ملاسما، اختلال رنگدانه ای در پوست

به گزارش تور آلمان ارزان، ملاسما یا کلوسما یک اختلال رنگدانه ای اکتسابی پوست است که با لکه های قهوه ای ظاهر می شود و معمولاً روی گونه ها، پیشانی و گاهی اوقات پشت لب فوقانی، پل بینی و روی چانه ایجاد می شود و اگر چه بیشتر در خانم ها دیده می شود ولی ممکن است در آقایان هم رخ دهد.

ملاسما، اختلال رنگدانه ای در پوست

ملاسما، اختلال رنگدانه ای در پوست

نویسنده:زهرا بویری

ملاسما یا کلوسما یک اختلال رنگدانه ای اکتسابی پوست است که با لکه های قهوه ای ظاهر می شود و معمولاً روی گونه ها، پیشانی و گاهی اوقات پشت لب فوقانی، پل بینی و روی چانه ایجاد می شود و اگر چه بیشتر در خانم ها دیده می شود ولی ممکن است در آقایان هم رخ دهد.

این لکه های قهوه ای رنگ بیشتر در منطقه ها در معرض نور ایجاد می شود و هورمون های زنانه، تشعشعات ماورا بنفش و عوامل ارثی سه عامل اصلی موثر در بروز لک های صورت هستند. هر چند عوامل دیگری هم ممکن است دخالت داشته باشند. در ضمنً برخی از داروها هم ممکن است باعث بروز لک هایی مشابه ملاسما شوند.

افراد با نژاد پوست تیره به ویژه Hispanics، آسیایی ها، هندی ها و مردم خاورمیانه و آفریقای شمالی تمایل بیشتری به ملاسما نسبت به سایرین دارند. تا به امروز دلیل اصلی ملاسما ناشناخته است. مردم با سابقه فامیلی ملاسما بیشتر دچار ملاسما می شوند. تغییرات هورمونی ملاسما را تشدید می کند. این حالت معمولاً در مدت حاملگی دیده می شود و به نام کلواسما یا نشان حاملگی معروف است. قرص های پیشگیری از بارداری می تواند باعث ملاسما شود. اگر چه درمان های هورمونی جایگزین که پس از یائسگی استفاده می شود باعث این تغییر پوستی نمی شوند. اشعه خورشید فرد را مستعد ملاسما می کند. اشعه ماوراء بنفش خورشید و حتی نور شدید لامپ می تواند سلول های تولید کننده رنگدانه یا ملانوسیت در پوست را تحریک کند. افراد با پوست تیره تر ملانوسیت های فعال تری نسبت به افراد با پوست روشن دارند ملانوسیت ها مقادیر زیادی رنگدانه تولید می کنند ولی این فرآورده های رنگی فقط در اثر تحریک با نور خورشید یا افزایش سطوح هورمونی فعال می شوند.

بیشترین دلیل عود ملاسما در معرض قرارگیری در برابر نور است. هر گونه تحریک پوست ممکن است باعث افزایش رنگدانه در پوست افراد تیره شود که باعث بدتر شدن ملاسما می شود. ملاسما با هیچ بیماری داخلی یا اختلال عملکرد بدن مرتبط نیست. درمان ملاسما متأسفانه کار چندان ساده نیست. فقط توجه به چند نکته می تواند به درمان آن کمک کند. باید نهایت تلاش را انجام داد تا از عوامل تشدیدکننده لک به خصوص اشعه ماورا بنفش پرهیز کرد. همچنین قطع مصرف قرص های ضد بارداری هم می تواند به درمان کمک می کند. ملاسما ممکن است پس از حاملگی بر طرف شود یا برای سال ها یا تا آخر عمر باقی بماند. استفاده از کرم های ضد آفتاب اگر چه لک صورت را درمان نمی کند اما چون برخی از آنها دارای طیف وسیع بوده و علیه اشعه UVA و UVB خورشید فرد را محافظت کنند. SPF ضد آفتاب باید 30 یا بالاتر باشد و در این صورت است که این مواد از تیره تر شدن لک ها پیشگیری می کند. به علاوه از ضد آفتاب های فیزیکی مثل لوسیون یا کرم اکسید دو زنگ و تینانیوم دی اکسید می توان برای اشعه ماوراء بنفش و نور مریی استفاده کرد. بنابراین باید به طور منظم و مداوم از آنها استفاده کرد. داروهای مختلفی در درمان ملاسما مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها اغلب ترکیباتی از ترتینویین، هیروکینون یا موادی نظیر آزلاییک اسید و کوجیک اسید هستند که باید از طریق پزشک برای شما تجویز شوند. معمولاً 3 ماه برای اثر درمانی روی ملاسما زمان لازم است. به دلیل این که ملاسما شایع است و ظاهر مشخصی روی صورت دارد، بیماری به راحتی با معاینه پوست تشخیص داده می شود. گاهی بیوپسی پوست برای افتراق ملاسما از سایر بیماری های پوستی لازم است.

کرم های بدون نسخه با غلظت کم هیدورکینون معمول ترین کرم های بی رنگ کننده هستند. این کرم ها ملاسما را از بین نمی برند اما می توانند باعث کاهش فعالیت رنگدانه سازی در پوست شوند.

امروزه ترکیبات بی رنگ کننده در ترکیب با کرم ضد آفتاب عرضه می شوند. پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریشن و لیزر می تواند در درمان ملاسما کمک کننده باشد. انجام این اعمال می تواند با تحریک پوستی همراه باشد که گاهی اوقات باعث بدتر شدن ملاسما می شود. این اعمال به طور کلی باید از طریق افراد متخصص و در ترکیب با داروهای بی رنگ کننده و بر اساس نوع پوست فرد استفاده شود.

منبع:http://www.ettelaat.com/

ارسال از طریق کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2027

به "ملاسما، اختلال رنگدانه ای در پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاسما، اختلال رنگدانه ای در پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید