جزئیات شاخص و معاملات بورس تهران امروز دوشنبه اول دی ماه 99

به گزارش تور آلمان ارزان، شاخص بورس صبح امروز کار خود را با کاهش 10 هزار واحدی شروع کرد، اما بعد از گذشت 20 دقیقه شاهد کاهش فشار فروش و بازگشت فرایند صعودی به بازار بودیم. تا جایی که در سرانجام 30 دقیقه اول بازار، میزان کاهش بورس به منفی پنج هزار واحد رسیده و شاخص کل در محدوده یک میلیون و 433 هزار واحد قرار گرفته است. در این لحظه شاخص کل 37 صدم درصد کاهش و شاخص هم وزن 23 صدم درصد افزایش داشته و این یعنی شرکت های کوچک فرایند صعودی دارند و نماد های شاخص ساز که از جمله آن ها می توان به شستا، خودرو، شپنا، فارس، حکشتی و وتجارت اشاره نمود، با فرایند نزولی خود تاثیر منفی روی شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس تهران امروز دوشنبه اول دی ماه 99

اختلال در سامانه های معاملات کارگزاری ها

به گزارش خبرنگاران، در ساعات اولیه معاملات امروز دوشنبه اول دی ماه، سایت های جانبی بازار سرمایه از جمله سامانه معاملات آنلاین بار دیگر با اختلال روبرو شده و اطلاعات دقیقی از شاخص کل ارائه نمی نمایند. تا جایی که با وجود فرایند نزولی شاخص کل، در سامانه معاملات کارگزاری های عظیم شاخص کل بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه اول دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز با وجود اینکه فرایند کلی نزولی است، اما چند گروه مثل محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و فلزات اساسی شرایط خوبی را تجربه می نمایند. گروه محصولات شیمیایی بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده و اغلب نماد های این گروه به رنگ سبز درآمده اند. زاگرس، شجم، شاروم و شپلی از جمله نماد های دارای صف خرید در این گروه هستند. هرچند، نماد های عظیم شیمیایی از جمله شگویا، فارس و پترول در این فرایند صعودی همراهی نمی نمایند. گروه خودرو و ساخت قطعات برای بار دیگر به رنگ قرمز درآمده. خودرو و خساپا تا سه درصد و خگستر تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. ختور، خمحرکه و ختوقا هم صف فروش دارند. محصولات غذایی از جمله سبزترین نماد های بازار امروز هستند و در این گروه شاهد تشکیل صف برای خرید سهام غپینو، غویتا، غصینو، غسالم، غنوش، تبرک، غبهشهر و غمینو هستیم. فلزات اساسی هم شرایط مشابهی دارند و اغلب نماد های این گروه به رنگ سبز درآمده اند، اما فملی و فولاد با قیمتی نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شوند. گروه فرآورده های نفتی بعد از گذشت 30 دقیقه از معامل ها از فشار فروش خلاص سده و قیمت شپنا و شتران به ارقام روز گذشته برگشته و شبندر و شبریز صعودی شده اند. صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی نوسان کمی دارند، اما اغلب سبزرنگ هستند. گروه بیمه ها، سرمایه گذاری ها، نهاد های اقتصادی، دارویی ها، محصولات فلزی، لیزینگ ها و کانی های غیرفلزی از جمله گروه های نسبتا سبز بازار هستند. دیگر گروه ها هم عموما شرایط متعادلی دارند.

یک سوم نماد های بازار به صف خرید رسیدند

بازگشت فرایند صعودی در ابتدای بازار امروز باعث شد حدود 205 نماد شاهد تشکیل صف برای خرید سهام باشند. ارزش کل صف های خرید به رقمی حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان می رسد و در طرف مقابل ان حدود 44 نماد صف فروش به ارزش مجموع هزار و 200 میلیارد تومان دارند و می توان گفت ارزش صف های خرید تقریبا سه برابر صف های فروش است.

قرن؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد شرکت پدیده شیمی قرن از گروه محصولات شیمایی، بعد از نماد هایی که به تازگی عرضه اولیه شده اند، عظیمترین صف خرید را شاهد است. امروز بوعلی حدود 630 میلیارد تومان صف خرید دارد و ارزش صف خرید قرن به حدود 196 میلیارد تومان می رسد. بعد از آن هم سمگا با صف خرید 130 میلیارد تومانی به چشم می خورد. از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می توان به وکبهمن، کوثر، چخزر، گدنا، کگهر، برکت، ونوین، کماسه، فخوز و بموتو اشاره نمود.

غبهنوش؛ سنگین ترین صف فروش بازار

شرکت بهنوش ایران بعد از فرایند صعودی عجیبی که داشت امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش نماد غبهنوش حدود 230 میلیارد تومان است. با افزایش دامنه نوسان این نماد به 10 درصد، در 20 روز کاری گذشته قیمت هر سهم غبهنوش از پنج هزار و 387 تومان به 17 هزار و 326 تومان رسیده و تقریبا 3.2 برابر شده بود. امروز با اطلاعیه ناظر بازار مبنی بر بازگشت دامنه نوسان به پنج درصد، غبهنوش حالا سنگین ترین صف فروش بازار را دارد. زمگسا، پتایر و قصف ها شرایطی مشابه غبهنوش دارند و امروز با بازگشت دامنه نوسان به پنج درصد شاهد تشکیل صف فروش 88 تا 130 میلیارد تومانی در این نماد ها هستیم. پدرخش، انرژی 1 و ثنوسا از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار هستند.

پالایش یکم، غرق در ضرر و زیان

صندوق ETF دولتی پالایشی یکم بعد از شکست حمایت 10 هزار تومانی وارد زیان شد و در جریان معاملات امروز قیمت هر واحد از این صندوق به هشت هزار و 700 تومان کاهش پیدا کرد. در نتیجه تا اینجای کار بازدهی سرمایه گذاری در این صندوق با وجود تخفیف 30 درصدی در نظر گرفته شده، منفی 13 درصد است. کسانی که در شهریورماه پنج میلیون تومان برای پذیره نویسی صندوق پالایش سرمایه گذاری نموده بودند، حالا سرمایه آن ها به چهار میلیون و 350 هزار تومان کاهش پیدا نموده. مدیر صندوق پالایشی یکم اعلام نموده منابع لازم برای بازارگردانی صندوق وجود ندارد.

کاهش دو هزار واحدی شاخص کل در روز پرنوسان

شاخص کل بورس در انتها معاملات امروز دوشنبه اول دی ماه با کاهش دو هزار و 685 درصدی به رقم یک میلیون و 436 هزار و 438 واحد رسید. در این روز شاخص کل چهار مرتبه فرایند خود را تغییر داد و در نهایت عقب نشینی 19 صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در طرف مقابل شاخص هم وزن 1.03 درصد رشد داشته که نشان می دهد شرکت های کوچک تا انتها معاملات همچنان فرایند صعودی خود را حفظ کردند. نماد های شستا، خودرو، فولاد، شپنا و کگل بیشترین تاثیر منفی و نماد های فخوز و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل امروز داشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز دوشنبه اول دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در انتها معاملات امروز نشان می دهد فرایند صعودی محصولات شیمیایی در ابتدای بازار، در ادامه به فرایند تعادلی تبدیل شد. طوری که در این گروه هم نماد های قرمز و هم نماد های سبز به چشم می آیند. نماد های عظیم بانکی از جمله وتجارت، وبملت و وبصادر ارزش سهام خود را از دست دادند و نماد های متوسط این گروه از جمله ونوین، وپست و وسینا فرایند صعودی داشتند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد های عظیم یعنی خودرو، خساپا و خگستر با صف فروش به کار خود انتها دادند. البته نماد های کوچک این گروه عموما سبزرنگ بودند. فلزات اساسی شرایطی مشابه داشتند. فولاد کاهش قیمت پیدا کرد و فملی بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی ماند، با این وجود نماد های کوچک گروه اغلب با صف خرید رشد پنج درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند. صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی نوسان قابل توجهی نداشتند و اغلب با رنگ تیره به تابلو بورس آمدند. در گروه پالایشگاه ها، شبریز و شبندر نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند و شپنا و شتران قرمزرنگ بودند. محصولات غذایی، استخراج کانه های فلزی، نهاد های اقتصادی، بیمه ها، دارویی ها، ساخت محصولات فلزی، سیمانی ها، ماشین آلات و خدمات فنی مهندسی از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز بودند و حسابی سهامدارانشان را شادمان کردند.

کاهش ارزش معاملات به 16 هزار میلیارد تومان

معامله گران بورس امروز بیش از 9 میلیارد و 800 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 400 هزار معامله به ارزش 10 هزار و 703 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات پنج هزار و 514 میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 16 هزار و 217 میلیارد تومان می رسد که نسبت به دیروز و هفته های گذشته کاهش پیدا نموده و نشان می دهد سهامداران برای خرید و فروش سهام دو به شک هستند و اغلب دست نگه داشته اند.

نوسان در تغییر مالکیت سهام حقیقی و حقوقی

در یک ساعت ابتدایی معاملات امروز سهامداران حقیقی حدود 132 میلیارد تومان پول جدید به بورس آوردند، اما در ادامه به فرایند نزولی نماد ها شاخص ساز شاهد خروج 110 میلیارد تومان پول بودیم و در نهایت برآیند ورود و خروج پول به ورود 12 میلیارد تومانی رسید. شرکت های حقوقی امروز بیشترین حمایت را از نماد های شستا، خودرو، فولاد، وتجارت، شبندر، شپنا، وپاسار، وبملت، وبصادر و شغدیر داشتند و در طرف مقابل سهام کاما، زاگرس، شجم، چدن، میدکو، فخوز، شاروم، لوتوس، تنوین و تایرا را فروختند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 1610

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس تهران امروز دوشنبه اول دی ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس تهران امروز دوشنبه اول دی ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید