عمارت سفید بنایی درخشان در دل کویر کرمان

به گزارش تور آلمان ارزان، از اماکن تاریخی کرمان، عمارت سفید رنگ است که امروزه به یک مکانی زیبا و مجلل تبدیل شده است و از آن خرابه و متروکه ای که سال های پیش دیده می شد، کاملا تغییر نموده است. عمارت سفید از اماکن تاریخی کرمان در لابه به لایه کویرهای کرمان و در کنار ریل های راه آهن بنا شده است. تقریبا 170 سال پیش عمارتی ساخته شده است در کرمان و در بین باغ های پسته فتح آباد که الگوی باغ شاهزاده ماهان در آینده شد.باغ عمارت سفید در قدیم با نام باغ بیگلربیگی معرفی می شد. در سال های آینده این باغ به علت زیبایی و فضای چشم نوازش، فرمانفرما خواستار باغ بیگلربیگی شد اما از فروش آن به حاکم خودداری کردند، به همین علت حاکم قصد کرد که باغ شاهزاده ماهان را طبق باغ فتح آباد و با همان اصول بسازد که متاسفانه دارفانی را وداع کرد و نتوانست در آن باغ زندگی خود را ادامه بدهد.

عمارت سفید بنایی درخشان در دل کویر کرمان

کمی بیشتر با عمارت سفید

در 16 کیلومتری کرمان و در نزدیکی اختیار آباد که امروزه مردمان کرمان باغ های پسته در آن جا دارند، یکی از اماکن تاریخی کرمان قرار گرفته است. باغ فتح آباد با حدود 140 هزار متر عرصه و 4000 متر مربع مساحتی که دارد، در این مکان شده است. رستم خان امیری، صاحب آخر باغ فتح آباد بود که در سال 1352 آن را وقف کرد و از آن موقع به بعد کم کم دوران نقاحت باغ فتح آباد آغاز شد و کسی نبود که به باغ رسیدگی کند و کسی را بالا سر خود نداشت. چندین سال بعد با وضع به وجود آمده، دیگر فتح آباد آن زیبایی را نداشت و مکانی برای معتادان و بی سرپرستان شده بود و به یک خرابه تبدیل شده بود. این امر باعث شد کم کم قنات فتح آباد خشک گردد و زمین ها و مزرعه های پسته از بین بروند. در آن دوران تمامی تزیینات زمان قجری، گچ بری ها و نقاشی های باغ بیگلربیگی همگی از بین رفتند. جالب است بدانید با این حال، باغ بیگلربیگی از بین رفته و مخروبه راکه حدود 40 سال در دست شاهزادگان ماهان بود را در سال 1381 در موزه آثار ملی نامش را ثبت کردنند.

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در همان زمان بود که وی دز سال 1393 قصد داشت این باغ را دوباره به روزهای اوج خود برگرداند. باغ زیر نظر موسسه بنیاد توسعه و عمران و بعلاوه اوقاف بود که طی فرایندی آن را با 15 سال اجاره کردن زیرنظر خود دراورد و چیزی حدود 9 میلیارد تومان توانست با 60 نفر که شغل برایشان ایجاد شده بود، یکساله بازسازی کند. عمارت سفید طوری زیبا شده بود که انگار ازنو ساخته شده بود.

متاسفانه در میان این همه مزرعه پسته و زمین هایی به مساحتی بالغ بر چندین هکتار فقط 5 درخت کاج قرار داشت که در عمارت سفید کرمان سالم به جای مانده بود. صاحب نو برای فرار از خشکسالی اتفاق افتاده در باغ بیگلربیگی ، وسیع ترین و جامع ترین گیاهان دارویی در کشور را با کشت 300 مدل گیاه فراهم نموده بود.فتح آباد فضای تفریحی برای حاکم کرمان بود و بعلاوه الان مکانی است برای جهانگردان و عمارت سفید از اماکن تاریخی کرمان! شنیده ها حاکی از آن است که در تعطیلات نوروز حدود 58 هزار جهانگرد به این باغ می رود.متاسفانه امروزه هنوز هم کسانی هستند که این باغ ایرانی که مربوط به زمان شاهزاده ماهان است را نمی شناسند و حتی اسمش را هم نشنیده اند. بعلاوه می توان گفت در میان جهانگردانی که در باغ هستند، تعداد کمی از آن ها جهانگردان خارجی هستند و هنوز به شکل خاصی این آثار تاریخی معرفی نشده است. با اینکه عمارت سفید نزدیک به کرمان است اما هنوز در لیست تورهای جهانگردی به چشم نمی خورد و برای جهانگردان معرفی نشده است و امید است به زودی نام این بنای بزرگ واقع شده در کرمان به لیست جاذبه های جهانگردی این استان نیز اضافه گردد.

فضای زیبای فتح آباد و گاری هایی که در کنار این محوطه چشم نواز هستند تا بلال و آش بفروشند این فضا را زیباتر نموده است و شما را به یاد رستوران های قدیمی می اندازد. شاید برخی ها به این کار راضی نباشند اما باید به هر نحوی که شده است هزینه های باغ تامییت گردد وبا بلیط 2500 تمانی نمی توان تمامی هزینه های باغ را تامین کرد. این باغ با مبلغی بالغ بر 9 میلیارد بازسازی شده و حتی یک ریال هم از دولت یاری نگرفته است، از طرفی باید همه مردم از وجود همچین آثار تاریخی در کشور خود آگاه شوند.

البته برنامه های فرهنگی دیگری نیز در عمارت عمارت سفید اجرا می گردد از جمله کنسرت و یازدهمین جشن سینمای ایران همچنان مردم در آنجا حضور یابند. البته ناگفته نماند که چند وقت پیش اختتامیه موسیقی نواحی در باغ برگزار گردید و باتوجه به موزه ای که در عمارت برپا شد بسیاری از جهانگردان آمدند و از تاریخچه باغ هم آگاه شدند.

با توجه به اینکه باغ در لیست آثار ملی ثبت شده است، دیگر نمی توان کار در آن جا انجام داد ویا سخت بنایی یا سرویس بهداشتی هم نمی توان در آن جا قرار داد. هرچند در قسمتی از باغ قرار شد بومگردی ساخته گردد اما آن هم بر اساس تبصره هایی توانسته شده است که بنا گردد و در آن هم از وسایل بومی می توان نگهداری کرد. امروزه شنیده ها حاکی از آن است که این باغ به لیست باغ های جهانی اضافه گردد و حرف هایی راجب اش زده شده است که هنوز عملی نشده است.

در فضای پشت عمارت سفید و در نزدیکی ریل راه آهن، در فاصله یک کیلومتری از باغ، یک قلعه که شبیه به یک خرابه می باشد دیده می گردد که در زمان ساخت باغ فتح آباد، راهی به آن داشته و دورانی باغ فتح آباد به این قلعه تاریخی و قدیمی که امروز به یک خرابه از آن یاد می گردد و مکانی برای پاتوق معتادان شده است، وصل بوده و راهی به یکدیگر داشتند. اما هنوز کسی راز وجود آن قلعه خبر ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2408

به "عمارت سفید بنایی درخشان در دل کویر کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت سفید بنایی درخشان در دل کویر کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید