنان از دور افتاده ترین نواحی بیابانی در کشور ما است که به دلیل عدم دسترسی به بخش هایی از آن تا مدت های مدید، لقب مثلث برمودای ایران را به آن داده بودند. به نظر زمین شناسان در این منطقه هیچ نشانی از آب و زندگی نیست. باتلاق ها و نمکزارهای گسترده در کویر ریگ جن، این منطقه را به یکی از اسرارآمیزترین منطقه ها کشور ما تبدیل کرده است و بنا به گفته محلیان بسکمک از گردشگران در سفر به این کویر هرگز بازنگشته اند.

با گذشت زمان و افزایش تجهیزات ایمنی در سال 1997 میلادی برای نخستین بار علی پارسا، کویر شناس ایرانی به همراه مدیر وقت پارک ملی کویر بر فراز این منطقه پرواز کردند و یک سال بعد، آقای پارسا به وسیله ماشین از کویر ریگ جن گذشت. به این ترتیب طلسم دست نیافتنی بودن کویر ریگ جن شکسته شد.

به دلیل اختلاف بالای دما در طول روز و شب، سنگ های کویر در سرمای شب دچار فرسایش و شکستگی می شوند و صداهایی از این منطقه به گوش می رسد. از این پدیده با نام گریه سنگ یاد می کنند. نام کویر ریگ جن را به دلیل صعب العبوری آن انتخاب کرده اند.

با وجود دسترسی به کویر ریگ جن به وسیله گروه های حرفه ای در سال های گذشته، این کویر هم چنان انتخاب مناسبی برای همه علاقه مندان به کویرنوردی نیست و بازدید از این منطقه نیازمند تجربه و دانش بالا و وسایل و تجهیزات کامل است؛ پس برای نخستین تجربه کویرگردی، کویر ریگ جن را انتخاب نکنید. برای افراد با تجربه نیز همراهی راهنماهای محلی و باتجربه لازم است.

یکی از مهم ترین نکته ها در بازدید از کویر ریگ جن، تغییر دائمی شکل تپه های ماسه ای در این منطقه است که سبب اشتباه گردشگران و گم کردن جهت می گردد. در گذشته دلیل گمراهی مسافران در این کویر را وجود نیروهای اهریمنی و جن ها می دانستند که کاملا ریشه در جهل و خرافات داشت. امروزه با استفاده از جهتیاب های قوی، تجهیزات و امکانات حرفه ای و همراهی راهنماهای مسلط به جهت کویر ریگ جن، امکان بازدید از این منطقه اسرارآمیز وجود دارد.

  • آدرس کویر ریگ جن: استان سمنان، گرمسار، جنوب شرقی گرمسار(مشاهده روی نقشه)

روستای صخره ای میمند

روستای صخره ای میمند از جالب توجه ترین جاذبه های تاریخی در استان کرمان است که موقعیت جغرافیایی این روستا ویژگی متمایز آن است. خانه های روستای میمند داخل صخره های سنگی بزرگ کنده شده اند. در این روستای باستانی بیش از 2000 اتاق در دل کوه ها به چشم می خورند که بین هشت تا 12 هزار سال قدمت دارند.

ساخت خانه های سنگی در دل کوه با ابزار محدود در زمان باستان سبب تعجب باستان شناسان در روستای میمند می گردد. مورخان این منطقه را از نخستین سکونتگاه های مادها و اقوام آریایی می دانند. سنگ نگاره و آثار باستانی به دست آمده از بخش های مختلف این روستا، قدمت آن را نشان می دهد. این روستا هم چنان قابل سکونت است و مردم این منطقه با حفظ آداب و رسوم سنتی خود در خانه های سنگی زندگی می کنند.

نام روستای صخره ای میمند در سال 2015 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در روستای میمند حمامی بزرگ نیز دیده می گردد که خزینه و معماری داخلی پیچیده ای دارد. طراحی و ساخت این حمام از دیگر عجایب روستای میمند به شمار می رود. در طول سالیان اخیر فرایند مهاجرت روستاییان این منطقه افزایش یافته که تاسف برانگیز است. بازدید از این روستای باستانی برای علاقه مندان به دیدنیهای عجیب ایران خالی از لطف نیست.

  • آدرس روستای میمند: استان کرمان، شهر بابک، روستای میمند (مشاهده روی نقشه)

دره کول خرسان دزفول

دره کول خرسان در استان خوزستان و در فاصله کوتاهی از شهر دزفول واقع شده است. دمای هوای این دره در طول گرم ترین روزهای خوزستان در حدود مثبت 20 درجه سانتی گراد است که سبب تعجب گردشگران می گردد. از دیگر عجایب دره کول خرسان جوشش چشمه های خروشان در دیواره های این دره است.

از دره کول خرسان با نام های دره ارواح و اشکفت زرده نیز یاد می گردد. در بعضی از بخش های جهت این دره ارتفاع دیواره های اطراف به بیش از 100 متر می رسد و جهت باریک تا چند کیلومتر امتداد دارد. نور آفتاب به بخش های زیادی از این دره نمی رسد و آب خنک میان دیواره ها جریان دارد؛ به همین دلیل هوای این منطقه در فصل تابستان خنک و مطبوع باقی می ماند.

دره کول خرسان در پایین ترین قسمت ها، عمقی نزدیک به 200 متر دارد و دیدنی دیواره های بلند در اطراف فضایی وهم آلود ایجاد می کند. پیش از بازدید از این منطقه حتما شرایط آب و هوای این دره را استعلام کنید و در زمان بارندگی و ابری بودن هوا به این دره نروید؛ زیرا احتمال جاری شدن سیلاب زیاد است.

دره کول خرسان در حدود 10 کیلومتر طول دارد و با نزدیکی به پایان این جهت، آب در تنگه بالا می آید. دره خرسان در پایان به رود دز می رسد و به دلیل افزایش حجم آب پیمودن این بخش برای افراد زیادی می تواند خطرآفرین باشد. در صورت بارش باران نیز در فاصله کوتاهی سیلاب های خروشان در این قسمت از دره خرسان به راه می افتند ؛ پس برای بازدید از این منطقه تنها بخش های امن تنگه را انتخاب کنید.

  • آدرس دره کول: استان خوزستان، 35 کیلومتری شمال دزفول در جهت شهیون، مجاور روستای پاقلعه و بیشه بزان (مشاهده روی نقشه)

دریاچه لیپار چابهار

دریاچه لیپار در نزدیکی شهر چابهار واقع شده است و یکی از معدود دریاچه های صورتی در جهان به شمار می رود. شاید با شنیدن نام دریاچه تصور گستره ای از آبی خروشان در مقابل چشم شما زنده گردد؛ اما این دریاچه آبی نیست و این ویژگی، وجه تمایز دریاچه لیپار است.

آب دریاچه لیپار از شورترین آب های آبگیرهای جهان است و وجود نوعی باکتری و پلانکتون گیاهی سبب تغییر رنگ این دریاچه به رنگ صورتی می گردد. این دریاچه مملو از مواد آلی و معدنی است و به همین دلیل تغییرات بیولوژیکی زیادی در آن انجام می گردد و تعداد پلانکتون های قرمز رنگ در زمستان به اوج می رسد.

برای دیدنی این دریاچه زیبا باید در جاده چابهار به گواتر پیش بروید. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه اواسط فصل زمستان تا نخستین روزهای فصل بهار است. در این بازه زمانی گستره ای از رنگ های آبی، صورتی، نارنجی و قرمز در دریاچه لیپار به چشم می خورد.

  • آدرس دریاچه لیپار: استان سیستان و بلوچستان، 15 کیلومتری شرق چابهار، جهت جاده ساحلی بندر گواتر، جوار روستای رمین (مشاهده روی نقشه)

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار از دیگر عجایب دیدنی ایران در جنوب ایران هستند که به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای موسوم به بدبوم توجه چندانی به آن ها نمی گردد. این کوه ها در فاصله 50 کیلومتری از بندر چابهار قرار گرفته اند و در حدود پنج میلیون سال از عمر آن ها می گذرد.

فرسایش آب و خاک در طول زمان عجیب ترین نقش ها را بر کوه های مریخی ایجاد کرده است. از این کوه ها با نام کوه های مینیاتوری نیز یاد می کنند. این منطقه در سال های گذشته زیر حجم انبوهی از خاک مدفون بود و بر اثر گذشت زمان به مرور پدیدار شد. شیارهای ریز و یک دست روی صخره های این منطقه، تندیس هایی زیبا خلق کرده اند که شبیه مجسمه های ساخت دست انسان هستند.

اطراف کوه های مریخی هیچ گیاهی دیده نمی گردد. ارتفاع این کوه ها بین پنج تا 100 متر تغییر می کند و کشف فسیل ماهی و جانوران دریایی در بخش های مختلف آن، قرار داشتن این منطقه زیر آب، پیش از مدفون شدن آن در گذشته را نشان می دهد. کوه های مینیاتوری چابهار در جوار دریاچه لیپار قرار دارند و علاقه مندان به بازدید از جاذبه های عجیب ایران می توانند از این جاذبه های طبیعی در یک روز دیدن کنند.

  • آدرس کوه های مریخی: استان سیستان و بلوچستان، 40 تا 50 کیلومتری شهرستان چابهار (مشاهده روی نقشه)

غار پراو کرمانشاه

غار پراو یکی از دیدنیهای عجیب ایران در استان کرمانشاه است که بر فراز کوه پراو واقع شده است. دهانه ورودی این غار به شکل عمودی است و برای بازدید از این غار به تجهیزات غارنوردی حرفه ای و آمادگی بدنی بالا نیاز دارید. این غار میان طبیعت گردان به عنوان خطرناک ترین، مرگبارترین و خشن ترین غار در ایران شناخته می گردد که ورزشکاران زیادی جان خود را در آن از دست داده اند.

تا حدود 30 سال پیش هیچ گروه یا فردی نتوانسته بودند کل جهت غار پراو را طی کنند؛ اما پس از موفقیت نخستین گروه کوهنوردی، به تدریج راه برای ورزشکاران بیشتری باز شد و به مرور زمان افراد بیشتری تا پایانی جهت غار را پیمودند. تلاش گروه های مختلف کوهنورد سبب مرگ پنج تن از ورزشکاران شد؛ اما در نهایت داخل غار پاکسازی و جهت آن باز شد.

برای ورود به غار پراو باید از کوهی به ارتفاع 3000 متر بالا بروید و سپس به صورت عمودی به غار وارد شوید؛ البته برای این کار نیاز به آمادگی جسمانی بالا خواهید داشت. داخل این غار نیز گذرگاه های باریک افقی و عمودی دارد و برای سلامت عبور کردن از این جهت تجربه بالای کوهنوردی و غارنوردی لازم است. کوهنوردان مشهور جهان در گذشته از این غار با نام اورست غارهای جهان نام برده اند؛ اما در حال حاضر غارهای سخت تری در کشورهای دیگر کشف شده اند.

  • آدرس غار پراو: استان کرمانشاه، 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه (مشاهده روی نقشه)

قنات قصبه گناباد

قنات قصبه گناباد از عجیب ترین سازه های مهندسی در تاریخ ایران به شمار می رود و ابتکار ایرانیان در طراحی این قنات برای آب رسانی به منطقه ها حاشیه کویر در خراسان جنوبی قابل ستایش است. طراحی برجسته این قنات و نمونه های مانند آن در دیگر شهرهای کشور ما، سبب ثبت نام قنات ایرانی در فهرست جهانی یونسکو شده اند.

از مهم ترین ویژگی های قنات قصبه گناباد می توان به عمق چاه مادر، تکنولوژی حفر قنات و شیوه بهره بردای از آن اشاره کرد. از عمر این قنات در حدود 2500 سال می گذرد و نقشه بی نظیر آن سبب تعجب مهندسان امروزی می گردد. قنات قصبه طولانی ترین قنات شناخته شده در جهان است و شاهکار تمدن تاریخ بشر به شمار می رود.

  • آدرس قنات قصبه: استان خراسان رضوی، گناباد، جاده گناباد به کاخک (مشاهده روی نقشه)

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه در استان هرمزگان واقع شده است و بخشی از ژئوپارک قشم به شمار می رود. این تنگه دیدنیی در فاصله 70 کیلومتری از شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است. این منطقه در طول سالیان دراز و بر اثر فرسایش خاک به شکل تندیس های تراشیده به دست انسان در آمده است.

تنگه چاهکوه در گذشته محل تامین آب شیرین مردم این منطقه و به دست ساکنان روستاهای اطراف چند چاه در آن تعبیه شده بود. هرچه میان صخره های پرپیچ و خم این تنگه پیش بروید، به مناظری زیباتر خواهید رسید. زیبایی این تنگه توجه بسکمک از مسافران را به خود جلب می کند.

در طول جهت تنگه چاهکوه دیواره های بلند شما را احاطه می کنند و با پیشروی در جهت تنگه به جهتهای باریک تر خواهید رسید. برای رسیدن به تنگه چاهکوه باید از میدان درگهان در جزیره قشم به سمت غرب بروید. با گذر از روستای چاهو به ورودی این تنگه و پس از پیمایشی کوتاه به عمق تنگه خواهید رسید.

  • آدرس تنگه چاهکوه: استان هرمزگان، 70کیلومتری جزیره قشم، نزدیکی چاهوی شرقی (مشاهده روی نقشه)

غار نمکدان قشم

غار نمکدان از دیگر دیدنی های اعجاب آور در جزیره قشم است که در بخش غربی این جزیره واقع شده است. پیدایش این غار به نخستین دوره های زمین شناسی باز می گردد و از کهن ترین جاذبه های طبیعی در جنوب ایران است. غار نمکدان قشم طولانی ترین غار نمکی در جهان به شمار می رود و تا به امروز تنها نزدیک به هفت کیلومتر آن را کشف کرده اند.

با ورود به غار نمکدان قشم با دیواره هایی مملو از بلورهای نمک روبرو می شوید که در حدود 500 میلیون سال عمر دارند. بازدید از این غار برای گردشگران تنها در 100 متر ورودی آن امکان پذیر است. این غار بر بلندی کوهی گنبدی واقع شده است که دامنه آن را شنزاری نمکی و سفید پوشانده است.

درون غار نمکدان قشم را قندیل هایی با شکل های زیبا پوشانده اند. سقف این غار نیز مملو از ریسه های به هم بافته از بلورهای نمک است. در طول غار نمکدان تالارهای کوچک و بزرگی قرار گرفته اند که در هرکدام از آن ها مناظری زیبا از فرسایش رسوبات نمکی به چشم می خورند. غار نمکدان از اعجاب انگیزترین جاذبه های طبیعی در تمام جهان است و کارشناسان خارجی نیز از این غار با عنوان یکی از شگفت انگیزترین یافته های زمین شناسی در جهان یاد کرده اند.

  • آدرس غار نمکدان: استان هرمزگان، جزیره قشم، 100 کیلومتری شهر قشم (مشاهده روی نقشه)

منار جنبان اصفهان

بنای منار جنبان اصفهان از برجسته ترین آثار تاریخی به جا مانده از دوره حکومت ایلخانیان است که شکل معماری و ویژگی این بنا توجه گردشگران زیادی از سراسر جهان را به خود جلب می کند. این بنا در ابتدا تنها شامل ساختمان ایوان بوده است و مناره های معروف آن را سپس به آن اضافه کرده اند.

مناره های لرزان در بنای منار جنبان اصفهان از مهم ترین دلایل اعجاب این بنا هستند. گرچه امروزه مهندسان به دلایل حرکت مناره ها پی برده اند، هم چنان دیدنی لرزش این ستون های آجری بلند سبب تعجب گردشگران می گردد. دلیل حرکت مناره های این سازه تاریخی وجود کلاف های چوبی در ساختمان آن ها است. از طرف دیگر باریکی و سبکی این ستون ها سبب حرکت راحت تر مناره ها می گردد.

نکته جالب توجه در مورد مناره ها وابستگی حرکت آن ها به یکدیگر است؛ طوری که با لرزاندن یکی، مناره دیگر نیز به حرکت در می آید و این لرزش به سقف بنا نیز منتقل می گردد. گرچه تحلیل این قابلیت معماری در بنای منار جنبان امروزه پیچیده نیست، اندازه دانش فنی مهندسان در طراحی این سازه بیش از هفت قرن پیش اعجاب برانگیز است.

منار جنبان در غرب شهر اصفهان واقع شده است و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری این شهر بین گردشگران داخلی و خارجی است. در سفر به اصفهان می توانید زمانی را به دیدنی این جاذبه تاریخی عجیب اختصاص دهید.

  • آدرس منار جنبان: استان اصفهان، 6 کیلومتری غرب شهر اصفهان، جاده نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه (مشاهده روی نقشه)

در این مقاله خبرنگاران به معرفی دیدنیهای عجیب ایران پرداختیم. این منطقه ها از پرطرفدارترین نقاط گردشگری در کشور ما هستند و در طول سال از مسافران زیادی میزبانی می کنند. اگر شما نیز تجربه بازدید از جاذبه های عجیب کشور ما را دارید یا در نزدیکی یکی از این منطقه ها زندگی می کنید، در ادامه آن را با ما در میان بگذارید.

پرسش های متداول

آیا امکان شنا در دریاچه تخت سلیمان وجود دارد؟

آب دریاچه تخت سلیمان بسیار آهکی است و به همین دلیل امکان شنا، غواصی و دسترسی به عمق آن وجود ندارد.

منشا صداهای جنگل جیغ چیست؟

منبع ایجاد صداهای عجیب جنگل جیغ نوعی جیرجیرک با نام محلی کز است.

منبع: کجارو / کجارو / imna.ir / کجارو / خبرگزاری صدا و سیما / برترین ها / ایرنا / خبرگزاری ایسنا / کجارو / خبرگزاری صدا و سیما / سیری در ایران / خبرگزاری ایسنا / تسنیم / ایرنا / خبرگزاری مهر / همشهری آنلاین / ettelaat.com / تابناک / خبرگزاری مهر / کجارو / کجارو
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2211

به "عجایب ایران ؛ مکان هایی که باور نمی کنید در کشورمان باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب ایران ؛ مکان هایی که باور نمی کنید در کشورمان باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید