استقبال گسترده عربی و غربی از تشکیل دولت موقت لیبی

به گزارش تور آلمان ارزان، هشت کشور عربی از جمله مصر، امارات و عربستان از نتایج انتحابات دولت موقت لیبی استقبال کردند. اتحادیه عرب نیز از این رای گیری که مجمع گفتگوی سیاسی لیبی در روزهای یکم تا پنجم فوریه جاری در ژنو انجام داد و به انتخاب اعضای دولت موقت لیبی منجر شد، استقبال کرد. فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا نیز ضمن استقبال از توافق درباره تشکیل یک دولت موقت جدید در لیبی تاکید کردند که هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.

استقبال گسترده عربی و غربی از تشکیل دولت موقت لیبی

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در رای گیری که اعضای انجمن گفتگوی لیبی با نظارت سازمان ملل در ژنو انجام دادند، عبد الحمید دبیبه به عنوان نخست وزیر لیبی، محمد یونس المنفی برای ریاست شورای ریاستی لیبی، موسی الکونی و عبدالله حسین اللافی به عنوان دو عضو این شورا انتخاب شدند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای ضمن استقبال از نتایج رای گیری انجمن، از لیبیایی ها خواست منافع ملی کشورشان را همچنان در اولویت قرار دهند.

این وزارتخانه در ادامه نسبت به همکاری با دولت موقت لیبی در مرحله آینده تا زمان انتقال قدرت به دولت منتخب پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری 24 دسامبر آینده ابراز امیدواری کرد.

وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از تشکیل دولت موقت لیبی، آن را گامی مثبت خواند و برای این دولت در مدیریت این مرحله گذار تا زمان برگزاری انتخابات و انتقال قدرت به دولت منتخب آرزوی موفقیت کرد.

وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه ای ضمن استقبال از نتایج این رای گیری، نسبت به برقراری امنیت و ثبات در لیبی و اینکه این دستاورد از وحدت و حاکمیت لیبی حفاظت کند، ابراز امیدواری کرد.

وزارت خارجه امارات نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از تشکیل دولت موقت جدید در لیبی، بر همکاری کامل خود با دولت جدید تاکید نمود.

همچنین وزارت خارجه قطر در بیانیه ای از این اقدام استقبال نموده و آن را نقطه عطفی مهم خواند و بر لزوم پایبندی همه طرف های لیبیایی به تاریخ معین شده برای انتخابات و کوشش برای برقراری آشتی جامع تاکید نمود.

وزارت خارجه کویت نیز ضمن استقبال از این اقدام ابراز امیدواری کرد که این دستاورد خواسته های مردم لیبی از جمله برقراری امنیت و ثبات را محقق کند.

وزارت خارجه بحرین هم در بیانیه ای با تاکید بر اهمیت این اقدام برای تقویت امنیت و ثبات در لیبی و تحقق بخشیدن به خواسته های مردم، از همه گروه های جامعه لیبی دعوت کرد در جهت صلح قدم برداشته و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.

تونس نیز در بیانیه ای که وزارت خارجه آن منتشر کرد، ضمن تقدیر از کوشش های سازمان ملل و نقش محوری آن در رسیدن به این موفقیت، تبریک به چهره های منتخب این رای گیری و آرزوی موفقیت برای آنها در انجام وظیفه شان تا رسیدن به موعد برگزاری انتخابات، تاکید نمود با دولت موقت لیبی برای تقویت روابط دوجانبه و ارتقای آن تا سطح مشارکتی استراتژیک همکاری می کنیم.

به همین دلیل، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا نیز در بیانیه مشترکی از توافق درباره تشکیل یک دولت موقت جدید در لیبی استقبال نموده و اعلام کردند: این راه هنوز طولانی است.

این کشورها تشکیل دولت موقت جدید در لیبی را گامی حساس و مهم خواندند و تاکید نمودند: هنوز کارهای زیادی باقی مانده اند.

آنها در بیانیه مشترک خود تاکید نمودند: دولت موقت باید توافق آتش بس را اجرا نموده، خدمات عمومی اصلی را برای مردم لیبی فراهم کند، یک برنامه آشتی قدرتمند را کلید بزند، به نیازهای بودجه عمومی رسیدگی نموده و انتخابات سراسری را برگزار کند.

اتحادیه عرب هم از فرایند رای گیری که انجمن گفتگوی سیاسی لیبی در روزهای یکم تا پنجم فوریه جاری در ژنو انجام داد و به انتخاب اعضای دولت موقت لیبی منجر شد، استقبال کرد.

یک منبع مسؤول در دبیرخانه این اتحادیه ضمن استقبال از موفقیت انجمن گفتگوی لیبی که به شکلی مثبت مسؤولیت های خود را انجام داد، ابراز امیدواری کرد که شورای ریاستی لیبی به ریاست محمد المنفی و دولت موقت لیبی به ریاست عبد الحمید دبیبه در اسرع وقت تشکیل شوند و آنها کار خود را شروع نموده و شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در خاتمه امسال میلادی فراهم نمایند.

این مسؤول اتحادیه عرب در ادامه بار دیگر بر حمایت و پشتیبانی اتحادیه عرب از تمای کوشش های ملی برای رسیدن به راه حلی نهایی و کامل برای لیبی تاکید نموده و یکپارچه شدن موضع گیری های بین المللی و منطقه ای در حمایت از کوشش های هیات سازمان ملل در لیبی برای برقراری آشتی را خواهان شد.

علاوه بر این ترکیه در بیانیه ای از تشکیل دولت جدید لیبی استقبال کرد.

سازمان ملل نیز با استقبال از این اقدام طرف های درگیری را برای به رسمیت شناختن دولت جدید تشویق کرد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1691

به "استقبال گسترده عربی و غربی از تشکیل دولت موقت لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال گسترده عربی و غربی از تشکیل دولت موقت لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید