شهیدی: المپیاد ورزش مدارس نمایشی است

به گزارش تور آلمان ارزان، مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه طرح هایی مثل المپیاد ورزش مدارس علی رغم صرف هزینه های گزاف نمایشی است، گفت: به پژوهش های علمی در ورزش مدارس توجه کافی نمی گردد.

شهیدی: المپیاد ورزش مدارس نمایشی است

دکتر فرشته شهیدی در مصاحبه با خبرنگاران، درباره ارزیابی خود از برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و اینکه آیا برنامه هایی همچون المپیاد ورزش مدارس توانسته نقش موثری در توسعه ورزش مدارس و بهبود سلامت میلیون ها دانش آموز ایرانی داشته باشد یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه در اولویت نبودن تربیت بدنی مهم ترین مشکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است. ادغام تربیت بدنی و سلامت نشان دهنده عدم توجه به این حوزه است و سال آینده نیز قرار است بخش پرورشی نیز به این معاونت اضافه گردد. به هر حال یک جمعی تشکیل شده و با اجرای برنامه هایی همچون المپیاد که تاثیر چندانی هم در رشد ورزش دانش آموزان ندارد بودجه زیادی به هدر می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و معلم سابق ورزش اضافه کرد: یکسری از طرح ها از سوی معاونت تربیت بدنی اجرا می گردد که اصلا تعیین نیست چه کاربردهایی دارد و اینکه اصلا آیا این طرح ها پس از چند سال اجرا و هزینه های زیاد توانسته به معنای واقعی نقش موثری در رشد ورزش مدارس داشته باشد؟ جای توجه به پژوهش های علمی و اجرای آن ها در ورزش مدارس ایران خالی است و صرفا به برنامه هایی همچون المپیاد ورزش مدارس با افتتاحیه های باشکوه و نمایشی که تاثیری در ورزش مدارس نداشته اند اکتفا شده است.

وی با تاکید بر اینکه نبود تعامل کافی میان معلمان ورزش و مدیران حوزه تربیت بدنی مدارس یکی از مسائل اصلی ورزش مدارس است گفت: حلقه گمشده ورزش مدارس تعامل کافی در این بخش است. طرحی مثل حیاط پویا طرح خوبی است که بسیاری از اجرای آن راضی هستند چرا که همه دانش آموزان در هر شرایطی می توانند از آن استفاده نمایند اما طرحی مثل المپیاد ورزش مدارس تا چه حد توانسته احتیاج میلیون ها دانش آموز را به ورزش پاسخ بدهد؟ بسیاری از معلمان ورزش به من گفتند فقط بچه ها را دور هم جمع می نمایند تا با لباس ورزشی عکس بگیرند و آن را به عنوان گزارش المپیاد ورزشی به آموزش و پرورش ارسال نمایند چرا که مجبورند و باید به این قوانین و خواسته ها تن بدهند هر چند مخالف آن باشند. با این هزینه هایی که صرف المپیاد شده می توانستند تمامی مدارس را به بهترین امکانات ورزشی مجهز نمایند تا مدارس با مشکل امکانات ورزشی روبرو نباشند.

شهیدی با تاکید بر اینکه معاونت تربیت بدنی باید توجه بیشتری به پژوهش های علمی و به روز داشته باشد گفت: توجه به تربیت بدنی میلیون ها دانش آموز نقش بسیار مهمی در سلامت نسل و همچنین توسعه ورزش قهرمانی خواهد داشت. باید توجه ویژه ای به اجرای برنامه های تاثیرگذار و منطقی در این حوزه گردد تا بتوانیم ورزش را به معنای واقعی در مدارس توسعه دهیم نه اینکه به برنامه های صرفا نمایشی با هزینه های زیاد اکتفا کنیم. تجربه چند سال اجرای المپیاد ورزش مدارس نشان می دهد یک طرح فرمالیته است که نتوانسته رضایت دانش آموزان و معلمان را تامین کند. در گذشته طرح های خوبی مثل صبا بود که به آموزش شنا اختصاص داشت اما بدلیل مشکل امکانات لغو شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 234

به "شهیدی: المپیاد ورزش مدارس نمایشی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهیدی: المپیاد ورزش مدارس نمایشی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید