امضای الکترونیکی روی اپلیکیشن دولت همراه فعال شد

به گزارش تور آلمان ارزان، بهنام ولی زاده، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: داشتن امضای دیجیتال برای بعضی کاربردهای دولت الکترونیک یک احتیاج به شمار می رود و از این رو هم اکنون این سرویس را روی اپلیکیشن دولت همراه فعال نموده ایم.

امضای الکترونیکی روی اپلیکیشن دولت همراه فعال شد

وی با بیان اینکه تمامی افرادی که از اپلیکیشن دولت همراه استفاده می نمایند می توانند برای فعال سازی امضای دیجیتال درخواست دهند، ادامه داد: این سرویس در حال حاضر برای نسخه اندروید گوشی های همراه آماده شده و کاربران می توانند برای دریافت آن ثبت نام نمایند. به زودی نیز نسخه IOS این سرویس فعال می گردد.

ولی زاده در پاسخ به اینکه امضای دیجیتال چه کاربردهایی دارد، گفت: کاربردهای این سرویس در حال پیاده سازی است و تا انتها خردادماه کارتابل خدمات دولت را برای استفاده از کاربردهای امضای دیجیتال روی این اپ دولت همراه ایجاد می کنیم.

به گفته معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، امضای دیجیتال بیشتر برای کارتابل خدمات دولت در ارتباط بین مردم و سازمان های دولتی، کاربرد خواهد داشت و زمانی قابل استفاده است که سایت و یا نرم افزار مورد نظر سازمان ها قابلیت پشتیبانی از آن را داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی ایمیل احراز هویت شده بومی (ایران) که یک ایمیل رسمی برای کاربردهای دولت الکترونیک است، گفت: در نظر داریم سرویس امضای دیجیتال را برای این پست الکترونیکی نیز پیاده سازی کنیم.

ولی زاده با بیان اینکه با شروع به کار سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی، ارائه سرویس امضای الکترونیکی روی این سامانه نیز در دستور کار واقع شده است، اضافه کرد: سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) پیرو مصوبه 59 شورای عالی فضای مجازی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده و ما به لحاظ فنی سرویس امضای دیجیتال را روی آن پیاده سازی نموده ایم.

وی با بیان اینکه این سرویس به زودی وارد فاز کاربردی می گردد، گفت: در سامانه احراز هویت معتبر علاوه بر اصالت سنجی به وسیله تطبیق عکس در سامانه ثبت احوال، استعلام هویتی از سامانه شاهکار و نیز دریافت کدپستی به وسیله سامانه پست، امکان استفاده از امضای دیجیتال نیز اضافه نموده خواهد شد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به عملکرد سامانه سماوا گفت: در صورتی که یک سایت یا اپلیکیشن و کسب و کاری احتیاج به احراز هویت از یک مشترک داشت، با مراجعه به سامانه سماوا می تواند اطلاعات فرد را به وسیله اتصال به دیتابیس ثبت احوال و سامانه شاهکار چک کند و اصالت فرد به وسیله ایجاد یک توکن سنجیده می گردد. پس از یک بار احراز هویت از این طریق، کاربر برای ورود مجدد به سایت یا اپلیکیشن، دیگر احتیاجی به وارد کردن مجدد اطلاعات ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1879

به "امضای الکترونیکی روی اپلیکیشن دولت همراه فعال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای الکترونیکی روی اپلیکیشن دولت همراه فعال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید