خیز سبزوار برای پایتختی کتاب، از اهدای کتاب تا ساخت کتابخانه

به گزارش تور آلمان ارزان، سرویس استان های خبرنگاران: سبزوار مرکز حکومت سربداران به عنوان اولین حکومت با گرایش شیعه دوازده امامی در ایران و به عنوان یکی از بزرگ ترین جنبش ظلم ستیزی و عدالتخواهی ایرانیان در برابر بیگانگان به شمار می رود. سبزوار با نام های باستانی و تاریخی ساسویه، ساسان آباد و بیهق از مهم ترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی، فرهنگی، تجاری، ارتباطی، اسلامی و تاریخی، شرق ایران است.

خیز سبزوار برای پایتختی کتاب، از اهدای کتاب تا ساخت کتابخانه

یکی از بزرگترین شهرهای استان های خراسان، نماد تاریخ و علم ایران، مرکز نثر فارسی، مهد هندبال ایران، از شهرهای راه ابریشم و مهم ترین شهر ارتباطی شرق ایران و یکی از قطب های ممتاز تجارت و اقتصاد در کشور از جمله ویژگی هایی است که برای سبزوار می توان نام برد.

مراکز علمی و دانشگاهی و بعلاوه حوزه های علمیه این شهر از قدمتی دیرینه برخوردارند. هم اکنون 14 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه آزاد اسلامی در این شهر مشغول به کار می باشند.

سبزوار به علت سابقه تاریخی بجز مدرسه فخریه که به عنوان قدیمی ترین مدرسه ایران در این شهر واقع شده است؛ میزبان امامزاده یحیی و شعیب بن موسی ابن جعفر، مصلی تاریخی، مناره خسروگرد، مسجد پامنار، مسجد جامع، مدرسه علمیه شریعتمدار، آرامگاه کاشفی، آرامگاه ابن یمین، آرامگاه بقراط، آرامگاه ملا هادی سبزواری، سرای دودر، آرامگاه میرزا امین التجار مشهدی، حوض هشت پایه، حمام قیصریه، حمام پادرخت، حمام زعفرانیه، یخدان های سبزوار، سرای اولیاء و حقیران، کاروانسرای های فرامرز خان، صالح آباد و کاروانسرای ریوند و آب انبارهای حاج کریم و سرسنگ، خانه باغ اسکویی و عظیمیان و بازارهای سرپوش حاج زمان است.

رقابت سبزوار با 11 شهر برای عنوان مرکز کتاب ایران

اما با معرفی لیست هشتمین دوره مرکز کتاب ایران، سبزوار از استان خراسان رضوی به همراه 11 شهر دیگر بار دیگر در میان کاندیداهای دریافت عنوان مرکزی کتاب نهاده شد. سبزوار جزء 12 شهر منتخب کشور و راه یافته به مرحله نهایی مرکزی کتاب ایران شد که در شهریور ماه قرار است هشتمین مرکز کتاب ایران انتخاب گردد.

طی اعلام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 105 شهر وارد این رقابت شدند که 76 شهر بطور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت نام را طی کردند. از استان اصفهان شهرهای شاهین شهر و میمه و اصفهان، از البرز شهر کرج، آذربایجان غربی شهر ارومیه، از استان سمنان شهر سمنان، از استان فارس شهر اوز و صدرا، از استان قزوین شهر قزوین، از کرمان شمالی شهر رابر، از گیلان شهر فومن، از مازندران شهر آمل به همراه سبزوار مهد سربداران و شهر علم و فرهنگ خراسان رضوی به عنوان شهرهای دوستدار کتاب در هشتمین دوره این رویداد معرفی شده اند.

در نهایت 12 شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند که از 24 استان متقاضی شرکت در این رویداد مهم فرهنگی کشور بوده است. 24 مرداد ماه طی مراسمی در برج آزادی با حضور مسئولان و نمایندگان 12 شهر بطور رسمی رقابت نهایی بین این 12 شهر برای معرفی مرکز کتاب ایران شروع خواهد شد که امیدوارم در نهایت سبزوار از خراسان که مهد فرهنگ و علم و کتابخوانی کشور است، انتخاب گردد.

سبزوار پیشرو در توسعه و ساخت وساز کتابخانه

رضا شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار هم در مصاحبه با خبرنگار ایبنا در تشریح فعالیت های کتابخوانی این شهر گفت: طرح هایی همانند پویش کاغذی، طرح کتاب و مسافر، بوم گردی و کتاب و ایجاد کتابخانه مشارکتی و خیرساز در حاشیه شهر سبزوار از جمله مهم ترین طرح های حوزه کتابخوانی سبزوار بوده است.

وی بعلاوه از سبزوار به عنوان شهرهای پیشرو در حوزه توسعه و ساخت وساز کتابخانه به وسیله خیرین یاد کرد و گفت: این شهر با 5 کتابخانه خیرساز نهادی و مشارکتی و 3کتابخانه در حال احداث در منطقه ها حاشیه و روستاهای پر جمعیت شهرستان و بعلاوه انتخاب خیر برتر کشوری حاج عباسعلی کوشکباغی خیرکتابخانه شهدای گمنام و انتخاب ذبیح اللهی مدیرعامل مرکز سالمندان مادر به عنوان خیر برتر استانی در حوزه اهدای کتاب جزو شهرهای فعال در زمینه های مختلف کتاب در کشور است.

شجاع مقدم گفت: راه اندازی کتابخانه های کوچک مهربانی در منطقه ها 8 گانه حاشیه های شهر سبزوار به وسیله خیرین و دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری یکی از حرکت های مهم کتابخوانی در سبزوار بوده است.

وی ادامه داد: این طرح که با هدف در دسترس قرار دادن کتاب برای بچه ها و نوجوانان روستاها و منطقه ها حاشیه اجرا شد مورد استقبال بی نظیر مردم نهاده شد.

شجاع مقدم بعلاوه با بیان اینکه شهرستان سبزوار برای چندین دوره متوالی در جشنواره ملی کتابخوانی رضوی جز شهرستان های برتر بوده است، اضافه نمود: انجام برنامه های ترویجی و قصه گویی از منابع جشنواره های کتابخوانی به وسیله کتابداران در مدارس، مهدکودک ها، مساجد، پارک ها، حاشیه های شهر، روستاها و عشایر به همراه تعامل بین دستگاهی باعث شد تا شهرستان سبزوار با مشارکت حداکثری و ارائه آثار فاخر به این جشنواره برگزیدگان کشوری و استانی در بخش خانوادگی و انفرادی و در قالب های پویش کتابخوانی، نقاشی، چهارگزینه ای، خلاصه نویسی، و داستان کوتاه را به خود اختصاص دهد.

سبزوار منتخب دو دوره متوالی جشنواره قصه گویی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار با بیان اینکه این شهر در دوره های مختلف از جمله دوره هفتم مرکزی کتاب در میان کاندیداهای مرحله پایانی نهاده شده است، گفت: این شهرستان بعلاوه منتخب در دو دوره متوالی در جشنواره قصه گویی نهال امید در مرحله استانی، منطقه ای و کشوری با بیشترین تعداد شرکت کننده است.

وی بعلاوه اضافه نمود: در سبزوار اجرای طرح خلاقانه پویش بنای کاغذی با هدف جذب مشارکت مردمی در اهدای کتاب و یاری به ساخت کتابخانه که با استقبال بی نظیر مردم، کسبه، بازاریان، بخش صنعت، نهادهای دولتی و غیر دولتی، سمن های مردمی و دستگاه های اجرایی با اهدای بیش از 30 هزار عنوان کتاب و جلب 3 میلیارد ریال یاری های نقدی و غیر نقدی همراه بوده است.

شجاع مقدم اعلام نمود: اجرای طرح قاصدک قصه گو با هدف بهره برداری از ظرفیت بانوان و زنان خانه دار در انتقال مفاهیم ملی دینی به وسیله قصه و ایجاد انگیزه برای علاقه مندی بچه ها و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی و طرح جغرافیای مهربان با همکاری گروه جهادی شهدا و همراهی رادیو فرهنگ از دیگر طرح های حوزه کتابخوانی سبزوار است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، راه اندازی کتابخانه شهدای ملوند در روستای ملوند به وسیله گروه جهادی و تجهیز این کتابخانه با بیش از 7 هزار کتاب با هزینه بالغ بر 500 میلیون ریال با مساعدت خیرین و دهیاری را برگ افتخار دیگری برای این شهرستان در زمینه کتاب برشمرد و گفت: بعلاوه به وسیله گروه جهادی شهدا بیش از 10 هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه های شهرستان سبزوار اهدا شده است.

وی بعلاوه یادآور شد: طرح صدایت را اهدا کن با هدف گویاسازی منابع منابع مورد احتیاج جامعه نابینایان و در دسترس قرار دادن فراوری محتوای بیش از 350 عنوان کتاب برای جامعه نابینایان به وسیله کتابخانه حاج ملا هادی سبزواری در سبزوار اجرا شد.

در هفت دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز از استان خوزستان سال 1394، نیشابور از استان خراسان رضوی در سال 1395، بوشهر از استان بوشهر در سال 1396، کاشان از استان اصفهان در سال 1397، یزد از استان یزد در سال 1398 ، شیراز از استان فارس در سال 1399 و سنندج از استان کردستان در سال 1400 توانسته اند عنوان مرکز کتاب ایران را کسب کردند و اکنون در دوره هشتم رقابت کسب این عنوان براساس ظرفیت ها و شاخص ها میان از استان اصفهان شهرهای شاهین شهر و میمه و اصفهان، از البرز شهر کرج، آذربایجان غربی شهر ارومیه، از استان سمنان شهر سمنان، از استان فارس شهر اوز و صدرا، از استان قزوین شهر قزوین، از کرمان شمالی شهر رابر، از گیلان شهر فومن، از مازندران شهر آمل و سبزوار از استان خراسان رضوی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2497

به "خیز سبزوار برای پایتختی کتاب، از اهدای کتاب تا ساخت کتابخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز سبزوار برای پایتختی کتاب، از اهدای کتاب تا ساخت کتابخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید