تور چین ارزان: جباراف: چین نقش کلیدی در برقراری امنیت آسیای مرکزی دارد

به گزارش تور آلمان ارزان، رئیس جمهور قرقیزستان گفت: چین برای تقویت امنیت آسیای مرکزی کوشش زیادی می نماید و تا به امروز به کشورهای منطقه در جهت توسعه مالی و اجتماعی نیز یاری های زیادی ارائه نموده است.

تور چین ارزان: جباراف: چین نقش کلیدی در برقراری امنیت آسیای مرکزی دارد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران، سادیر جباراف رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین که به صورت مجازی برگزار گردید، شرکت و سخنرانی کرد.

وی طی سخنانی در این نشست گفت: امروز در سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با چین می توانیم با اطمینان سطح بالای روابط بین کشورهای منطقه را بر اساس مشارکت استراتژیک اعلام کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان در سخنان خود گفت: نظم جهانی مدرن دوره ای از دگرگونی عمیق را سپری می نماید و احتیاج به هماهنگ کردن فعالیت ها در مسائل امنیت و ثبات منطقه ای، تقویت همکاری ها در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و سایر حوزه های مهم زندگی دارد.

جباراف تاکید نمود: چین برای تقویت امنیت منطقه ای کوشش زیادی می نماید و برای توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورهای آسیای مرکزی یاری های بسیاری ارائه می دهد و ابتکاراتی برای هم زیستی هماهنگ و باثبات مطرح می نماید.

وی یادآور شد که 30 سال گذشته، در ژانویه 1992، یک بیانیه مشترک در خصوص برقراری روابط دیپلماتیک بین قرقیزستان و چین به امضا رسید که اصول احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم تجاوز، عدم مداخله در امور داخلی، برابری و منفعت، همزیستی مسالمت آمیز در آن مندرج شده و اساس روابط قرقیزستان و چین را تا به امروز تشکیل می دهد.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید نمود که یکی از دستاوردهای بزرگ در این زمینه حل و فصل کامل مسائل مرزی بین دو کشور و رسمی شدن آنها با توافقات سال های 1996 و 1999 بود.

وی اذعان داشت که امروز مرز بین ایالتی، خط جداکننده قرقیزستان و چین نیست، بلکه پلی برای حسن همجواری و دوستی بین دو ملت است که به لطف کوشش های متقابل، یک پایه محکم برای همکاری ایجاد شده است.

جباراف اضافه کرد: معاهده حسن همجواری، دوستی و همکاری قرقیزستان و چین که در سال 2002 امضا شد، به حق سند اساسی روابط دوجانبه است. این معاهده انگیزه ای قدرتمند به تشدید روابط در سطوح دولتی و بشردوستانه داد و با توسعه و تقویت روابط در سال 2013 میلادی دو کشور را وارد سطح جدیدی کرد.

وی ادامه داد: بیانیه مشترک در خصوص تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی جامع که در سال 2019 امضا شد، گواهی بر عدم وجود هرگونه موضوعی بین قرقیزستان و چین است.

جباراف گفت: از زمان استقلال قرقیزستان، دولت چین از کشور ما حمایت نموده است. وی پروژه های زیربنایی بزرگی را در حوزه حمل و نقل، انرژی، بهداشت و درمان، آبیاری، آموزش انجام داده است و ساخت تسهیلات اجتماعی که با مشارکت سرمایه چینی در کشور اجرا شده است، قابل توجه است. این پروژه ها برای دستیابی به رفاه از اهمیت اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

رئیس جمهور قرقیزستان در عین حال از طرف چینی و سران کشورهای آسیای مرکزی به علت حمایت مشترک از قطعنامه های سازمان ملل در خصوص اعلام سال 2022 به عنوان سال بین المللی توسعه پایدار کوهستانی و تقویت نظارت یونسکو قدردانی کرد.

جباراف ابراز اطمینان کرد که کوشش های کشورهای آسیای مرکزی و چین در آینده با هدف تعمیق و توسعه همکاری های اقتصادی، اقتصادی، سرمایه گذاری، نوآوری، فرهنگی و بشردوستانه در چارچوب ابتکار راهبردی یک کمربند، یک جاده خواهد بود.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2206

به "تور چین ارزان: جباراف: چین نقش کلیدی در برقراری امنیت آسیای مرکزی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین ارزان: جباراف: چین نقش کلیدی در برقراری امنیت آسیای مرکزی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید