راه اندازی سریع ترین قطار بدون راننده دنیا در چین
به گزارش تور آلمان ارزان، قطار سریع السیر جدیدی در چین شروع به کار نموده است که می تواند بدون راننده و با سرعت 350 کیلومتر در ساعت به مسافران خدمت رسانی کند.
چین به تازگی مرحله مهمی از برنامه توسعه قطارهای سریع السیر خود را پشت سر گذاشته است. در حالی که شمارش معکوس برای بازی های المپیک زمستانی 2022 پکن ادامه دارد؛ خط نو راه آهن سریع السیر به طول حدود 174 کیلومتر در چین راه اندازی شده است که مرکز را به شهر میزبان المپیک، جانگجیاکو متصل می نماید و زمان سفر بین این دو شهر را از سه ساعت به 47 دقیقه کاهش می دهد. این قطار سریع السیر با سایر قطارهای سریع السیر تفاوت دارد؛ زیرا به عنوان بخشی از سری فاکسینگ چین می تواند با سرعت 350 کیلومتر بدون راننده حرکت کند که اولین نمونه در دنیا به شمار میرود. بعلاوه اولین خط آهن سریع السیر هوشمند دنیا لقب گرفته است.
این خط که با نام خط آهن سریع السیر جینگ-ژانگ نیز شناخته می گردد، در مدت زمان چهار سال ساخته شده و پکن، یانکینگ و جانگجیاکو را به هم متصل می نماید که هر سه میزبان مسابقات المپیک زمستانی پیش رو خواهند بود. این قطار در 10 ایستگاه از جمله بادالینگ چینگ چان توقف دارد که معروف ترین بخش از دیوار بزرگ چین به شمار می رود.
راه آهن چونگلی که یک خط انشعابی از راه آهن جینگ-ژانگ است، نیز فعال خواهد بود و مسافران را از مرکز به ایستگاه Taizicheng منتقل می نماید که در نزدیکی چندین مکان مسابقه اسکی و دهکده المپیک واقع شده است.
قطار نو چین تا چه میزان هوشمند است؟
خط ریلی نو در 30 دسامبر (10 دی) با اولین قطار از ایستگاه Beijing North تا ایستگاه Taizicheng فعالیت خود را شروع کرد.
یک جستجوی سریع در وب سایت رسمی راه آهن سریع السیر 12306 China Railway نشان می دهد که در حال حاضر روزانه حدود 30 قطار سریع السیر بین پکن و جانگجیاکو تردد می نمایند؛ اما فقط 6 مورد از این قطارها برای قطار هوشمند نو در اختیار گرفته شده اند. قیمت بلیط برای قطارهای سریع السیر معمولی از 11 تا 33 دلار و برای قطار هوشمند نو از 12 تا 38 دلار است؛ ضمن اینکه مسافران برای سفر با قطارهای نو باید از دو روز قبل بلیط خود را رزرو نمایند.
چرا به این قطار نو، هوشمند می گویند؟ زیرا کابین های قطار مجهز به اینترنت 5G، نورپردازی هوشمند و 2,718 سنسور برای جمع آوری داده های زمان واقعی و تشخیص هرگونه مشکل عملیاتی هستند. در عین حال، هر یک از صندلی ها دارای صفحه کنترل لمسی و پایه شارژ بی سیم است. اگرچه قطارهای سریع السیر بدون راننده حرکت می نمایند؛ یک راننده ناظر همواره همراه آن است. این قطارها می توانند به طور اتوماتیک راه بیفتند، توقف نموده و سرعت خود را با توجه به محدودیت های سرعت بین ایستگاه ها تنظیم نمایند. ربات ها و فناوری های تشخیص چهره در ایستگاه ها مستقر شده است تا برای مسیر، چمدان و چک این بدون بلیط کاغذی به مسافران یاری نمایند.
فضای داخلی قطارها با توجه به احتیاج ورزشکاران و روزنامه نگاران طراحی شده است. بعضی کابین ها دارای فضاهای بزرگ تری برای قراردادن تجهیزات ورزشی زمستانی هستند که دسترسی به آن ها با کد QR فراهم می گردد. علاوه بر این، فضاهای ویژه ای برای نگهداری از نمونه های آزمایش دوپینگ ورزشکاران در نظر گرفته شده است. امکان تغییر کاربری کابین پذیرایی به مرکز رسانه ای در طول المپیک زمستانی نیز وجود دارد؛ به خصوص که میزها و صندلی های قابل تنظیم به روزنامه نگاران اجازه می دهد که با داشتن تجهیزات زیاد، سفر راحت تری داشته باشند. امکانات پخش زنده و پریز شارژ در زیر هر میز نیز از دیگر خدمات این بخش به شمار می روند.
بخش Car Four مجهز به صندلی های متحرک است تا مسافرانی که در طول بازی های المپیک زمستانی 2022 با صندلی های چرخدار سفر می نمایند، سفر راحت تری را تجربه نمایند.
یانگ یانگ (Yang Yang)، دارنده مدال طلای اسکیت سرعت در بازی های المپیک زمستانی و یکی از اولین مسافران خط نو قطار سریع السیر چین گفته است:
این قطارها می توانند کارایی کار ما را بهبود ببخشند، ورزش های زمستانی چین را ارتقا دهند و اقتصاد یخ و برف را تقویت نمایند.
اولین راه آهن ساخت چین
علاقه مندان راه آهن چین به علت تاریخی دیگری نیز از راه اندازی مسیر نو هیجان زده هستند. راه آهن جینگ-ژانگ در اصل نام خطی بود که اکنون از بین رفته است. این خط آهن برای اولین بار در سال 1909 شروع به کار کرد و اولین راه آهنی بود که چینی ها به طور مستقل طراحی نموده و ساخته بودند و پکن و جانگجیاکو را به هم متصل می کرد. در آن موقع مسافرت در کل این مسیر هشت ساعت طول می کشید. چند ایستگاه اصلی به جای مانده این خط به منظور ساخت راه آهن سریع السیر نو در سال 2016 تعطیل شدند.
امروزه چین دارای بزرگ ترین شبکه ریلی سریع السیر دنیا با حدود 35 هزار کیلومتر طول است و سریع ترین قطار تجاری دنیا موسوم به مگلو شانگهای را در اختیار دارد. قطاری با حداکثر سرعت 431 کیلومتر در ساعت که فرودگاه شانگهای پودنگ را به ایستگاه جاده لانگ یانگ در بخش شرقی شانگهای متصل می نماید.
در هر صورت چین در نظر دارد در آینده قطار سریع السیری با سرعت 800 کیلومتر در ساعت بسازد که سریع ترین قطار دنیا خواهد بود و سرعت آن با سرعت کروز هواپیماهای تجاری برابری خواهد نمود. این قطار در مسیر چنگدو-چونگ کینگ راه اندازی می گردد و قرار است از فناوری مغناطیسی در آن به کار رود که هم اکنون در مسیر فرودگاه شانگهای پودنگ و شهر شانگهای مورد استفاده است.
اگر این مطلب موردپسند شما بود، در پایین این مقاله از خبرنگاران می توانید نظر خود را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.
منبع: کجارو / independent.co.uk / edition.cnn.com