برنده جایزه واتراستون: هیچ وقت دختران اوتیسمی را در کتاب ها ندیدم

به گزارش تور آلمان ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، سال جاری جایزه کتاب کودک واتراستون بریتانیا برای اولین بار یک نویسنده تازه کار را به اسم برنده جایزه خود در سال2021 معرفی کرد که معمولاً در تاریخ این جایزه کمتر سابقه داشته است. ایلی مک نیکول نویسنده تازه کار اسکاتلندی با اولین رمانش با اسم نوعی آذرخش توانست جایزه کتاب کودک واتراستون را در سال 2021 کسب کند که موضوع داستانش را به داستان معلولیت ذهنی بچه ها اختصاص داده است.

برنده جایزه واتراستون: هیچ وقت دختران اوتیسمی را در کتاب ها ندیدم

مک نیکول بعد از گرفتن این جایزه در تبادل نظر با روزنامه گاردین انگیزه خود برای نوشتن داستان درباره بچه ها معلول ذهنی و اوتیسم را جریان زندگی در این بچه ها اسم کرد. وی گفت: وقتی درباره شخصیت های معلول و بچه ها اوتیسمی صحبت می کنید به طور حتم نباید از جریان زندگی دور شویم چون همه داستان تفریح و پر از جریان زندگی است. قبل از این در جوایز واتراستون به موضوعات تخیلی بیشتر جایزه داده می شد؛ ولی حالا به این شخصیت ها هم بها داده می گردد.

داستان رمان مک نیکول که کتابش به وسیله انتشارات مستقل نایت چاپ شده است درباره ادی دختر 11ساله اوتیسمی است که در واقع روایت زندگی شخصی خود نویسنده است که می گوید خودش هم در کودکی به این بیماری مبتلا شده است. او می گوید از زمان کودکی تنها داستان هایی دوست داشته که در آنها بچه ها معلول ایفای نقش داشتند؛ ولی هیچ وقت داستانی با موضوع این بچه ها نوشته نشده بود و اینکه خودش تصمیم می گیرد داستانی درباره این بچه ها بنویسد.

کتاب نوعی آذرخش نوشته ایلی مک نیکول پیش از این توانسته بود جایزه بلوپرینت برای برترین داستان سال بریتانیا را هم کسب کند. این کتاب در فهرست نامزدهای نهایی جایزه بلکول هم قرار گرفته بود. جایزه کتاب واتراستون هر سال به برندگانش 5هزار پوند جایزه نقدی می دهد که از سوی کتابفروشان واتراستون تامین می گردد. فلورنتینا مارتین، مدیر این کتابفروشی رمان مک نیکول را اثری تازه و منحصر به فرد توصیف می نماید و می گوید مک نیکول استعدادی تازه در حوزه کتاب های کودک محسوب می گردد.

وی گفت: هرکسی با خواندن داستان مک نیکول عاشق شخصیت ادی می گردد و حتی در جاهایی متوجه نمی گردد که داستان کودکی معلول ذهنی را مطالعه می نماید. با خواندن داستان ادی دنیایی برای خواننده تداعی می گردد که پر از مهربانی و صمیمیت است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1936

به "برنده جایزه واتراستون: هیچ وقت دختران اوتیسمی را در کتاب ها ندیدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده جایزه واتراستون: هیچ وقت دختران اوتیسمی را در کتاب ها ندیدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید