چهل چراغ روشن؛ سفر شگفت انگیز دانه های طلایی، بارور کردن باور خواستن و توانستن

به گزارش تور آلمان ارزان، شالیکاران شمالی چهار دهه زمان احتیاج داشتند تا ساقه های سبز باور های ما برای خواستن و توانستن بارور گردد.

چهل چراغ روشن؛ سفر شگفت انگیز دانه های طلایی، بارور کردن باور خواستن و توانستن

به گزارش خبرنگار از ، نگاهشان به زمین کشاورزیشان که می افتد زیر لب زمزمه می نمایند گویی خاطرات آن روز ها همانند سینماتوگراف صفحه به صفحه جلوی چشم هایی که حال سویشان هم کم شده رژه می رود، خاطرات روزگاری که بذر می پاشیدند در دل شالیزار و آبراهی از جنس گل می ساختند با دستان پر از خطوطی که زمختی هر یک از آن ها گواهی هستند بر جوانی از دست رفته.

دو پیرمرد از روز هایی می گویند که حاصل 9 ماه کار سخت در زمستان و بهار و تابستان خروار خروار بار قاطرانی می شد که مقصد آن ها سفره اعیان و اشراف بود.

کربلایی حسن پسر بزرگ خانواده بود و به همراه حسین برادر دیگرش در کنار پدر عمری را در کشتزار های سر سبز روستای پهناب جویبار به زراعت گذراندند او درباره سال های قبل از انقلاب و احوال کشاورزان می گوید: گرمای مرداد که از راه می رسید مهیای برداشت شالی می شدیم، اما خان و ارباب روستا می آمد و شالی ما را بابت مالیات و سهم اربابی با خود می برد و خرده برنج و نان می ماند برای قوت یکسال ما.

حسین آقا برادر کوچکتر که خستگی آن سال ها گره بر پیشانی او هم انداخته از انبار های خالی برنج خانه شان در آن روز ها می گوید که به سرمای استخوان سوز زمستان نرسیده تمام می شد و تنها نانی برای سفره هایشان می ماند.

سفر شگفت انگیز دانه های طلایی

حالا، اما بخت شالیکاران شمالی مانند برنج هایشان سفید و بلند شده استخودشان می کارند خودشان درو می نمایند و به خانه می برند. آقای حسنی فرزند کربلایی حسن حالا کیسه ها را یکی پس از دیگری پر از شالی می نماید و با افتخار می گوید: سالهاست که ارباب خودمان و نوکر خودمان هستیم برنج می کاریم تا این برنج زینت بخش سفره همه مردم ایران گردد.

آقای حسنی و 120 هزار شالیکار مازندرانی این روز ها دنیایی را دیده اند که روزی رویای آن ها بود حالا نه تنها انبارهایشان پر از طلای سفید شمال کشور شده بلکه مرز های جغرافیایی را نیز پیموده تا بر سفره خارجی ها هم خودنمایی کند.

قربان نژاد رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران در تبادل نظر با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از ساری، می گوید: بعد از چهل سال سال جاری نخستین بار 75 تن برنج مرغوب مازندران راهی اروپا شد و 100 تن دیگر نیز در روز های آینده به ایتالیا و آلمان ارسال می گردد.

تلفیق علم و تجربه، چشم بادامی ها هم حالا می آیند برای آموزش

دستان زحمتکش کشاورزان شمالی از یک سو و کوشش بی وقفه کارشناسان پژوهشکده های تخصصی برنج مازندران از سوی دیگر باعث شد محققان کشور های آسیای جنوب شرقی مهد فراوری برنج دنیا و پژوهشگران جمهوری افغانستان که در تدارک کشت جایگزین هستند به ایران بیایند و بیاموزند به علم آنچه ما به علم و عمل آموختیم.

عبدالحمید، محقق اهل جمهوری افغانستان از جنس مردمی است که نه در جغرافیای کنونی ایران که در تاریخ گذشته ما قرار دارند و می گوید: به مازندران آمده ایم تا با حضور در دوره 2 هفته ای آموزشی و همکاری مشترک در تبادل اطلاعات کشاورزی بتوانیم به مسائل تکنیکی و تئوری مفیدی از زمان کشت تا برداشت برنج دست پیدا کنیم و حاصل این علم را توشه سفر کنیم به وطنمان.

ماری لی، بانوی ژاپنی حاضر در کلاس های آموزش کشت برنجکه در آمل در حال برگزاری است با ابراز رضایت از این دوره ها می گوید: از اینکه به مرکز هراز در مازندران آمده ام بسیار خوشحالم و امیدوارم برگزاری این دوره ها تداوم داشته باشد.

دانش بنیان شدن فراوری برنج

شالیزار های مازندران در گذشته تنها میزبان 2 رقم برنج بودند رقم طارم مازندران و صدری و دیگر هیچ، اما چهار دهه کوشش جهادی و دانش بنیان کردن برنج در این سال ها شالیزار های شمالرا مملو از برنج های نو رسیده کرد.

عرفانی معاون موسسه تحقیقات برنج کشور می گوید: این موسسه در 4 دهه اخیر 40 رقم برنج را به شالیکاران مازندرانی، گلستانی و گیلانی معرفی کرد که علاوه برعملکرد بالا کیفیت خوبی نیز دارند.

وی می گوید: کشاورزان و محققان کشورمان اگرچه چهار دهه فعل خواستن را صرف کردند و به رتبه های بالای توانستن رسیده اند، اما دست از کوشش بر نداشته و همچنان در حال تحقیق بر روی ارقام جدید برنج هستند ارقامی که در زمین های شور و خشک و بی حاصل نیز می تواند سبز گردد.

چهل سال زمان احتیاج بود تا حال شالیکاران شمال بیش از هر زمان دیگر خوب گردد، شالیکارانی که 800 هزار تن دانه سفید از ساقه های طلایی و شالیزار های سبز مازندران برداشت می نمایند تا خیال همه ایرانیان از پر بودن پیمانه های برنج خانه هایشان آسوده باشد.

سارا فرهمندراد

آ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 267

به "چهل چراغ روشن؛ سفر شگفت انگیز دانه های طلایی، بارور کردن باور خواستن و توانستن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل چراغ روشن؛ سفر شگفت انگیز دانه های طلایی، بارور کردن باور خواستن و توانستن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید