اختلال وسواس چیست؟

به گزارش تور آلمان ارزان، اختتلال وسواس دو نوع است وسواس فکری و وسواس عملی که منشا این بیماری استرس میباشد. در این مقاله توضیحاتی راجع به این اختلال خواهیم داد.

اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس

اختلال وسواس فکری یا عملی نوعی اختلال اضطرابی است که با اشتغال فکری مفرط درباره نظم و ترتیب و امور جزئی همراه است به شکلی که فرد، رفتارهای تکراری و وسواس گونه ای را که تا حدی هم ارادی است، برای کاهش افکار وسواسی و اضطراب آور خود انجام می دهد.

ریشه این بیماری اضطراب است و چنانچه بیمار در انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر می گردد.

وسواس به صورت های مختلف بروز می نماید، ازجمله اجتناب، ترس، شک و تردید، تکرار، نظم و دقت افراطی، لجاجت، اجبار و الزام یا احساس بن بست. در بعضی موارد هم افکار وسواسی می تواند به بهانه گیری، بی اشتهایی، بی خوابی و بی قراری منجر گردد.

غیر از درمان های دارویی برای اختلالات وسواس فکری ـ عملی روش های درمانی دیگری هم وجود دارد. روانکاوی و روان درمانی روش بسیار مفیدی است که با ریشه یابی این مشکل می تواند به حل این اختلال یاری کند.

از توصیه های واجب و بسیار مفید برای یاری به کاهش مسائل وسواس می توان به این موارد اشاره نمود: ترغیب فرد برای شرکت در جلسات و محافل گروهی، پرهیز از تنهایی و گوشه گیری، ارتباط مناسب و محبت آمیز با اطرافیان، شرکت در ورزش ها یا بازی های دسته جمعی، اصلاح محیط زندگی، ایجاد امنیت فکری و شغلی برای فرد، ایجاد اشتغال، تفریح و تنوع در زندگی روزمره.

رفتار درمانی روش موثری برای کاهش این اختلال است.ازجمله تکنیک های رفتار درمانی تکنیک روبرو سازی است.مثلا به فرد بیمار بگوییم حوله ای که دیروز استفاده نموده بودی تمیز نبود، ولی دیدی که اتفاقی هم برای تو نیفتاد با وجود آن که از آن استفاده کردی.

گاهی می گردد به بیمار توصیه کرد افکار خود را بنویسد یا ضبط کند و بعد دوباره آن را بخواند یا بشنود، این کار بی معنی بودن بسیاری از افکار یا رفتارهای وسواسی را برای وی دوباره سازی می نماید. تای چی، یوگا و مدیتیشن هم روش های کارآمدی در تقویت فکر و تمرکز و در پی آن کاهش اضطراب و افکار وسواسی است. هیپنوتیزم درمانی هم از روش های موثر در درمان اختلالات وسواسی است.

طب سوزنی، روشی موثر در کاهش یا درمان اختلالات وسواسی اجباری است. این روش ضمن کاهش اضطراب در فرد بیمار، مکاهمم های مختلف افکار یا اعمال وسواسی را هم کاهش می دهد.

پرهیز از مواد غذایی محرک مانند فلفل یا سرخ کردنی ها، مصرف بیشتر مواد غذایی با طبیعت سرد مانند غذاهای دریایی یا میوه جات هم از توصیه های غذایی مفید به این افراد است. دم نموده مخلوطی از بنفشه، گل ختمی، گل گاو زبان و دارچین هم مفید است.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2063

به "اختلال وسواس چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال وسواس چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید