تلسکوپ جیمز وب عکس واضحی از حلقه ها و قمر های نپتون گرفت: واضح ترین عکس سه دهه گذشته

به گزارش تور آلمان ارزان، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا عکسی از نپتون گرفته است که واضح ترین نمای حلقه های سیاره در بیش از 30 سال گذشته را نشان می دهد.

تلسکوپ جیمز وب عکس واضحی از حلقه ها و قمر های نپتون گرفت: واضح ترین عکس سه دهه گذشته

به گفته ناسا تصویر نو به وضوح حلقه های ضعیف دوردست نپتون را نشان می دهد، که بعضی از آن ها در زمان پرواز وویجر 2 ناسا در سال 1989 شناسایی نشده بودند. علاوه بر چندین حلقه روشن و باریک، تصویر نوار های گرد و غبار کم نورتر نپتون هم دیده می گردد.

هایدی همل، متخصص سیستم نپتون و دانشمند میان رشته ای جیمز وب، می گوید: از آخرین باری که این حلقه های غبارآلود و کم رنگ را دیده ایم، سه دهه می گذرد، و این اولین بار است که آن ها را در طیف فروسرخ می بینیم.

به گفته ناسا : کیفیت تصویر بسیار پایدار و دقیق جیمز وب به این حلقه های بسیار ضعیف اجازه می دهد تا در نزدیکی نپتون شناسایی شوند.

جیمز وب هفت قمر از 14 قمر شناخته شده نپتون را تصویربرداری کرد: گالاتیا، نایاد، تالاسا، دسپینا، پروتئوس، لاریسا و تریتون.

قمر بزرگ و غیرمعمول نپتون، تریتون، در این پرتره جیمز وب از نپتون به صورت یک نقطه نورانی بسیار درخشان دیده می گردد.

این عکس با استفاده از دوربین NIRCam یا دوربین فرو سرخ نزدیک JWST گرفته شده . به این ترتیب، نپتون در تلسکوپ فضایی آبی به نظر نمی رسد.

ناسا شرح می دهد: در واقع، گاز متان به قدری نور قرمز و فرو سرخ را جذب می نماید که سیاره در این طول موج های نزدیک به فرو سرخکاملاً تاریک است، به جز جایی که ابر های در ارتفاع بالا وجود دارند. چنین ابر های متان-یخی به صورت رگه ها و نقاط روشن برجسته می شوند که نور خورشید را قبل از جذب شدن به وسیله گاز متان منعکس می نمایند.

تصاویر رصدخانه های دیگر، از جمله تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه WM Keck، این ویژگی های ابری را که به سرعت در حال تکامل هستند در طول سال ها ثبت نموده اند.

نپتون یک مدار 164 ساله به دور خورشید دارد یعنی قطب شمالی سیاره در حال حاضر برای ستاره شناسان دور از چشم است.

به لطف سیستم دوربین چشمگیر وب، این اولین باری است که اخترشناسان توانسته اند نوار پیوسته ای از ابر های عرض جغرافیایی را ببینند که آن را احاطه نموده اند.

تریتون در این عکس به نظر درخشان تر از سیاره است، زیرا در یک صفحه یخ زده از نیتروژن متراکم پوشیده شده . این قمر به طور میانه 70 درصد از نور خورشیدی را که به آن برخورد می نماید، منعکس می نماید، که بسیار فراتر از نپتون است که اتمسفر آن در اثر جذب نور به وسیله متان در طول موج های نزدیک به فروسرخ تیره به نظر می آید.

ناسا می گوید به دلیل بعضی مسائل مکانیکی فعلی که در یکی از مودهایدوربین MIRI تلسکوپ، مطالعات بیشتری روی نپتون و تریتون با جیمز وب برای سال آینده برنامه ریزی شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2360

به "تلسکوپ جیمز وب عکس واضحی از حلقه ها و قمر های نپتون گرفت: واضح ترین عکس سه دهه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب عکس واضحی از حلقه ها و قمر های نپتون گرفت: واضح ترین عکس سه دهه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید