منشأ شکل گیری قاره های زمین به 3.2 میلیارد سال پیش برمی شود

به گزارش تور آلمان ارزان، دانشمندان در پژوهشی متوجه شده اند که قدمت شکل گیری قاره های باستانی زمین به حدود 3.2 میلیارد سال قبل می رسد.

منشأ شکل گیری قاره های زمین به 3.2 میلیارد سال پیش برمی شود

به گزارش دیجیاتو، گروهی از محققان در مطالعه جدیدی به آنالیز تاریخ شکل گیری قاره های زمین پرداخته اند. آن ها با استفاده از ذخایر سنگ معدن سرب-روی در استرالیا و مقایسه آن با سایر نمونه های گردآوری شده از سراسر جهان توانسته اند تخمین بزنند که شکل گیری قاره ها احتمالاً از حدود 3.2 میلیارد سال پیش آغاز شده است.

دانشمندانی از دانشگاه کورتین به رهبری دکتر لوک دوکت از گروه تحقیقات دینامیک زمین در این دانشگاه تحقیقی را آغاز کردند تا ببینند قاره ها چه زمانی برای اولین بار آغاز به شکل گیری کردند. آن ها در این مسیر باید می فهمیدند که گوشته زمین از زمان شکل گیری ماه، یعنی از حدود 4.5 میلیارد سال پیش که سیارکی به سیاره ما برخورد کرد، چگونه تکامل پیدا نموده است.

پژوهشگران برای پرده برداشتن از این راز زمین شناسی، ایزوتوپ های سرب را به عنوان نمونه ای از سنگ های نقاط مختلف زمین و دوره های گوناگون زمانی گردآوری کردند. سپس فرایند تکامل گوشته زمین را بازسازی نمودند تا بتوانند ترکیبات قاره ها را با هم مقایسه نمایند.

ذخایر معدنی استرالیا در کشف منشأ قاره های زمین نقش مهمی داشته است

دکتر دنیس فوجروس، از نویسندگان اصلی این مقاله، می گوید ذخایر سرب-روی استرالیا در تحقیق آن ها اهمیت زیادی داشته است. این ذخایر با قدمتی بین 3.4 میلیارد تا 285 میلیون سال به عنوان برترین شاخص ترکیبات پوسته قاره ای در طول تاریخ در نظر گرفته شده اند.

تحلیل همین ذخایر سرب-روی نشان داد که تاریخ شکل گیری قاره ها احتمالاً به حدود 3.2 میلیارد سال پیش برمی گردد؛ یعنی زمانی که تغییرات قابل توجهی در گوشته زمین به وجود آمد. این دوره حیاتی آغازگر فرایند زمین ساخت یا تکتونیک صفحه ای در سیاره ما بود و هنوز هم ادامه دارد.

فرایند تکتونیک صفحه ای نقش مهمی در شکل گیری قاره ها داشت و یکی از ویژگی های مهم در سیاره زمین تلقی می گردد. دکتر هوگو اولیرلوک، دیگر نویسنده این مقاله می گوید این فرایند حتی در پشتیبانی از حیات هم در زمین نقش داشته است.

مطالعه حاضر که در مجله Earth Science Reviews چاپ شده، به افزایش درک ما از چگونگی شکل گیری قاره ها یاری مهمی می نماید. این دوره تاریخی موجب تغییری در شکل زمین از ساختار لایه ای به ساختار تکتونیک صفحه ای شد که درنهایت بر زمین مسلط شد و شکل امروزی سیاره ما را به وجود آورد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: berlinro.ir شناسه مطلب: 2488

به "منشأ شکل گیری قاره های زمین به 3.2 میلیارد سال پیش برمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشأ شکل گیری قاره های زمین به 3.2 میلیارد سال پیش برمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید