معرفی کتاب هنر و دانش گوش دادن ، اسکار تریمبولی
به گزارش تور آلمان ارزان، کتاب هنر و دانش گوش دادن همانطور که از نامش پیداست به مقوله مهمی می پردازد که کلید پنهان ارتباط موثر است. حتما برای شما هم پیش آمده که در یک جلسه و یا سمینار مهم شرکت نموده اید اما فکرتان معطوف به صحبت ها نبوده و مدام از آن غافل شده اید. در واقع فکر شما به گونه ای تربیت نشده که بتوانید برای مدت طولانی به صحبت های دیگران گوش فرا دهید. موضوعی که کتاب به آن پرداخته، این است که خود را چطور پرورش دهیم تا بتوانیم بیش از صحبت کردن، گوش دهیم و در مواقعی که باید گوش و حواسمان معطوف به موضوعی باشد، پرش فکری نداشته باشیم.
نویسنده این کتاب، سه دهه از زندگی اش را به این مسئله اختصاص داده و به همین دلیل در این زمینه می تواند راهنمای خوبی برای ما باشد. او در این سه دهه به شرکت ها، موسسات و مدیران مشاوره و هدایت داده است تا مستمع خوبی باشند چرا که یکی از راه های کسب موفقیت در هر زمینه ای این است که شما در درجه اول مستمع خوبی باشید. اگر شما به عنوان مدیر و یا مسئول بخشی از کارخانه، بتوانید مسائل کار خود را به وسیله مشتریان بشنوید و یا به نظرات کارمندان خود گوش فرا دهید، نیمی از مسیر موفقیت را طی نموده اید.
نویسنده در این کتاب به شما می گوید که مستمع خوب چه کسی است و چه ویژگی هایی را دارد. او تحقیق مفصلی را در این زمینه ارائه داده و پای صحبت بسیاری از افراد نشسته است. اگر شما مستمع خوبی نباشید، صحبت کردنتان هم تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه ارتباط موثر و تعاملی که باید با دیگران داشته باشید را از دست می دهید. بنابراین خواندن این کتاب کاربردی، می تواند برای هر کسی مفید و راه گشا باشد. اسکار تریمبولی نویسنده این کتاب، سخنران پرطرفداری است که در آموزشگاه بازاریابی استرالیا نیز فعالیت دارد. او بر فعالیت مجموعه ها، مربی ها و مدیران نظارت داشته و راهکارهایی را در جهت بهبود کسب و کارشان به آن ها ارائه می دهد.
تفاوت بین شنیدن و گوش دادن، عمل است
پژوهش گوش دادن عمیق[10] که از سال 2018 آغاز شد و از آن موقع تا به امروز به طور مداوم اجرا می گردد (برای جزئیات بیشتر به صفحۀ 166 مراجعه کنید) طیفی از نظرسنجی ها شامل داده های عددی و واژه به واژه[11] دربارۀ موانع گوش دادن در محیط های کاری انگلیسی زبان است. این پژوهش انواع مختلفی از مسائل گوش دادن، از جمله خودارزیابی[12] از اثربخشی گوش دادن را آنالیز می نماید. ما از شرکت نمایندگان خواستیم اثربخشی گوش دادن شان را ارزیابی نمایند. بعلاوه از آنها خواستیم که مقدار گوش دادن دیگران را ارزیابی نمایند. در نهایت، از آنها خواستیم آنچه که فکر می نمایند مانع گوش دادن عالی، برای خودشان و دیگران، می گردد را شرح دهند.
تبلیغ متنی
ویزای مولتی آلمان
-
علت و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟
وقتی از آنها پرسیده شد که در مقایسه با دیگران در محل کارشان چگونه به خود به عنوان یک مستمع نمره می دهند، 74.8 درصد از پاسخ دهندگان خود را بالاتر یا بسیار بالاتر از حد میانه می دانستند. هنگامی که از آنها خواسته شد به گوش دادن دیگران امتیاز دهند، تنها 12.1 درصد بالاتر یا بسیار بالاتر از حد میانه را انتخاب کردند.
این یعنی چه؟ بدان معنی است که هر یک از ما فکر می کنیم که گوش دهندگان بسیار بهتری نسبت به دیگران هستیم. نه فقط خیلی بهتر، بلکه در واقع شش برابر بهتر است.
اولین مانع گوش دادن، سوگیری خودآگاهی[13] است؛ فکر می کنیم در گوش دادن بهتر از آن چیزی هستیم که دیگران دربارۀ ما فکر می نمایند. معتقدیم که گوش دهندۀ بهتری هستیم تا گویندۀ بهتری. هیچ درک عمومی و مشترکی از ویژگی های چگونگی گوش دادن مؤثر وجود ندارد.
هر چه در یک سازمان ارشدتر باشید، گوش دادنتان مهمتر است
برخلاف ریاضیات، زبان یا علوم، معلم گوش دادن نداشتید. ریاضیات و علوم هرکدام درس هایی برای شرح اصول اولیه داشتند، با این حال کِی اصول و تمرین های گوش دادن را یاد گرفتید؟ موضوعی به نام گوش دادن وجود نداشت.
مبانی ریاضیات، جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است. در یادگیری زبان انگلیسی، صفت ها، نام ها و افعال به شما آموزش داده می گردد. شیمی دارای جدول تناوبی عناصر است که برای همۀ دانشمندان، صرف نظر از زبانی که صحبت می نمایند، سازگار است. اما هیچ چارچوب جهانی برای نحوۀ گوش دادن وجود ندارد.
بیایید به اعدادی نگاه بیندازیم که با پیشرفت در سفرمان با هم جزئیات بیشتری را دربارۀ آن ها آنالیز خواهیم کرد. این اعداد 125، 400 و 900 هستند.
سرعت صحبت کردن: 125 واژه در دقیقه
سرعت گوش دادن: 400 واژه در دقیقه
سرعت تفکر: 900 واژه در دقیقه
این اعداد به ما می گویند که سریع تر از صحبت کردن فکر می کنیم و خیلی جلوتر از سرعت صحبت گوینده گوش می دهیم.
شما می توانید چهار برابر سریع تر از صحبت کردن آنها گوش دهید.
با این سرعت، به عنوان مستمع وسوسه می شوید که پیش اندیشی[14]، قضاوت[15]، حواس پرتی[16] و پرت شدن از موضوع، حل مشکل، یا اصلاح شخص داشته باشید؛ و همۀ این ها در حالی است که منتظرید تا واژه های گوینده به پای توانایی شما در پردازش شان برسد.
برای گوینده، شکاف بسیار بدتر است، می تواند 9 برابر سریع تر از صحبت کردن فکر کند. ممکن است در هر دقیقه 900 واژه در ذهنش وجود داشته باشد، اما وقتی از زبان و دهانش عبور می نمایند، به 125 واژه در دقیقه محدود می شوند.
در یک دورۀ شصت ثانیه ای، گوینده تنها می تواند 14 درصد از آنچه ممکن است فکر کند را بیان کند. مستمع هم با گوش دادن به اولین حرف گوینده، دربارۀ آنچه گوینده فکر می نماید و دربارۀ منظور او، حدس هایی می زند و فقط با یک دیدگاه محدود درگیر می گردد.
ریاضیات گوش دادن و این سرعت های پردازش متفاوت، قطعات سازنده ای هستند که برای درک چگونگی توسعه دانش تان در خصوص گوش دادن به آن احتیاج دارید. پس از خواندن این کتاب، به شیوه ای سبک تر و متمرکزتر گوش خواهید داد.
گوش دادن سخت است
همان طور که در یک سازمان حرکت می کنید و بالاتر می روید، گوش دادن تان تغییر می نماید و پیامدهای آن افزایش می یابد. گوش دادن از بحث های فردی به جلسات با شرکت نمایندگان بیشتر حرکت می نماید: مشتریان، کارمندان، هیأت مدیره. آغاز به شنیدن شکایات بیشتری از داخل و خارج می کنید. گوش دادن شما چندبعدی می گردد. توجه بیشترتان مورد احتیاج است، پیامدهای گوش ندادن با ارشدیت تان افزایش می یابد. هر چه در یک سازمان ارشدتر باشید، گوش دادن شما اهمیت بیشتری دارد.
طبق گفتۀ انجمن بین المللی گوش دادن[17]، حداقل 50 درصد از روز کاری تان را صرف گوش دادن می کنید. با این حال کنجکاوم که آیا 50 درصد از زمان پیشرفت حرفه ای تان را به بهبود مهارت های گوش دادن تان اختصاص داده اید؟ افزودن گوش دادن به ابزارهای ارتباطی تان در وقت تان صرفه جویی می نماید و مهارتی مادام العمر ایجاد می نماید که روابط تان را در محل کار تغییر می دهد. همه می توانند از صرف چند دقیقه بیشتر در هفته برای بهبود گوش دادن شان بهره ببرند.
به شکلی متناقض، وقتی که اثربخشی گوش دادن تان را افزایش دهید گفتگوها و جلسات کوتاه تر و معنادارتر خواهند بود. اما این بدان معنا نیست که این سفر آسانی خواهد بود. هر چیز واقعاً تحول آفرینی کمیاب است.
هر یک از ما فکر میکنیم مستمعهای بهتری نسبت به دیگران هستیم
مردم به من می گویند: اسکار! گوش دادن سخت است و خیلی طول می کشد. چرا در زحمت بیفتیم؟ می گویم: گوش دادن روشن، آسان و سرراست است وقتی که بدانی چگونه گوش بدهی. آیا می خواهید رویکرد متفاوتی داشته باشید؟
وقتی مهارت گوش دادن تان را بهبود دهید، مکالمات و پروژه ها زمان کمتری می برند، زیرا زمان کمتری برای شرح مجدد تلف می گردد. افراد، منابع و هزینه های کیفیت اضافی به علت اینکه گفتگوهای اولیۀ شما متمرکز و مؤثرتر هستند، کمینه می شوند.
آینده ای را تصور کنید که در آن گفتگوها، جلسات یا کارگاه های شما مکان هایی هستند که هیچ کس مجبور نیست حرف های خود را تکرار کند یا بجنگد تا شنیده گردد، نه مکان هایی که حواس مردم پرت می شوند یا نادیده گرفته می شوند یا بد فهمیده می شوند. زمانی که حرف شما را قطع نموده اند، نادیده گرفته اند، یا زمانی که مجبور شده اید حرف خود را تکرار کنید، هزینۀ گوش ندادن را احساس نموده اید.
تسلط بر هنر چگونه گوش دادن در دنیای مدرن، گفتگوهای با کیفیت بالاتری را ایجاد و تقویت می نماید که کار کمتری را می طلبند و تأثیر مهم تری می گذارند.
کتاب هنر و دانش گوش دادن
How to Listen: Discover the Hidden Key to Better Communication
گوش دادن،کلید پنهان ارتباط موثر
انتشارات: هورمزد
نویسنده: اسکار تریمبولی
مترجم : وحید رنجبر
تعداد صفحه : 167
منبع: یک پزشک